Tematem wczorajszej audycji były jazzowo-improwizowane interpretacje tych mnie i tych bardziej znanych kompozycji U2, a także związki muzyków zespołu z jazzem, bluesem i czymkolwiek, co jest muzycznie ciekawe i nie jest ich standardową działalnością w zespole. Tak więc pojawiły się jak zwykle to bywa w takich okolicznościach dość zaskakujące składy muzyczne, nagrania zasługujące na pokazanie, a często schowane gdzieś w zakamarkach różnego rodzaju składanek i płyt zagranych z masą gości na pokładzie.
Monografię zespołu wypada zacząć od jego występu w pełnym składzie, ale żeby nie było za łatwo – omińmy katalogowe płyty zespołu, które zapewne znają wszyscy jego fani, a ci słuchacze, którzy za U2 nie przepadają, już w pierwszym utworze znajdą rytmy, których zapewne po zespole się nie spodziewają. Zacznijmy więc ekspresową wycieczkę dookoła świata od Kuby i mało znanego artysty z tego kraju – Coco Freemana, w towarzystwie bohaterów audycji – członków U2 w komplecie:
- U2 & Coco Freeman – I Still Haven’t Found What I’m Looking For (Various Artists -Rhythms Del Mundo: Cuba)
Jedne z najciekawszych jazzowych interpretacji kompozycji znanych z płyt U2 należą do zespołu The Persuasions. Ten wokalny zespół bez pomocy jakichkolwiek instrumentów przedstawia własną wizję wielu znanych utworów. Ma na swoim koncie między innymi cały album poświęcony kompozycjom członków The Beatles, jest też płyta poświęcona U2. Posłuchajmy więc, jaki mają sposób na ten sam utwór. Tym razem to pomysł południa Stanów Zjednoczonych – niby do Kuby blisko, jednak rytmy trochę inne.
- The Persuasions - I Still Haven’t Found What I’m Looking For (The Persuasions Sings U2)
Skierujmy teraz naszą uwagę w stronę nieco bardziej ortodoksyjnie jazzowego wykonania. W roli głównej wystąpi Cassandra Wilson. Na płycie New Moon Daughter z 1995 roku pojawił się utwór Love Is Blindness, który zespół zarejestrował po raz pierwszy na studyjnym albumie Achtung Baby cztery lata wcześniej. Na gitarach grają Brandon Ross i Kevin Breit, a na kontrabasie, ważnym dla tego utworu instrumencie Lonnie Plaxico.
- Cassandra Wilson – Love Is Blindness (New Moon Daughter)
Tego utworu nie znajdziemy na płycie The Persuasions. Spróbujmy jednak innego ciekawego wykonania. Przenieśmy się do Afryki, a konkretnie do Angoli, gdzie działa artysta, który w swojej twórczości miesza portugalskie fado z wpływami brazylijskimi i lokalnym folklorem, poszukując inspiracji w dobrych kompozycjach, a do takich niewątpliwie należy Love Is Blindness. To zauważyła nie tylko Cassandra Wilson, to widać również z perspektywy sceny muzycznej w pozornie kulturowo odległej Angoli. I choć kolejny wokalista, Waldemar Bastos od lat mieszka w Portugalii, to niewątpliwie afrykańska dusza pozostała.
- Waldemar Bastos – Love Is Blindness (Love Is Blindness).
Wróćmy na chwilę do samego zespołu U2. Choć The Edge nie jest wcale najgorszym gitarzystą, kiedy stanął na scenie z wielkim mistrzem, samym B. B. Kingiem raczej pozostał w jego cieniu, oddając partię gitary we władanie swojego idola. Fani U2 zapewne to pamiętają, dla tych nieco mniej wprawnych w meandrach dziejów zespołu – nagranie pochodzi z wydanego w 1988 roku albumu Rattle And Hum.
- U2 & B. B. King – When The Love Comes To Town (Rattle And Hum)
Tak już nam się układają dwójkami ciekawe wersje kompozycji członków U2, więc zgodnie z tym porządkiem, teraz When The Love Comes To Town z wybornej płyty Herbie Hancocka Possibilities. Naprawdę dziwi mnie popularność Imagine Project, kiedy kilka lat temu dużo lepszy, choć podobnie skonstruowany z przebojów i ciekawych duetów album Possibilities nie wzbudził wielkiego zainteresowania. Jeśli komuś podoba się Imagine Project (mnie nie za bardzo), to koniecznie musi sięgnąć po Possiblilities. To wyśmienita płyta. My słuchamy U2, więc na fortepianie zagra Herbie Hancock, na gitarze zagra i zaśpiewa Johnny Lang, zaśpiewa również Norah Jones.
- Herbie Hancock., Johnny Lang, Norah Jones - When The Love Comes To Town (Herbie Hancock – Possibilities)
Kolejne nagranie prezentowałem niedawno w jednej z poprzednich audycji, jest jednak tak wyśmienite, że nie mogę oprzeć się kolejnej jego prezentacji. To wyborna francuska wokalistka i gitarzystka jazzowa Terez Montcalm z płyty Connection tym razem tylko w roli wokalistki.
- Terez Montcalm – Where The Streets Have No Name (Connection)
Pozostawmy na chwilę kompozycje zespołu. Teraz w roli głównej wystąpi jego wokalista – Bono. A towarzystwo doprawdy wyśmienite. Śpiewają wspólnie Ray Charles, Stevie Wonder i Bono. Nagranie pochodzi z nieco zapomnianej i pozostającej w cieniu Back On The Block płyty wyprodukowanej przez Quincy Jonesa – Q’s Jook Joint.
- Ray Charles, Stevie Wonder, Bono – Let’s The Good Times Roll (Quincy Jones – Q’s Jook Joint)
To krótki fragment muzyczny. To jedyne zastrzeżenie do tego nagrania. Gdyby każdy z wokalistów dostał nieco więcej czasu dla siebie byłoby wybitnie… Dla spragnionych dłuższych fraz w wykonaniu wokalisty U2 kolejna niespodzianka. Musicalowy duet Bono z Tony Bennettem:
- Tony Bennett & Bono – I Wanna Be Around (Tony Bennett – Duets: An American Classic)
Powróćmy do repertuaru zespołu. Kolejne nieco zaskakujące trio gitarzystów – zagra i zaśpiewa lider awangardowego zespołu rockowego Go Go Dolls - Johnny Rzeznik w towarzystwie Les Paula, i Petera Framptona:
- Johnny Rzeznik, Les Paul & Peter Frampton – All I Want Is You (Les Paul & Friends – American Made World Played)
Zaskakujące zestawienie, to kompozycja spółki Bono i The Edge. Obaj panowie grają na gitarach, a śpiewa Tom Jones – to kolejna, już trudnoi policzyć która, próba jego powrotu na scenę:
- Tom Jones & Bono & The Edge – Sugar Daddy (24 Hours)
Prezentacja okołojazzowych wykonań kompozycji członków U2 nie może obyć się bez kolejnej afrykańskiej gwiazdy – Angelique Kidjo.
- Angelique Kidjo – Mysterious Ways (Various Artist – In The Name Of Love: Africa Celebrates U2)
A jakby w nagrodę za to, że całą płytę poświęcili U2, jeszcze jeden utwór z The Persuasions Sings U2.
- The Persuasions – Angel Of Harlem (The Persuasions Sings U2)
Już za tydzień, we środę o 19.00 na antenie RadioJAZZ.FM monograficzna audycja Simple Songs poświęcona nagraniom Stanleya Jordana, wybitnego technika gitary, twórcy niezwykłemu, momentami zagubionemu z muzycznej rzeczywistości. Będą standardy wykonywane przez wielu gitarzystów w rodzaju Impressions, Willow Weep For Me, czy Autumn Leaves, ale też Stairway To Heaven i Bolero Maurice Ravella, przynajmniej we fragmencie, na który pozwoli czas audycji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz