17 sierpnia 2013

Various Artists – The Jubilee Album: 20 Magic Years

Z okazji rocznic, albo czasem bez okazji, ACT Music wydaje albumy składankowe – samplery złożone z najlepszych nagrań ze swojego katalogu. W tym katalogu pozycji wybitnych jest całkiem sporo, a na słabe trafić nie sposób. Tym razem okazją do wydania płyty, uzupełnionej o gruby katalog dostępnych albumów jest 20 lecie wydawnictwa. Podobny album ukazał się 5 lat temu z okazji 15 lecia wytwórni. Jest też seria „Magic Moments”, która ma już chyba 6 części, ta z numerkiem 6 ciągle czeka na mojej półce z nowościami. Jej wielkość sprawia ostatnio, że niektóre nowości nowościami nie są już w sensie katalogowym, bo czekają na swoją kolej od zakupu rok, albo dłużej. W przypadku albumów ACT Music nigdy jednak tyle nie czekam…

Jeśli ma się taki katalog, jak ACT Music – można wybierać w zasadzie dowolnie i powstanie album wypełniony wyśmienitą muzyką. Różne składy, choć część nazwisk powtarza się – to nadworni fachowcy, uczestnicy wielu sesji tej wytwórni – jak choćby Lars Danielsson, Nils Landgren, czy Nguyen Le. Album zawiera przykłady z różnych okresów działalności wytwórni – są wśród nich również nagrania artystów, których już nie ma wśród nas, jak choćby największej straty ACT Music – zmarłego tragicznie kilka lat temu Esjorna Svenssona, czy Michaela Breckera. Są gwiazdy popu w rodzaju Norah Jones.

Są też obecne wokalistki wytwórni – Victoria Tolstoy, Ida Sand, Rigmor Gustafsson  i Sidsel Endresen. Są duże składy, fortepianowe tria, jest fortepian solo, składy nietypowe – choćby trąbka, akordeon i fortepian (Paolo Frescu, Richard Galliano i Jan Lundgren), czy saksofon z fortepianem i wokalem (Christof Lauer, Jens Thomas, Sidsel Endresen). Jest duża orkiestra. Zadziwiający w tym wszystkim jest spójność tej złożonej z tak różnych nagrań składanki. Albumu słucha się w całości doskonale. Sporo płyt, z których pochodzą nagrania mam już na półce, przypominają się długie wieczory spędzone z tą muzyką. Niektórych jednak wcześniej nie znałem i kilka z nich wpisałem sobie na listę płyt, które koniecznie trzeba kupić.

Z tych, które pamiętam, niewątpliwie najczęściej wracam do zadziwiającego albumu Christofa Lauera i Jensa Thomasa w całości wypełnionego mocno zmienionymi przebojami The Police. Na „The Jubilee Album: 20 Magic Years” producenci wybrali z tego albumu dość nietypową piosenkę tytułową „Shadows In The Rain”, jedyną z udziałem wokalistki – Sidsel Endressen. Ten album ma już 12 lat, kiedyś słuchałem go często, później jakoś o nim zapomniałem. Dzisiejsza płyta przypomniała mi o tym wyśmienitym albumie, który ciągle jest dostępny w katalogu ACT Music.

Na listę płyt, które koniecznie musze kupić, wpisałem przede wszystkim album „Swedish Folk Modern” Nilsa Landgrena i Esbjorna Svenssona – reprezentowany przez utwór „Lapp Nils Polska”, choć mam wrażenie, że chodziło o polkę, a nie Polskę… Ale jak będę miał w ręku oryginał, dowiem się z okładki więcej. Niewątpliwie koniecznie w mojej kolekcji musi znaleźć się płyta Nguyena Le – „Three Trios”, który jakoś przegapiłem, a wydawało mi się, że mam wszystkie jego albumy. Dobrze zapowiada się też płyta Gerardo Nuneza  z udziałem Michaela Breckera – „Jazzpana”.

Ponad 10 z 20 propozycji były mi już znane. Nie zapisałem na swoją listę koniecznych zakupów wszystkich pozostałych jedynie dlatego, że nie da się kupić wszystkich płyt. Tego nie wytrzyma nie tylko mój budżet, ale przede wszystkim ograniczony czas na ich słuchanie.

Takie płyty ACT Music mógłby w zasadzie rozdawać za darmo, bowiem zapewniam Was, że postąpicie dokładnie tak, jak ja, nawet jeśli nie spodobają się Wam wszystkie utwory, to co najmniej połowa z pewnością, w związku z tym wytwórni takie rozdawnictwo wróci się z nawiązką. Płyta jednak nie jest dostępna za darmo, ma swoją cenę, niestety tak jak wszystkie albumy tej wytwórni nie należy do najtańszych. Jestem jednak przekonany, że ACT Music wcale nie jest za drogi. W tym przypadku cena zwyczajnie odzwierciedla jakość muzyki.

Various Artists
The Jubilee Album: 20 Magic Years
Format: CD
Wytwórnia: ACT!

Numer: ACT 9570-2

Brak komentarzy: