21 czerwca 2013

Wisława Szymborska & Tomasz Stańko – Tutaj / Here

Poezja to nie moja bajka, więc dla mnie to jest album Tomasza Stańko. Dodajmy – od czasów nagrania słynnej, choć znanej większości fanów tylko z opowiadań płyty „Music From Taj Mahal And Karla Caves” z 1980 roku pierwszy jego album solowy, gdzie trąbce nie towarzyszą żadne inne instrumenty.

Pomysł na koncert – improwizacje na trąbce solo do wierszy Wisławy Szymborskiej czytanych i komentowanych przez samą autorkę sprawdził się znakomicie. Na ile dźwięki trąbki powstawały rzeczywiście pod wpływem odczytanych chwilę wcześniej tekstów – wie tylko sam Tomasz Stańko. Większość improwizacji jest przecież odzwierciedleniem stanu ducha improwizującego muzyka w danej chwili.

Taki solowy album, bez udziału Wisławy Szymborskiej, jako fan Tomasza Stańko chętnie usłyszałbym w najbliższej przyszłości. Pewnie takich planów nie ma, ale Tomasz Stańko nie raz już zaskakiwał słuchaczy zwrotami akcji.

Jak już wspomniałem, nie czytuję codziennie wierszy, jednak te w osobistym wykonaniu Wisławy Szymborskiej zainteresowały mnie na równi z wybitnymi dźwiękami trąbki Tomasza Stańko. Płyta jest dodatkiem do tomiku wierszy, dla mnie raczej ten tomik był dodatkiem do płyty, teraz traktuję obie części jako równoprawne i równie ważne. Zaskakujące w wielu miejscach skojarzenia i zestawienia pojęć świadczą o wyjątkowym opanowaniu języka, jako środka wyrazu przez poetkę. To coś na kształt sensownie użytych wirtuozerskich umiejętności instrumentalnych.

Płyta czekała na mojej półce z nowościami, na które chcę jak najszybciej znaleźć czas od grudnia ubiegłego roku. W tym czasie ukazał się podwójny – tym razem w pełni muzyczny album Tomasza Stańko – „Wisława”, który już czeka na swoją kolej. Na razie znam jego okładkę i odnajduję na niej wiele tytułów znanych z tomiku „Tutaj / Here”. Widać, że Tomasz Stańko zapamiętał ów wieczór w Operze Krakowskiej z 2009 roku i postanowił o emocjach związanych z wierszami Wisławy Szymborskiej nam opowiedzieć.

„Tutaj / Here” to album wyśmienity. Gratka zarówno dla fanów Tomasza Stańko, jak i czytelników wierszy Wisławy Szymborskiej. To także świetny pomysł na popularyzację poezji wśród fanów jazzu i wyśmienitej muzyki wśród czytelników. Ja zaliczam się do tych pierwszych i u mnie podziałało. Nie mam wątpliwości, że specyficzne poczucie humoru, a przede wszystkim niespotykane mistrzostwo w operowaniu zupełnie niespodziewanymi skojarzeniami i zestawianie obok siebie rzeczy niezestawialnych Wisławy Szymborskiej zauroczy niejednego fana muzyki, który po tomik wierszy sięgnął ostatni raz przed maturą, która była dawno temu i raczej nie zrobił tego z własnej woli. Tym razem naprawdę warto.

Wisława Szymborska & Tomasz Stańko
Tutaj / Here
Format: CD
Wytwórnia: Znak

Numer: 9788324019250

Brak komentarzy: