Cykl koncertów Jazz At The
Philharmonic to historia jazzu w pigułce. W latach czterdziestych jeśli ktoś
nie grał u Normana Granza, to właściwie oznaczało, że nie ma nic wspólnego z
dobrym amerykańskim jazzem. To jednak również okres, kiedy świat nie znał
jeszcze płyt długogrających.
Cały cykl zaczął się w 1944 roku i
trwał z przerwami, organizowany jednak niezmiennie przez niestrudzonego Normana
Granza do połowy lat osiemdziesiątych. Jednak najważniejsze jego okresy to
właśnie lata czterdzieste i nieco późniejsze wizyty wielu sław działających pod
szyldem cyklu Jazz At The Philharmonic w Europie.
W początku działalności
koncertowej Norman Granz nie miał jeszcze swojej wytwórni, Norgan, Clef, Verve,
czy Pablo powstały później. To wszystko wytwórnie dla jazz zasłużone i
wszystkie założył właśnie Norman Granz.
Dziś dostępne rejestracje tych
koncertów pochodzą z nagrań płytowych nieistniejących już dziś wytwórni, które
wydawały na bieżąco fragmenty występów w różnych miastach – często były to
marki lokalne – takiej jak Asch, Disc, czy Stinson, a także z nagrań
rejestrowanych dla potrzeb retransmisji radiowych i przechowywanych w archiwach
lokalnych rozgłośni. Stąd też często słaba jakość techniczna dostępnego
materiału.
Inżynierowie Verve wykonali
naprawdę kawał świetnej roboty przygotowując materiał na monumentalne, 10
płytowe wydanie „The Complete Jazz At The Philharmonic On Verve 1944-1949”. To
unikalny dokument, nie tylko tak dobry, jak to możliwe dźwiękowo, ale też
wyśmienicie udokumentowany w obszernej książeczce dołączonej do zapakowanych w
drewniane pudełko z imitacją podświetlanego szyldu płyt.
Koncerty organizowane przez
Normana Granza to miejsce, w którym na scenie, często tylko na kilka występów
powstawały składy, które nie spotkały się już nigdy. Najwięksi trębacze i
saksofoniści tworzyli sekcje dęte akompaniujące wokalistkom. Muzycy często
grali niekończące się utwory, chcąc dać szansę na solo każdemu, kto chciał je
zagrać.
W zestawie znajdziecie 10 płyt
zawierających ponad 12 godzin muzyki, w tym ponad 3 godziny materiału wcześniej
nigdzie nie publikowanego, wyciągniętego z radiowych archiwów. Pozostałe
nagrania w większości właśnie z okazji wydania tego monumentalnego dzieła
znalazły się po raz pierwszy na płytach CD.
Na płytach znajdziecie w życiowej
formie takich artystów, jak Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Nat King Cole,
Illinois Jacquet, Lester Young, J. J. Johnson, Charles Mingus, czy Buddy Rich.
Grają też Oscar Peterson, po raz pierwszy na koncertach w USA, Les Paul w
unikalnym składzie z Nat King Colem grającym jeszcze wtedy bardziej na
fortepianie jazz niż śpiewającym popularne przeboje, Coleman Hawkins, Roy
Eldridge, czy Gene Krupa. Śpiewają między innymi Ella Fitzgerald i Billie
Holiday. To tylko te najważniejsze z największych nazwisk artystów, których
usłyszycie. To śmietanka jazzu orkiestrowego, najlepsi z pierwszych szeregów
amerykańskich big-bandów tego okresu, a także uczestnicy rewolucji be-bopu.
Każde nagranie z tego zestawu to
osobna historia. Debiut Oscara Petersona, Meade Lux Lewis solo na fortepianie,
„Strange Fruit” w wykonaniu Billie Holiday z Howardem McGhee na trąbce, ponad
10 minutowe wersje takich przebojów, jak „Lady Be Good”, „How High The Moon”,
„I Got Rhythm”, czy nieco tylko krótsze „Perdido”, wszystko w absolutnie
gwiazdorskich składach…
Każda z 10 płyt wchodzących w
skład tego wydawnictwa zawiera wystarczającą ilość wybitnej muzyki zasługującą
na osobne miejsce w Kanonie Jazzu…
Various Artists
The Complete Jazz At The
Philharmonic On
Verve 1944-1949
Format:
10 CD
Wytwórnia:
Verve
Numer:
731452389329
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz