28 kwietnia 2011

Simple Songs Vol. 10

Tematem audycji był zespół The Rolling Stones na jazzowo. Początek to jednak coś zupełnie innego i sensacyjnego. 8 maja przypada 100 rocznica urodzin Roberta Johnsona. Zdaniem wielu światowej sławy gitarzystów to największy z największych, ojciec wszystkiego, co w bluesie, jazzie i rocku udało się zagrać na gitarze. Z tej okazji szykujemy specjalny program w RadioJAZZ.FM, który na antenie pojawi się 9 maja, w poniedziałek, w naszym porannym paśmie na żywo. Z pewnością suplement będzie też 11 maja w mojej audycji. Lista atrakcji nie jest jeszcze do końca zamknięta, a niespodzianek z pewnością nie zabraknie. Jedną z atrakcji będzie rozmowa z Jarosławem Śmietaną. Dzięki jego uprzejmości w audycji pojawiła się absolutna niespodzianka. Po raz pierwszy i mam nadzieję, że nie ostatni, w audycji Simple Songs odbyła się światowa premiera, tylko na antenie RadioJAZZ.FM, najnowsza kompozycja Pana Jarosława z jego niewydanej jeszcze, ale już prawie gotowej płyty sięgającej klimatem do korzeni bluesa. To taka historia bluesa i jazzu w pigułce, a Robert Johnson pojawia się w tej kompozycji jako jeden z bohaterów. Na gitarze gra Jarosław Śmietana, na organach Wojciech Karolak, śpiewa Z Star, wokalistka z Trynidadu. Ja z niecierpliwością czekam na całą płytę, którą z pewnością zaprezentuję na antenie. Na razie światowa premiera.

* Jarek Śmietana / Wojtek Karolak Band feat. Z Star - His Majesty Blues - I Love The Blues

To taka stylizowana historia jazzu, bluesa i rock w wyjątkowo skondensowanej pigułce. Zapowiada się świetna płyta.

A teraz zapowiadane improwizowane przeboje kompozycji członków The Rolling Stones. Na inną okazję pozostawiam jazzowe składy, w których pojawia się Charlie Watts, który zapewne gdyby nie zespół The Rolling Stones i dość absorbujące czasowo trasy koncertowe, byłby wyśmienitym, oszczędnym, acz nie pozbawionym ekspresji i wyśmienitej techniki gry perkusistą jazzowym.

Na początek więc jeden z bardziej znanych przebojów zespołu – (I Can’t Get No) Satisfaction. Zacznijmy od wykonania Jimmy Smitha. Z płyty Got My Mojo Workin’, w wyśmienitym składzie – Jimmy Smith – organy Hammonda, Kenny Burrell – gitara, Ron Carter i Ben Tucker – kontrabasy, Grady Tate – perkusja.

* Jimmy Smith – (I Can’t Get No) Satisfaction – Got My Mojo Workin’

Satisfaction to był również jeden z ulubionych coverów Otisa Reddinga. Do jego koncertowych nagrań sięgniemy innym razem. Teraz zajmijmy się albumem Tima Riesa – etatowego od wielu lat saksofonisty The Rolling Stones, który nagrał już dwa albumy z jazzowymi interpretacjami przebojów zespołu. W jego nagraniach często biorą udział Ronnie Wood, Keith Richards i Charlie Watts. Zaprasza też do studia znanych jazzmanów. W ten sposób gdzieś w przerwie pomiędzy koncertami zespołu powstają wyśmienite interpretacje kompozycji Jaggera i Richardsa. Zacznijmy więc od (I Can’t Get No) Satisfaction z udziałem między innymi Johna Scofielda – gitara, Johna Patitucci – gitara basowa, Larry Goldingsa - organy i znanego z wyśmienitej płyty Black Wine Macieja Grzywacza Clarence Penna na perkusji. Wokalizy wykonuje gdzieś w tle Bernard Fowler.

* Tim Ries – (I Can’t Get No) Satisfaction – The Rolling Stones Project

Z tej samej płyty, którą w tej audycji można by odtworzyć w zasadzie w całości – kolejny utwór – z udziałem Norah Jones i Billa Frisella, a także wspomnianego już Clarence Penna (perkusja) – Wild Horses. Na saksofonach zagra oczywiście Tim Ries. Norah Jones, jak zwykle, lepsza w roli gościa niż na swoich własnych płytach.

* Tim Ries feat. Norah Jones – Wild Horses - The Rolling Stones Project

Jeszcze jeden utwór z The Rolling Stones Project Tima Riesa – Honky Tonk Woman zagrany w trio – Tim Ries, Charlie Watts i Larry Goldings.

* Tim Ries - Honky Tonk Woman - The Rolling Stones Project

Teraz coś zupełnie innego, ale za to z udziałem połowy klasycznego składu zespołu. Utwór skomponował i tekst zaśpiewał Bono, na gitarach zagrają i wspomogą go wokalnie Keith Richards i Ronnie Wood. Nagranie pochodzi z charytatywnego przedsięwzięcia Steve Van Zandta – Sun City.

* Bono, Keith Richards & Ronnie Wood - Silver & Gold –Sun City

Dla odmiany inaczej skomponowana połowa zespołu – wystąpią gościnnie w bluesowym zespole Jimmy Rogersa – Mick Jagger i Keith Richards.

* The Jimmy Rogers All-Stars feat. Mick Jagger & Keith Richards – Trouble No More - Blues Blues Blues

Jakoś tak ciężko zrobić ostatnio audycję bez Les Paula. Zatem i dziś znajdziemy dla mistrza gitary odrobinę miejsca. Zagra w towarzystwie Keitha Richardsa, Buddy Guya i Ricka Derringera.

* Les Paul feat. Keith Richards, Buddy Guy & Rick Derringer – Good Morning, Little Schoolgirl – American Made, World Played

Powróćmy jeszcze na chwilę do Tima Riesa i jego The Rolling Stones Project. Waiting On A Friend – w oryginalnym nagraniu studyjnym z płyty The Rolling Stones - Tatoo You na saksofonie wyśmienicie zagrał Sonny Rollins. To jedyny utwór z albumu Tima Riesa, na którym w oryginalnej studyjnej rejestracji The Rolling Stones istotną rolę odgrywa saksofon. Tim Ries nie kopiuje tu Rollinsa. Ma na ten utwór własny pomysł. Gwiazdą tego nagrania jest Lisa Fischer. Razem z Charlie Wattsem, Darrylem Jonesem i Timem Riesem tu znowu gra ponad połowa składu The Rolling Stones. Do tego dobra improwizacja gitarowa Billa Frisella.

* Tim Ries feat. Lisa Fischer – Waiting On A Friend – The Rolling Stones Project

Nie może zabraknąć naszych dzisiejszych bohaterów w komplecie (tym współczesnym). Od jakiegoś czasu nie mogę oprzeć się wrażeniu, że to już nie Mick Jagger powinien być frontmanem zespołu, jego medialnym i wokalnym liderem. Z biegiem lat jakoś słabnie jego energia i blednie sceniczna charyzma. Dowodem jest choćby całkiem niezła rejestracja koncertowa Shine A Light Martina Scorsese. Posłuchajmy zatem utworu wciśniętego jakoś tak wstydliwie na koniec dwupłytowej składanki największych przebojów zespołu - Forty Licks, będącego dowodem wokalnych talentów Keitha Richardsa.

* The Rolling Stones – Losing My Touch – Forty Licks

A już za tydzień zajmiemy się sylwetką Tommy Flanagana, którego monografia ukaże się w majowym numerze naszego JazzPRESSu, który już za kilka dni będzie można pobrać ze strony RadioJAZZ.FM. Tommy Flanagan to wybitny pianista, który nagrywał niekoniecznie wybitne własne płyty, za to był przez wiele lat wybitnym dowódcą sekcji rytmicznych Johna Coltrane’a, Milesa Davisa, Freddie Hubbarda, Sonny Rollinsa, Joe Hendersona, Wesa Montgomery i wielu innych wielkich naszego ulubionego gatunku muzycznego.

Brak komentarzy: