No i
wreszcie nastąpiła reaktywacja. Święta, awarie, przeprowadzka, problemy z
internetem, a raczej z tym, że go nie było… I wreszcie się udało. Po długiej
przerwie wczoraj na żywo w postaci odcinka numer … 44. Dla niektórych to jakiś szczególnie
ważny numer. Dla innych oznaczający duże pieniądze, od czasu ustalenia
standardu komputerowej klawiatury (wystarczy użyć klawisza shift…). Dla mnie to
oczekiwany powrót…
Tak
więc po krótkim wstępie uznałem, że pierwszym nagraniem, które powinno się
pojawić jest piosenka w wykonaniu japońskiej pianistki Keiko Lee – „Human
Nature”. Ona jest dla historii mojej audycji ważna, bowiem było to pierwsze
nagranie, jakie zagrałem w swojej pierwszej audycji na antenie RadioJAZZ.FM. To
było 23 lutego 2011 roku. O tej audycji przeczytacie tutaj:
Wczoraj
jednak nie wspomnienia były najważniejsze, a gość, który znalazł w swoim
niezwykle napiętym, wypełnionym zgodnie z jego rozlicznymi obszarami aktywności
zawodowej kalendarzu czas na rozmowę w naszym nowym studiu. Gościem tym był
Ryszard Wojciul. Człowiek renesansu, animator warszawskiej podziemnej sceny
free jazzowej w czasach, kiedy większości młodych gniewnych wolnych form
muzycznych nie było jeszcze na świecie. Saksofonista i klawiszowiec Sztywnego
Pala Azji, Tiltu i Róży Europy. Radiowiec, manager kultury, aktywny muzyk i
producent.
Rozmawialiśmy
o muzycznej prehistorii właśnie wskrzeszanej za sprawą pasjonatów, którzy
wydają płytę „Legendarne Ząbki” zespołu The Intuition Orchestra. Słuchaliśmy
kilku utworów z tego niezwykłego wydawnictwa, które przypomina nagrania z
połowy lat osiemdziesiątych, które już niebawem będziecie mogli nabyć za
pośrednictwem sklepu Serpent znanego z opieki nad mocno niekomercyjnymi, a
często bardzo ciekawymi wydawnictwami. Spieszcie się, bowiem pięknie wydana
płyta ukazuje się w nakładzie 300 egzemplarzy, a ponieważ jeden z nich
otrzymałem w prezencie, to dla Was zostało już tylko 299 sztuk. Mój egzemplarz
ma zupełnie przez przypadek numer 44. To numer wczorajszej audycji… Taki zbieg
okoliczności.
W
połowie lat osiemdziesiątych w zespole The Intuition Orchestra grali: Jacek
Alka na perkusji, Bolesław Błaszczyk na fortepianie i wielu innych
instrumentach, nasz gość – Ryszard Wojciul na saksofonach i klarnetach oraz
Robert Wyszyński na różnych instrumentach. Na płycie występuje też sporo gości
specjalnych. Biorąc pod uwagę fakt, że zespół istnieje w swoim podstawowym
składzie (oprócz Roberta Wyszyńskiego) do dziś, to mamy do czynienia z jednym z
najbardziej stabilnych i konsekwentnie działających już prawie 30 lat zespołów
free jazzowych w Polsce…
I
właśnie nowy projekt – płyta „Fromm” była właściwym pretekstem do naszego spotkania.
RadioJAZZ.FM objęło swoim patronatem wydanie tej niezwykłej płyty. Znam już ten
materiał, to będzie z pewnością nasza płyta tygodnia już niedługo. Wszystko, co
mógłbym dziś o niej napisać napisałem w recenzji, która czeka na publikację do
daty wydania płyty, która ukaże się w pierwszych dniach marca. Już dziś mogę
też zaprosić na koncert, pewnie jedyny na świecie w tym składzie, przynajmniej
na razie. Koncert odbędzie się 14 marca w Centrum Sztuki Współczesnej w
Warszawie. Szczegóły znajdziecie w naszym koncertowym kalendarium. Płytę „Fromm”
z pewnością będzie można na koncercie kupić. W jej nagraniu wzięli udział
członkowie formacji The Intuition Orchestra – Jacek Alka, Bolesław Błaszczyk i
Ryszard Wojciul, a także gościnnie Grażyna Auguścik i Zdzisław Piernik. Co
powstało w czasie nocnej sesji nagraniowej w Studio S4 Polskiego Radia?
Słuchaliśmy wybranych fragmentów z płyty:
* The Intuition Orchestra - All In Sounds –
Fromm
* The Intuition Orchestra – The Sexual
Desire – Fromm
* The Intuition Orchestra – Wise Creatures
Work – Fromm
Jeśli
nie słuchaliście światowej prapremiery, żałujcie. Będziecie musieli poczekać do
początków marca, żeby dowiedzieć się, co mogło powstać dziś na spotkaniu wiolonczelisty
Grupy MoCarta, saksofonisty doświadczonego w graniu muzyki współczesnej o
rockowych korzeniach, światowej sławy jazzowej wokalistki i wirtuoza
preparowanej tuby? Przyjdźcie koniecznie na koncert, żeby to usłyszeć na żywo.
I rozglądajcie się za płytą „Fromm”.
Z
nowym rokiem przyszedł też czas na małe zmiany w formule audycji. W zeszłym
roku kilka razy spróbowałem i udało się całkiem nieźle. W związku z tym planuję
w najbliższym czasie przygotowywać audycje monograficzne, każdy z kolejnych
odcinków będzie poświęcony jednemu jazzowemu standardowi. Będą więc zarówno
kompozycje z desek Broadwayu, których wiele znalazło swoje drugie życie w
setkach jazzowych nagrań, ale też utwory nowsze, które grywane są w wielu
różnych czasem mocno zaskakujących składach. Czekam też na Wasze propozycje
takich utworów. Oczywiście nie wykluczam odstępstwa od reguły w związku z
obecnością gości i innymi wydarzeniami specjalnymi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz