15 kwietnia 2012

Rufus Thomas – Crazy About You Baby: The Complete 1950-1957 Recordings


Ta płyta ma dziś głównie walory edukacyjne, bowiem muzyka nieco się już dziś zestarzała. Nie znaczy to, że brzmi źle, ale to prehistoria gatunku, a jedynie kilka lat późniejsze nagrania wytwórni Stax (w której nagrywał też po 1957 roku Rufus Thomas), jak i Sun Records lepiej znoszą próbę czasu. Część nagrań umieszczonych na wydanej przez Hoo Doo Records antologii zawierającej wszystkie możliwe dziś do zlokalizowania nagrania Rufusa Thomasa z lat 1950 do 1957 powstała w tym samym budynku, w którym mieściło się legendarne studio Sama Philipsa…

Być może wielu z Was nie wie nawet kim był Rufus Thomas, a postać to dla rozwoju rock and rolla i wszelakiej muzyki młodzieżowej lat pięćdziesiątych bardzo ważna… W Stanach Zjednoczonych znają go wszyscy i kojarzą w sposób nierozerwalny z „Memphis Sound”. Część z Was być może pamięta niewielką, acz znaczącą rolę Rufusa Thomasa w filmie Jima Jarmuscha „Mystery Train”. Ja nie pamiętam, ale przeczytałem o niej w znakomicie napisanej książeczce dołączonej do płyty.

Rufus Thomas to muzyk, ale również radiowiec, showman i mentor wielu znanych wszystkim sław. To również typowy muzyk muzyków, znany i cytowany przez wielu artystów o większych niż on sam dziś nazwiskach. Ma swój bezpośredni udział w karierach wielu artystów z kręgu bluesa, R&B i soulu już od połowy lat pięćdziesiątych. Wśród nich są największe sławy – B. B. King, Bobby Blue Bland, czy Eddie Floyd. Na związki z jego muzyką i inspiracje powoływali się członkowie The Beatles, The Rolling Stones, a nawet The Who.

Rufus Thomas był jednym z nielicznych gwiazdorów R&B, którzy osiągnęli szczyt swojej popularności w wieku ponad 30 lat. Potrafił na tym szczycie pozostać, mimo bariery wieku, jaka dzieliła go od jego najwierniejszych, nastoletnich słuchaczy. Miał ponad 50 lat, kiedy nagrywał przeboje, które docierały na szczyty list R&B w rodzaju „Do The Funky Chicken”, czy „Do The Push And Pull”. To jednak późniejszy okres.

Dzisiejszy album to antologia nagrań z początków jego kariery.

Trudno nie zauważyć też siły muzycznych genów Rufusa Thomasa. Trójka jego dzieci pozostaje aktywna w branży muzycznej – Carla Thomas zaczynała z Otisem Reddingiem, a później nagrała sporo ciekawego materiału pod własnym nazwiskiem. Marvell Thomas to człowiek legenda wytwórni Stax, jeden ze współtwórców brzmienia tej wytwórni klawiszowiec i lider zespołów akompaniujących niemal wszystkim gwiazdom tej wytówni w latach jej największej świetności. Vaneese Thomas śpiewa chyba jeszcze do dziś chórki w wielu światowych produkcjach…

Zanim rozpoczęła się na dobre kariera Rufusa Thomasa – Dja i współtwórcy brzmienia Memphis, już w wieku 23 lat prowadził grupę tancerzy śpiewających scatem – Rufus And Bones. Prowadził lokalne imprezy rozrywkowe, jak mówią Amerykanie – był mistrzem ceremonii – czyli nosił dumny tytuł MC. Pierwszych nagrań dokonał w latach czterdziestych ubiegłego wieku. Jego pierwsze nagrania przeszły bez echa, a dziś odnalezienie jakiegoś znośnego wznowienia graniczy z cudem. Na początku lat pięćdziesiątych podróżował po południu USA z orkiestrą Bobby Platera, w tym czasie poznał też Jima Bullieta – partnera biznesowego Sama Phillipsa i nagrywał pod pseudonimem Mr. Swing. W 1951 roku podpisał kontrakt nagraniowy z wytwórnią Chess i nagrywał dla jej w Memphis w studiu mieszczącym się w tym samym budynku, co słynne biura Sun Records.

Jak głosi legenda, pomógł dokonać pierwszych profesjonalnych nagrań B. B. Kingowi. Pewne jest natomiast, że zastąpił go na stanowisku prezentera w słynnej rozgłośni radiowej w Memphis – WDA. To była w swoim czasie najbardziej popularna stacja dla czarnej publiczności. W WDA Rufus Thomas prowadził też konkursy młodych talentów, odkrywają dla szerszej publiczności wspomnianego już B. B. Kinga, Bobby Blanda, Juniora Parkera i wielu innych. Audycję prowadził od 1951 roku niemal nieprzerwanie do 1998 roku…

W latach pięćdziesiątych zaprzyjaźnił się z Samem Phillipsem i nagrywał dla Sun Records… Jako jeden z nielicznych w tym czasie wierzył, że muzyką białych twórców rock and rolla można zainteresować czarnych słuchaczy…

Dziś większość tych nagrań brzmi archaicznie, ale największe przeboje Rufusa Thomasa z lat pięćdziesiątych, w tym niezapomniana odpowiedź na „Hound Dog” w wykonaniu Big Mamy Thornton – „Bear Cat” ciągle są przebojowe…

Warto pamiętać o Rufusie Thomasie, jako muzyku i człowieku, który całe życie poświęcił muzyce i radiu, często na przekór aktualnym trendom i rasowym urzedzeniom. Był duszą towarszystwa i jednym z największych radiowców w historii…

Rufus Thomas
Crazy About You Baby: The Complete 1950-1957 Recordings
Format: CD
Wytwórnia: Hoo Doo
Numer: 8436028696338