02 sierpnia 2013

Gianluigi Trovesi, Gianni Coscia - Frere Jacques: Round About Offenbach

W życiu nie przypuszczałem, że na parę dni zaangażuję się w słuchanie najbardziej znanych kompozycji Jacquesa Offenbacha. Ale tak się stało za sprawą nagrań dwojga zupełnie mi wcześniej nieznanych muzyków - Gianluigi Trovesi i Gianni Coscia. To nie jest dowcip. Serio…

Jeśli nie znacie tych muzyków, koniecznie musicie ich poznać, przynajmniej album „Frere Jacques: Round About Offenbach”. Ja innych nie znam, ale jak tylko czas mi pozwoli, zamierzam cofnąć się nieco w czasie i sięgnąć do starszych nagrań. Dzisiejszy album to bowiem nowość ECM z tego roku.

W połowie XIX wieku twórczość Jacquesa Offenbacha była czymś w rodzaju dzisiejszego disco-polo. On sam przez większość dojrzałego artystycznego życia dyrygentem jednej z paryskich orkiestr symfonicznych. Trudno jednak uwierzyć, że wypełniał tę funkcję należycie, zdążył bowiem w ciągu niemal 30 lat napisać ponad 100 operetek, operę i wiele kompozycji na wiolonczelę, która była jego podstawowym szkolnym instrumentem. To daje średnią  okolicach 3 operetek na rok. Tempo ich tworzenia było odwrotnie proporcjonalne do ich jakości. Zresztą operetka była właśnie wtedy we Francji rodzajem zubożonej wersji opery, takiej opery dla tych, co na muzyce niezbyt się znają, sztuki schlebiającej gustom niezbyt wyrobionych słuchaczy. Czyli takie dzisiejsze disco-polo właśnie.

Jednak nawet wśród operetek znajdują się być może banalnie zaaranżowane, ale oferujące albo intrygującą historię, albo niezwykle popularne i do dziś rozpoznawalne melodie. Część z nich pojawia się na płycie „Frere Jacques: Round About Offenbach”. W wykonaniu Gianluigi Trovesi i Gianni Coscia to nie są jednak tradycyjne aranżacje. Tu znajdziecie sporo spontanicznej interpretacji i zdecydowanie nietypowe, choć nie pozbawione szacunku do klasycznych wykonań podejście do znanych dla wielu, w tym także dla mnie melodii.

Między oboma artystami zdecydowanie jest wiele spontanicznej muzycznej interakcji, której nie da zapisać się we wcześniej zaaranżowanych arkuszach z nutami, a ich własne kompozycje są utrzymane w stylu melodii Offenbacha i są doskonałym uzupełnieniem albumu.

Dla wielu (nie dla mnie, przyznaję), dodatkowym atutem tego albumu będzie krótki esej o Offenbachu napisany przez Umberto Ecco, literata niezwykle w Polsce popularnego.

Nie potrafię jedynie dojść do ładu ze sposobem realizacji dźwięku tej płyty, próbowałem w kilku dostępnych mi systemach, takich z bardzo wysokiej półki i zupełnie zwyczajnych. Podoba mi się przestrzeń i to, że nieodłącznym elementem nagrania są na przykład odgłosy pracy mechanizmów klarnetu, co dodaje nagraniu intymności. Jednak momentami wysokie rejestry są niezwykle świdrujące i wręcz niepokojąco bolesne, co sprawia, że nie potrafię słuchać tego albumu z poziomem głośności jakiego zwykle używam, niezależnie od tego, czy odsłuch odbywa się za pomocą głośników, słuchawek, czy mojego unowocześnionego niedawno systemu w samochodzie. Jeśli zrobi się z kolei ciszej, to ucieka wiele wspomnianych mikroszczegółów.

Gianluigi Trovesi, Gianni Coscia
Frere Jacques: Round About Offenbach
Format: CD
Wytwórnia: ECM
Numer: 602527811352

Brak komentarzy: