26 września 2012

Various Artists – The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949


Cykl koncertów Jazz At The Philharmonic to historia jazzu w pigułce. W latach czterdziestych jeśli ktoś nie grał u Normana Granza, to właściwie oznaczało, że nie ma nic wspólnego z dobrym amerykańskim jazzem. To jednak również okres, kiedy świat nie znał jeszcze płyt długogrających.

Cały cykl zaczął się w 1944 roku i trwał z przerwami, organizowany jednak niezmiennie przez niestrudzonego Normana Granza do połowy lat osiemdziesiątych. Jednak najważniejsze jego okresy to właśnie lata czterdzieste i nieco późniejsze wizyty wielu sław działających pod szyldem cyklu Jazz At The Philharmonic w Europie.

W początku działalności koncertowej Norman Granz nie miał jeszcze swojej wytwórni, Norgan, Clef, Verve, czy Pablo powstały później. To wszystko wytwórnie dla jazz zasłużone i wszystkie założył właśnie Norman Granz.

Dziś dostępne rejestracje tych koncertów pochodzą z nagrań płytowych nieistniejących już dziś wytwórni, które wydawały na bieżąco fragmenty występów w różnych miastach – często były to marki lokalne – takiej jak Asch, Disc, czy Stinson, a także z nagrań rejestrowanych dla potrzeb retransmisji radiowych i przechowywanych w archiwach lokalnych rozgłośni. Stąd też często słaba jakość techniczna dostępnego materiału.

Inżynierowie Verve wykonali naprawdę kawał świetnej roboty przygotowując materiał na monumentalne, 10 płytowe wydanie „The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949”. To unikalny dokument, nie tylko tak dobry, jak to możliwe dźwiękowo, ale też wyśmienicie udokumentowany w obszernej książeczce dołączonej do zapakowanych w drewniane pudełko z imitacją podświetlanego szyldu płyt.

Koncerty organizowane przez Normana Granza to miejsce, w którym na scenie, często tylko na kilka występów powstawały składy, które nie spotkały się już nigdy. Najwięksi trębacze i saksofoniści tworzyli sekcje dęte akompaniujące wokalistkom. Muzycy często grali niekończące się utwory, chcąc dać szansę na solo każdemu, kto chciał je zagrać.

W zestawie znajdziecie 10 płyt zawierających ponad 12 godzin muzyki, w tym ponad 3 godziny materiału wcześniej nigdzie nie publikowanego, wyciągniętego z radiowych archiwów. Pozostałe nagrania w większości właśnie z okazji wydania tego monumentalnego dzieła znalazły się po raz pierwszy na płytach CD.

Na płytach znajdziecie w życiowej formie takich artystów, jak Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Nat King Cole, Illinois Jacquet, Lester Young, J. J. Johnson, Charles Mingus, czy Buddy Rich. Grają też Oscar Peterson, po raz pierwszy na koncertach w USA, Les Paul w unikalnym składzie z Nat King Colem grającym jeszcze wtedy bardziej na fortepianie jazz niż śpiewającym popularne przeboje, Coleman Hawkins, Roy Eldridge, czy Gene Krupa. Śpiewają między innymi Ella Fitzgerald i Billie Holiday. To tylko te najważniejsze z największych nazwisk artystów, których usłyszycie. To śmietanka jazzu orkiestrowego, najlepsi z pierwszych szeregów amerykańskich big-bandów tego okresu, a także uczestnicy rewolucji be-bopu.

Każde nagranie z tego zestawu to osobna historia. Debiut Oscara Petersona, Meade Lux Lewis solo na fortepianie, „Strange Fruit” w wykonaniu Billie Holiday z Howardem McGhee na trąbce, ponad 10 minutowe wersje takich przebojów, jak „Lady Be Good”, „How High The Moon”, „I Got Rhythm”, czy nieco tylko krótsze „Perdido”, wszystko w absolutnie gwiazdorskich składach…

Każda z 10 płyt wchodzących w skład tego wydawnictwa zawiera wystarczającą ilość wybitnej muzyki zasługującą na osobne miejsce w Kanonie Jazzu…

Various Artists
The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949
Format: 10 CD
Wytwórnia: Verve
Numer: 731452389329

Brak komentarzy: