Zmarły niedawno, do samego końca aktywny muzycznie Les Paul to legenda jazzowej gitary elektrycznej. To w równej mierze geniusz tego instrumentu, innowator, niepowtarzalny konstruktor elektroniki, a także wybitny realizator nagrań i inżynier dźwięku oraz pionier różnych nowatorskich technik nagraniowych.
Można zaryzykować twierdzenie, że co trzecia markowa gitara elektryczna używana na świecie ma gdzieś wygrawerowane jego nazwisko. Nie mam tu na myśli modeli sygnowanych, jakich pełno na rynku i których istnienie podyktowane jest wymogami marketingu, ale takie, które zawierają rozwiązania techniczne często opatentowane przez muzyka, lub nieodłącznie związanej z jego karierą firmy Gibson.
Dzisiejsze wydawnictwo, to składająca się z dwu krążków CD składanka wypełniona po brzegi różnymi nagraniami pochodzącymi z późnych lat czterdziestych ubiegłego wieku.
Zestaw obejmuje zarówno nagrania tria gitarzysty, jak i różne większe gwiazdorskie składy. Większość nagrań, to rejestracje popularnych w swoim czasie transmisji radiowych z występów na żywo. Część z tych rejestracji dostępna jest również na innych wydawnictwach, jednak wczesny dorobek Les Paula nie doczekał się jeszcze referencyjnej kompilacji, więc trzeba polować na składanki takie, jak dzisiaj opisywane płyty.
Większość tych nagrań zachowała się w całkiem dobrym stanie technicznym. Dziś opisywana płyta zawiera kompletny opis dyskograficzny składów oraz okoliczności i czasu nagrania.
Fanów charakterystycznego brzmienia gitary Les Paula z pewnością bardziej zainteresują utwory nagrane w trio, gdzie gitara pełni rolę jedynego instrumentu melodycznego. Niewątpliwą ciekawostką jest nieznane mi wcześniej wspólne nagranie z towarzyszeniem sekcji rytmicznej 4 gitarzystów – Les Paula, Barney Kessela, Irwinga Ashby i Arva Garrison w utworze Honeysuckle Rose.
W nagraniach zrealizowanych w większych składach gitara Les Paula pełni raczej funkcję rytmiczną, choć w odróżnieniu od innych gitarzystów swoich czasów – w większości prezentowanych utworów muzyk dostaje chwilę na krótką solówkę. Muzycy grający w zajmującej większą część pierwszej płyty rejestracji transmisji radiowej z Los Angeles z 2 lipca 1944 roku to między innymi J. J. Johnson, Illinois Jacquet, Nat King Cole i Red Callender.
Na nagrania Les Paula z tego okresu trzeba patrzeć jak na wstęp do późniejszej wielkiej kariery obejmującej zarówno stricte jazzowe pozycje – jak The Guitar Artistry Of Les Paul jak i długi okres wspólnych nagrań z Mary Ford – duetu, który odniósł niebywały sukces w muzyce popularnej zanim wynaleziono rock and roll. Les Paul to także pierwsze wielośladowe nagrania gitary elektrycznej, wieloletnia współpraca z Chetem Atkinsem, niezliczone sesje z praktycznie wszystkimi wielkimi postaciami jazzu, jak i trudna do ogarnięcia liczba różnorodnych nagród muzycznych z Grammy na czele.
Kiedy w 2005 roku Les Paul nagrywał płytę w duetach nazwaną American Made World Played na wezwanie bez większego namysłu stawili się między innymi Eric Clapton, Peter Frampton, Jeff Beck, Richie Sambora, Keith Richards, Buddy Guy, Steve Miller, Sting, Joss Stone i Mick Hucknall. Wszyscy chcieli zapewne stać się częścią niezwykłej fonograficznej legendy życia i muzyki genialnego Les Paula.
Dzisiejsza płyta to przede wszystkim dokument z początków kariery wielkiego mistrza. Nagrania są dobre technicznie i świetnie opisane. Dają przedsmak tego, co Les Paul dał nam wszystkim przez wiele lat swojej muzycznej aktywności.
Les Paul
The Jazzman
Format: 2CD
Wytwórnia: Avid Entertainment
Numer: 5022810194026
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz