14 lipca 2013

Clifford Brown - The Complete Blue Note And Pacific Jazz Recordings

Ten zbiór to jedno z najlepszych wydawnictw dokumentujących wczesne nagrania Clifforda Browna. Zawiera materiał zarejestrowany w latach 1953 – 1954. W tym czasie Clifford Brown nagrywał w wielu różnych składach. Jako lider i jako sideman. W tym czasie część nagrań ukazywała się na singlach, 10 calowych płytach, a nawet jeszcze na płytach 78 obrotowych. Stąd właśnie potrzeba wydania zebranego z różnych źródeł i z różnych wytwórni materiału na 4 krążkach CD, które składają się na kolekcję „The Complete Blue Note And Pacific Jazz Recordings”.

Mniej więcej w połowie 1954 roku Clifford Brown zaczął nagrywać dla EmArcy. Ten okres jego krótkiej, zakończonej tragiczną śmiercią w 1956 roku dokumentuje inny, jeszcze bogatszy zestaw zawierający 11 krążków CD – „Brownie - The Complete EmArcy Recordings Of Clifford Brown”. O tych nagraniach innym razem.

To prawda, że „The Complete Blue Note And Pacific Jazz Recordings” zawiera część nagrań, które zapewne macie już w swoich kolekcjach, jak choćby materiał nagrany w Birdland i wydany na trzech płytach „A Night At Birdland” Arta Blakey. Znajdziecie tu również „Memorial Album”, „The Eminent Jay Jay Johnson Volume 1”. Jest też sporo materiałów dodatkowych i wersji alternatywnych. Są też utwory wydane tylko na singlach.

Powszechnie uważa się, że Clifford Brown maksimum swoich twórczych możliwości osiągnął grając u boku Maxa Roacha. Te nagrania zostały dokonane dla EmArcy. Jednak warto spojrzeć choćby na albumy Arta Blakey jak na płyty Clifforda Browna. A fani tego niepowtarzalnego trębacza z pewnością i tak będą chłonąć wszystkie nagrane przez niego dźwięki.

Niewątpliwym walorem tego wydawnictwa jest jakość dźwięku, zremasterowanego specjalnie dla tego wydawnictwa i starannie przygotowane dane dotyczące pierwotnych wydań, numerów katalogowych płyt i starannie opisane składy.

Muzycznie można się tylko zachwycać. Przecież dla wielu Clifford Brown to najważniejsza jazzowa trąbka wszechczasów. Ja zawsze się waham, w zależności od tego, którego z moich dwu ulubieńców słucham – wybór między Cliffordem Brownem i Lee Morganem jest w zasadzie dla mnie niemożliwy. Skoro w wielu dyscyplinach sportowych możliwe jest zajęcie pierwszego miejsca przez dwu zawodników, to i tym razem bez zbędnych sporów przyznajmy dwa pierwsze miejsca i cieszmy się muzyką.

Zestaw zawiera kilka kompletnych – wspomnianych powyżej albumów, z których część trafiła już do naszego radiowego Kanonu Jazzu – jak choćby całkiem niedawno „A Night At Birdland” Arta Blakey. Inne z pewnością też doczekają się kiedyś swojej kolejki. Z pewnością zasługują na uznanie. Tym razem jednak są tu w całości wszystkie dźwięki nagrane przez Clifforda Browna dla Pacific Jazz i Blue Note. A te dźwięki są wybitne i zgromadzone w jednym wydawnictwie, więc ten czteropłytowy album zasługuje na osobne wyróżnienie.

Clifford Brown jest genialny niezależnie od repertuaru. Gra be-bopowe klasyki w rodzaju „Dahoud”, czy „Cherokee”, zaraz potem prosty popowy przebój „Blueberry Hill”. Mimo młodego wieku – w czasie nagrywania materiału z tego zbioru miał 23-24 lata. To były jego pierwsze nagrania. W sumie, przez 4 lata nagrał materiał, który można zmieścić mniej więcej na 15 płytach CD. Na żadnej z nich nie znajdziecie nawet jednego słabszego momentu. Żył krótko i nagrywał sporo. Jego nagła śmierć była dla świata jazzu wielką stratą. Dobrze, że są takie wydawnictwa, jak „The Complete Blue Note And Pacific Jazz Recordings”. To genialne wydawnictwo, w zasadzie przymusowe dla wszystkich fanów improwizowanych dźwięków.

Clifford Brown
The Complete Blue Note And Pacific Jazz Recordings
Format: 4CD
Wytwórnia: Pacific Jazz / Blue Note
Numer: 724383419524

Brak komentarzy: