28 września 2012

Simple Songs Vol. 65


Muzyczny suplement do płyty tygodnia…

„The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949” to monumentalne, 10 płytowe wydawnictwo. Wiele z nagrań zostało w tym zestawie wydane po raz pierwszy. Wiele znalazło się po raz pierwszy na płycie CD. Półgodzinna prezentacja w Kanonie Jazzu to za mało. Nawet kolejna godzina w Simple Songs to też będzie za mało, ale zawsze nieco więcej. Tak więc bez zbędnych wstępów, o całym zestawie tych historycznych nagrań przeczytacie tutaj:


Przystąpmy do muzycznej prezentacji. Wypada zacząć od historycznie najstarszego nagrania z cyklu Jazz At The Philharmonic. Zachowało się bowiem nagranie z pierwszego koncertu z tego cyklu, z Los Angeles, zarejestrowane 2 lipca 1944 roku. Jak głosi legenda, Norman Granz pożyczył 300 dolarów, żeby zorganizować ten koncert. Mimo inflacji, wtedy to była większa suma niż dzisiaj, to doprawdy zdumiewające. Za te pieniądze zagrali między innymi muzycy, których usłyszymy za chwilę – na puzonie zagra J. J. Johnson, na saksofonach Illinois Jacquet i Jay McVea, na fortepianie Nat King Cole, na gitarze Les Paul, na kontrabasie Johnny Miller i na perkusji Lee Young.

* J. J. Johnson band – Lester Leaps In - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949

Cały zestaw obfituje w kilkunastominutowe wersje znanych standardów, w których każdy z muzyków z wyśmienitych składów dostaje co najmniej chwilę na solówkę. U Normana Granza śpiewały też wokalistki. Posłuchajmy Bille Holiday w towarzystwie między innymi Howarda McGhee, Illinois Jacqueta, Charlesa Mingusa, Charlie Ventury i Dave’a Colemana. To będą dwa niezwykle ważne dla tej wokalistki utwory.

* Billie Holiday – Body And Soul - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949
* Billie Holiday – Strange Fruit - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949

Na koncertach Normana Granza zdarzały się też występy solowe, bądź w bardziej kameralnych składach. Te w szczególności należały do pianistów. To właśnie na estradzie Jazz At The Philharmonic debiutował w USA Oscar Peterson, którego talent gdzieś w Kanadzie dostrzegł właśnie Norman Granz. Dziś posłuchamy jednak innego pianisty, legendy stylu boogie – Meade Lux Lewisa w wiązance przebojów stylu, który nawet na naszej antenie nie jest obecny zbyt często. To będzie ciekawa podróż w przeszłość. Ostatni utwór – czego dowodzi głośniejszy aplauz publiczności, to największy przebój tego legendarnego pianisty – „Honky Tonk Train Blues”.

* Meade Lux Lewis – Yancey Special - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949
* Meade Lux Lewis – Fast Boogie - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949
* Meade Lux Lewis – DuPree Blues - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949
* Meade Lux Lewis – Honky Tonk Train Blue - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949

Norman Granz często sam prezentował zespoły na scenie. Wiele z tych komentarzy zachowało się w archiwach lokalnych rozgłośni radiowych, które transmitowały koncerty. Teraz posłuchamy jednej z takich zapowiedzi, poprzedzających występ zespołu w absolutnie gwiazdorskim składzie. Głośność oklasków następujących po przedstawieniu każdego z muzyków to swoisty ranking popularności ówczesnych gwiazd. Nagranie pochodzi z roku 1946. Najwięcej oklasków zbiera Charlie Parker… Oprócz niego zagrają za chwilę: Buck Clayton na trąbce, Willie Smith, Coleman Hawkins i Lester Young na saksofonach, Kenny Kersey na fortepianie, Irving Ashby na gitarze, Billy Hadnott na kontrabasie i Buddy Rich (według komentarza tylko na zastępstwie) na perkusji. Lester Young, Charlie Parker i Coleman Hawkins na jednej scenie grający solówki w jednym utworze – to było możliwe tylko w cyklu Jazz At The Philharmonic.

* Norman Granz - Announcement By Norman Granz - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949
* All Stars Band – JATP Blues - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949

Na zakończenie, wyjątkowo dziś krótkiej godziny posłuchajmy Elli Fitzgerald w towarzystwie Hanka Jonesa – fortepian, Raya Browna – kontrabas i Buddy Richa na perkusja.

* Norman Granz – Norman Granz Introduction To Ella Fitzgerald - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949
* Ella Fitzgerald – Robbins’ Nest - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949
* Ella Fitzgerald – A New Shade Of Blues - The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949

Brak komentarzy: