17 października 2015

New Simple Songs Vol. 5

Najczęściej płyta tygodnia, to jeden krążek. Czasem zdarza się album podwójny. Mimo niewielkiego wzrostu kosztów produkcji podwójnych albumów w wersji cyfrowej, muzycy nie decydują się na nie zbyt często. To oczywiste, trzeba mieć dwa razy więcej do powiedzenia. W przypadku albumu „A Life In The Spirit Of Jazz” – jego twórca, co prawda nie udzielający się muzycznie, ale jednak pozostający ważną postacią dla każdego z prezentowanych nagrań, Siggi Loch ma do powiedzenia 5 razy więcej. Jestem więcej niż pewien, że ten zestaw mógłby składać się z 10 krążków, a i tak wiele ciekawych nagrań wyprodukowanych przez kończącego właśnie 75 lat, urodzonego w Słupsku, jednego z największych europejskich i światowych producentów i wydawców współczesnego jazzu, zostałoby pominiętych.

Dlatego więc w „Simple Songs” warto zaprezentować nieco więcej muzyki z tego wydawnictwa, niż możemy zmieścić w krótkich codziennych audycjach prezentujących Płytę Tygodnia RadioJAZZ.FM.

Nie jest łatwo wybrać z 5 krążków wypełnionych po brzegi muzyką, jakieś szczególnie wyróżniające się nagranie, które przegląd zawartości zestawu „A Life In The Spirit Of Jazz” powinno rozpocząć. To niezwykle zróżnicowana muzyka, zmieniająca się od połowy lat sześćdziesiątych do dnia dzisiejszego, obejmująca różne style i gatunki muzyczne, odpowiednio do aktualnego miejsca Siggi Locha w nagraniowym biznesie. Na tych płytach jest wiele dźwięków, które znam dobrze z wydawnictw ACT Music. Jest jednak jeden utwór, który swoim szczególnym pięknem i niezwykłą melancholią wyróżnia się na tle wyśmienitych propozycji całego wydawnictwa. W dodatku wcześniej go nie słyszałem. Natychmiast postanowiłem poszukać całego albumu, o tym jednak przy innej okazji.

* Iiro Rantala & Michael Wollny – Tears For Esbjorn – Jazz At Berlin Philharmonic I

To oczywiście wspomnienie niezwykłego talentu Esbjorna Svenssona w wykonaniu równie niezwykłych pianistów – Michaela Wollnego i Iiro Rantali.

Cały zestaw podzielony jest w dość pomysłowy sposób tematycznie. Krążek numer 2 zatytułowany jest „Blues & Rock” i zawiera w większości nagrania z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, choć część z nich znalazła wydawcę dopiero po założeniu ACT Music, czekając zapewne w prywatnych archiwach Siggi Locha. Obok Willie Dixona, Muddy Wattersa, czy Memphis Slima, znajdziecie na tym krążku gwiazdy rock and rolla w rodzaju Jerry Lee Lewisa i trochę europejskich naśladowców, o których dziś pamiętają jedynie ci, którzy mieli jakieś osobiste młodzieńcze przeżycia przy ich muzyce. Są też fragmenty bardziej rockowe, jak choćby jeden z niewielu wcześniej niepublikowanych utworów zawartych na tym wydawnictwie – „Stevie’s Groove” Steve Winwooda i grupy Spencera Davisa, czy klasyk Cream „I Feel Free” w wykonaniu niestrudzonego i niezwykle uniwersalnego muzyka, Klausa Doldingera i grupy The Motherhood. Sam Klaus Doldinger z równą sprawnością grał pod czujnym okiem Siggi Locha jazzowy mainstream, eksperymentował z Albertem Mangelsdorfem, grywając przy okazji młodzieżowe rytmy z The Motherhood i tworząc Passport.

* Spencer Davis Group with Steve Winwood - Stevie's Groove
* The Motherhood – I Feel Free - I Feel So Free

Oto coś zupełnie innego, choć tu również liczyć się będzie rytm – perkusyjny duet marzeń – Jack DeJohnette I Bernard Purdie – to fragment doskonałego albumu „Soul To Jazz II”. Kolejne nagranie na krążku numer 4, noszącym podtytuł „Visions Of Jazz” to z kolei niemiecka supergrupa – Albert Mangelsdorf, Wolfgang Dauner, Eberhard Weber i na dokładkę często występujący na sesjach produkowanych dawniej przez Siggi Locha, niestrudzony Klaus Doldinger.

* Jack DeJohnette & Bernard Purdie - New Orleans Strutt - Soul To Jazz II
* Old Friends: Eberhard Weber / Albert Mangelsdorff / Wolfgang Dauner - Und So Weiter, And So On – Old Friends

Pierwszy album zestawu, to muzyczne korzenie Siggi Locha, archiwalne z dzisiejszego punktu widzenia nagrania, najmniej znane fanom, którzy kojarzą postać Siggi Locha jedynie jako właściciela ACT Music. Stąd również tytuł – „The Beginning”. Album otwiera jedyne nagranie zestawu, które nie zostało wyprodukowane przez Siggi Locha, z pewnością by je wyprodukował, jednak to było zwyczajnie niewykonalne, bowiem w czasie jego rejestracji leżał jako nowonarodzone niemowlę gdzieś w czeluściach dość ponurego słupskiego szpitala na górce… To był rok 1940. Album otwiera Sidney Bechet, którego koncert Siggi Loch usłyszał w wieku 15 lat i to sprawiło, że postanowił zająć się muzyką. Najpierw próbował grać, ale talentu nie wystarczyło zajął się więc produkcją i różnego rodzaju pracami w muzycznym biznesie. Niektóre z nagrań z połowy lat sześćdziesiątych trzymają się całkiem nieźle. Oto dwa przykłady tych, które zachowały najwyższą jakość – tu już same nazwiska wystarczą – to najwięksi z największych (przynajmniej w przypadku pierwszego z prezentowanych utworów):

* Dave Brubeck Quartet (feat. Paul Desmond) And Gerry Mulligan – Unfinished Woman - We're All Together Again For The First Time
* Klaus Doldinger Passport feat. Les McCann – Compared To What? - Doldinger's Passport Jubilee, 75

Z pewnością warto przypomnieć również, jeśli trafia się okazja, klasyczne bluesowe nagrania, nikt bowiem nie może mieć wątpliwości, że bez bluesa nie byłoby współczesnej muzyki jazzowej. Dziś nawet na stronie internetowej wytwórni ACT Music nie można znaleźć opisu pierwotnego wydania tych nagrań – albumu „Lost Blues Tapes, American Folk Blues Festival”.

* John Lee Hooker - Della Mae – Lost Blues Tapes
* Memphis Slim & Willie Dixon - John Henry - Lost Blues Tapes
* Muddy Waters – In The City – Lost Blues Tapes

Na zakończenie z konieczności krótkiego, bo jedynie godzinnego podsumowania zawartości „A Life In The Spirit Of Jazz” Siggi Locha, „Dancing” Keitha Jarretta w wyśmienitej interpretacji Ulfa Wakeniusa, Larsa Danielssona i Mortena Lunda – gwiazd ACT Music.

* Ulf Wakenius / Lars Danielsson / Morten Lund – Dancing - Notes From The Heart

Brak komentarzy: