22 kwietnia 2013

Simple Songs Vol. 85


17 kwietnia gościem audycji Simple Songs była Monika Mariotti. W związku z tym podstawowym tematem byłą Nina Simone, bowiem Monika jest wybitnym znawcą jej twórczości, wciela się też w rolę samej Niny w spektaklu „Moja Nina” granym na deskach teatru Syrena w Warszawie.

To była pierwsza wizyta Moniki w naszym studiu, z pewnością jednak nie ostatnia. Postanowiłem Monikę nieco zaskoczyć ciekawostkami muzycznymi, w tym nietypowymi, mało znanymi wykonaniami utworów, które śpiewała i skomponowała Nina Simone. Wykorzystując włoskie korzenie Moniki, chciałem ją też zaskoczyć ciekawostkami z włoskiego rynku muzycznego. Na początek zaplanowałem sobie włoskie nagrania Czesława Niemena, których zapomniałem przynieść do studia.. Tak bywa.

Zacząłem więc od mało znanego nagrania z debiutanckiej, a właściwie nawet poprzedzającej oficjalny debiut, płyty Joan Baez. Mimo garażowego charakteru nagrania Monika natychmiast rozpoznała charakterystyczny głos. A sam utwór, to kompozycja Niny Simone…

* Joan Baez – Black Is The Color Of My True Love’s Hairs - Folksingers ‘Round Harvard Square

Kolejna muzyczna ciekawostka, to nagranie włoskiej wokalistki – Deborah Bontempi. Zupełnie mi nieznana wokalistka w 2007 roku nagrała album z jazzowymi interpretacjami piosenek Madonny.

* Bo. Da. (Deborah Bontempi) – La Isla Bonita – Bo. Da. Plays Madonna In Jazz

Czas na Ninę Simone, jednak poszukujemy muzycznych ciekawostek – stąd też współczesny muzyczny remix w wykonaniu Joe Claussella.

* Nina Simone & Joe Claussell – Feelin’ Good – Verve Remixed 2

Wiem, że takie przeróbki dla wielu są kontrowersyjne. Dla mnie to również raczej muzyczne ciekawostki, wypada więc zagrać Ninę w oryginale, choć w repertuarze dość niespodziewanym. Monika pamięta 3 kompozycje Boba Dylana z nagrań Niny Simone. Ja do studia przyniosłem jedną – to nagranie z albumu „Let It All Out” – „The Ballad Of Hollis Brown”.

* Nina Simone – The Ballad Of Hollis Brown – Let It All Out

A teraz kolejna włoska ciekawostka. Po tą płytę sięgałem już w audycji kilka razy, nagranie to bowiem niezwykle ciekawe. Enrico Rava w zeszłym roku nagrał album z kompozycjami Michaela Jacksona zagranymi w duchu ECM. Czy to możliwe? Jak najbardziej, wyszło doskonale…

* Enrico Rava And The Parco Della Musica Jazz Lab – Thriller – Rava On The Dance Floor

W spektaklu „Moja Nina” większość tekstów piosenek została przetłumaczona na język polski. Wyśmienite tłumaczenia są dziełem Katarzyny Groniec. Niestety nagrań ze spektaklu brak, choć jestem przekonany, że te piosenki obroniłyby się na płycie. Sięgnijmy więc po inne, równie doskonałe tłumaczenia niełatwych, osadzonych w amerykańskich realiach tekstów. Do tej płyty wracam bardzo często. Zaśpiewa Martyna Jakubowicz.

* Martyna Jakubowicz – Pukam Do Nieba Bram – Tylko Dylan

Kolejna piosenka z repertuaru Niny Simone w wykonaniu innej, równie słynnej wokalistki. Płytę „A Turtle’s Dream” przynoszę do studia bardzo często, stali słuchacze Simple Somgs znają ją na pamięć. Nie słyszałem jednak protestów…

* Abbey Lincoln – Hey, Lordy Mama – A Turtle’s Dream

Na koniec sama Nina Simone w typowo jazzowym repertuarze – kompozycji Duke Ellingtona „Mood Indigo”. Na spektakl „Moja Nina” z Moniką Mariotti z pewnością warto się wybrać, a samo przedstawienie ma szansę mieć dalszy ciąg w postaci koncertów z podobnym repertuarem.

* Nina Simone – Mood Indigo – Let It All Out

Brak komentarzy: