08 marca 2012

Simple Songs Vol. 48


Zgodnie z zapowiedzią z poprzedniego tygodnia, w Encyklopedii Standardów miała się znaleźć w tej audycji kompozycja Ann Ronnell – „Willow Weep For Me”. To świetny pomysł, jednak całkiem niedawno, we wrześniu zeszłego roku, w czasach, kiedy takie monograficzne audycje pojawiały się w Simple Songs jedynie od czasu do czasu, ten utwór został zaprezentowany w wielu różnych wersjach. O tej audycji przeczytacie tutaj:


Słynnych jazzowych standardów, którymi warto się zainteresować wystarczy nam na kilka lat, więc na razie nie warto się powtarzać. Dlatego dziś zajmiemy się inną kompozycją. To będzie utwór już dość wiekowy, nawet jak na jazzowy standard. Kompozycja powstała w 1924 lub 1925 roku, różne wiarygodne źródła pisane podają zawsze jedną z tych dat. Tak przy okazji… Nie wierzcie źródłom internetowym, w szczególności Wikipedii, która w tematach jazzowych jest delikatnie rzecz ujmując często niezbyt zgodna z historyczną rzeczywistością.

„Sweet Georgia Brown” to kompozycja napisana przez Bena Bernie i Maceo Pinkarda. Słowa napisał Kenneth Casey. Ta spółka autorów nie należy z pewnością do tych, które tworzyły masowo dziś uznawane za najdoskonalsze kompozycje, ale „Sweet Georgia Brown” udała się im znakomicie.

W długiej jazzowej historii tej kompozycji w zasadzie nie można znaleźć dominującego instrumentu. „Sweet Georgia Brown” grają saksofoniści, gitarzyści, trębacze i pianiści. Grają na różne sposoby. W wykonaniach wokalnych często pojawiają się abstrakcyjne improwizacje wokalne śpiewane scatem, lub gwizdane. Te pierwsze wzorują się na wykonaniach Elli Fitzgerald, a te drugie na wczesnych nagraniach Caba Callowaya.

Fani sportu znają ten temat jako motyw przewodni towarzyszący w zasadzie od zawsze występom cyrkowej grupy koszykarskiej Harlem Globetrotters.

W długiej historii tej kompozycji nagrano równie wiele wersji wokalnych, jak i instrumentalnych. Zacznijmy od wersji wokalnej w wykonaniu doborowego polskiego składu. Zagrają: Jan Ptaszyn Wróblewski, Henryk Majewski, Henryk Miśkiewicz, Andrzej Jagodziński, Jacek Niedziela, Marcin Jahr i Paweł Tartanus. Ten ostatni zaśpiewa również w duecie z Ewą Bem. Nagranie pochodzi z połowy lat dziewięćdziesiątych z płyty „Bright Ella’s Memorial”.

* Ewa Bem – Sweet Georgia Brown – Bright Ella’s Memorial

Dziś znowu prawdopodobnie nie uda się zaprezentować wszystkich płyt, które przymiosłem do studia, więc trzeba zacząć od tych, bez których przedstawienie “Sweet Georgia Brown” odbyć się nie może. Jednym z takich muzyków jest z pewnością Oscar Peterson, który nagrał ten utwór co najmniej kilka razy, a na koncertach grał go często od początku kariery do samego końca. Takie właśnie nagranie z jednej z ostatnich płyt króla fortepianowego swingu wybrałem dziś jako reprezentatywne dl jego pomysłu na tą melodię. Nagranie pochodzi z koncertu z nowojorskiego klubu Blue Note z 1990 roku. Oscarowi Petersonowi towarzyszy jak zwykle grupa wyśmienitych muzyków – na gitarze zagra Herb Ellis, na kontrabasie Ray Brown, a na bębnach Bobby Durham.

* Oscar Peterson Trio – Sweet Georgia Brown – Live At The Blue Note

Z pewnością nie może dziś zabraknąć Elli Fitzgerald. Tak jak dla Oscara Petersona, utwór „Sweet Georgia Brown” był ważnym elementem wielu koncertów Elli Fitgerald przez wiele lat. Dziś posłuchamy nagrania z 1966 roku pochodzącego z zestawu Cote D’Azur Concerts. Ella zaśpiewa w towarzystwie orkiestry Duke Ellingtona, choć akurat w tym utworze samego Duke’a nie usłyszymy. W tym nagraniu wziął również udział Jimmy Jones ze swoim trio.

* Ella Fitzgerald with Duke Ellington Orchestra With  Jimmy Jones Trio - Sweet Georgia Brown – Cote D’Azur Concerts (Disc 7)

Ben Bernie, oprócz tego, że udał mu się przebój nie lada w postaci “Sweet Georgia Brown” był w latach dwudziestych dość znanym skrzypkiem. To w pewnym stopniu tłumaczy wczesną popularność tej kompozycji wśród skrzypków. Stephane Grappelly grał ten utwór jeszcze z Hot Club De France. My posłuchamy dziś wyśmienitego wykonania w którym w roli głównej wystąpi dwu skrzypków, prawdopodobnie w swoich kategoriach najlepszych na świecie… Stephane Grappelly i Yehudi Menuhin. Nagrania dokonano w 1979 roku.

* Stephane Grappelly & Yehudi Menuhin – Sweet Geogia Brown – Menuhin And Grappelly Play Jealousy And Other Great Standards

Kolejny utwór to absolutnie gwiazdorska obsada, kto wie, czy nie najbardziej gwiazdorska w historii jazzu, a na pewno w historii be-bopu. Na saksofonach altowych zagrają: Charlie Parker i Willie Smith, na trąbkach Dizzy Gillespie i Al. Killan, na saksofonie tenorowym Lester Young, na fortepianie Mel Powell, na kontrabasie Billy Hadnott, a na bębnach Lee Young. To nagranie powstało w 1946 roku w czasie jednego z koncertów cyklu Jazz At The Philharmonic. Jest dostępne na wielu różnych płytach, między innymi otwiera monumentalny zbiór „Bird: The Complete Charlie Parker On Verve”.

* Charlie Parker – Sweet Georgia Brown - Bird: The Complete Charlie Parker On Verve (Disc 1)

Bez gwizdanego solo audycja o „Sweet Georgia Brown” nie może się obejść. Wybrałem współczesne wykonanie zespołu Take 6. Solowe partie wokalne zaśpiewają Alvin Chea i Mark Kibble, który zajmuje się również gwizdaniem…

* Take 6 – Sweet Georgia Brown – The Standard

Teraz chciałbym przypomnieć płytę niespełna 15 letniego (w chwili jej nagrania) francuskiego gitarzysty – Bireli Lagrene. Płyta koncertowa „15” zawiera polski akcent w postaci udziału w jej nagraniu saksofonisty Leszka Żądło oraz kompozycji Jana Jankeje – „Solidarność”. Akurat w nagraniu „Sweet Georgia Brown” rola Leszka Żądło jest właściwie niezauważalna. Jednak Bireli Lagrene w towarzystwie dwu gitarzystów rytmicznych tworzy swojego rodzaju wzorzec tej melodii, przypominając jednocześnie, jak wiele jazowa gitara zawdzięcza Francji, a w szczególności Django Reinhardowi.

* Bireli Lagrene – Sweet Goergia Brown – 15

Kolejne wykonanie i kolejny instrument, który doskonale nadaje się do tej melodii – trąbka. Był już Dizzy Gillespie. Teraz będzie kolejny wielki trębacz – Roy Eldridge. Nagranie pochodzi z płyty „Little Jazz” z 1954 roku. W tym nagraniu usłyszycie również Oscara Petersona, Herba Ellisa, Raya Browna i Buddy Richa. Ten skład, oprócz Buddy Richa i Roya Eldridge’a zagrał już nam dziś „Sweet Georgia Brown”, ale to było nagranie z zupełnie innej epoki…

* Roy Eldridge – Sweet Georgia Brown – Little Jazz

Za tydzień audycji nie będzie, bowiem w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie odbywa się w moim czasie antenowym wyśmienity i jedyny w swoim rodzaju koncert – The Intuition Orchestra z gośćmi specjalnymi – Grażyną Auguścik i Zdzisławem Piernikiem zagra materiał z płyty „Fromm”, która w tym tygodniu jest naszą nowością tygodnia na antenie RadioJAZZ.FM. To będzie wyśmienity koncert… A za dwa tygodnie… Kto to wie…

Na zakończenie zagra Earl Hines w towarzystwie Colemana Hawkinsa, George’a Tuckera i Oliviera Jacksona Juniora. Nagranie pochodzi ze słynnego albumu – „Grand Reunion: The Earl Hines Trio Recorded Live At The Village Vanguard”.

* Earl Hines Trio With Coleman Hawkins – Sweet Georgia Brown - Grand Reunion: The Earl Hines Trio Recorded Live At The Village Vanguard

Brak komentarzy: