Ta
płyta ma dziś głównie walory edukacyjne, bowiem muzyka nieco się już dziś
zestarzała. Nie znaczy to, że brzmi źle, ale to prehistoria gatunku, a jedynie
kilka lat późniejsze nagrania wytwórni Stax (w której nagrywał też po 1957 roku
Rufus Thomas), jak i Sun Records lepiej znoszą próbę czasu. Część nagrań
umieszczonych na wydanej przez Hoo Doo Records antologii zawierającej wszystkie
możliwe dziś do zlokalizowania nagrania Rufusa Thomasa z lat 1950 do 1957
powstała w tym samym budynku, w którym mieściło się legendarne studio Sama
Philipsa…
Być
może wielu z Was nie wie nawet kim był Rufus Thomas, a postać to dla rozwoju
rock and rolla i wszelakiej muzyki młodzieżowej lat pięćdziesiątych bardzo
ważna… W Stanach Zjednoczonych znają go wszyscy i kojarzą w sposób
nierozerwalny z „Memphis Sound”. Część z Was być może pamięta niewielką, acz
znaczącą rolę Rufusa Thomasa w filmie Jima Jarmuscha „Mystery Train”. Ja nie
pamiętam, ale przeczytałem o niej w znakomicie napisanej książeczce dołączonej
do płyty.
Rufus
Thomas to muzyk, ale również radiowiec, showman i mentor wielu znanych
wszystkim sław. To również typowy muzyk muzyków, znany i cytowany przez wielu
artystów o większych niż on sam dziś nazwiskach. Ma swój bezpośredni udział w
karierach wielu artystów z kręgu bluesa, R&B i soulu już od połowy lat
pięćdziesiątych. Wśród nich są największe sławy – B. B. King, Bobby Blue Bland,
czy Eddie Floyd. Na związki z jego muzyką i inspiracje powoływali się
członkowie The Beatles, The Rolling Stones, a nawet The Who.
Rufus
Thomas był jednym z nielicznych gwiazdorów R&B, którzy osiągnęli szczyt
swojej popularności w wieku ponad 30 lat. Potrafił na tym szczycie pozostać,
mimo bariery wieku, jaka dzieliła go od jego najwierniejszych, nastoletnich
słuchaczy. Miał ponad 50 lat, kiedy nagrywał przeboje, które docierały na
szczyty list R&B w rodzaju „Do The Funky Chicken”, czy „Do The Push And
Pull”. To jednak późniejszy okres.
Dzisiejszy
album to antologia nagrań z początków jego kariery.
Trudno
nie zauważyć też siły muzycznych genów Rufusa Thomasa. Trójka jego dzieci
pozostaje aktywna w branży muzycznej – Carla Thomas zaczynała z Otisem
Reddingiem, a później nagrała sporo ciekawego materiału pod własnym nazwiskiem.
Marvell Thomas to człowiek legenda wytwórni Stax, jeden ze współtwórców
brzmienia tej wytwórni klawiszowiec i lider zespołów akompaniujących niemal
wszystkim gwiazdom tej wytówni w latach jej największej świetności. Vaneese
Thomas śpiewa chyba jeszcze do dziś chórki w wielu światowych produkcjach…
Zanim
rozpoczęła się na dobre kariera Rufusa Thomasa – Dja i współtwórcy brzmienia
Memphis, już w wieku 23 lat prowadził grupę tancerzy śpiewających scatem –
Rufus And Bones. Prowadził lokalne imprezy rozrywkowe, jak mówią Amerykanie –
był mistrzem ceremonii – czyli nosił dumny tytuł MC. Pierwszych nagrań dokonał
w latach czterdziestych ubiegłego wieku. Jego pierwsze nagrania przeszły bez
echa, a dziś odnalezienie jakiegoś znośnego wznowienia graniczy z cudem. Na
początku lat pięćdziesiątych podróżował po południu USA z orkiestrą Bobby
Platera, w tym czasie poznał też Jima Bullieta – partnera biznesowego Sama
Phillipsa i nagrywał pod pseudonimem Mr. Swing. W 1951 roku podpisał kontrakt
nagraniowy z wytwórnią Chess i nagrywał dla jej w Memphis w studiu mieszczącym
się w tym samym budynku, co słynne biura Sun Records.
Jak
głosi legenda, pomógł dokonać pierwszych profesjonalnych nagrań B. B. Kingowi.
Pewne jest natomiast, że zastąpił go na stanowisku prezentera w słynnej
rozgłośni radiowej w Memphis – WDA. To była w swoim czasie najbardziej
popularna stacja dla czarnej publiczności. W WDA Rufus Thomas prowadził też
konkursy młodych talentów, odkrywają dla szerszej publiczności wspomnianego już
B. B. Kinga, Bobby Blanda, Juniora Parkera i wielu innych. Audycję prowadził od
1951 roku niemal nieprzerwanie do 1998 roku…
W
latach pięćdziesiątych zaprzyjaźnił się z Samem Phillipsem i nagrywał dla Sun
Records… Jako jeden z nielicznych w tym czasie wierzył, że muzyką białych
twórców rock and rolla można zainteresować czarnych słuchaczy…
Dziś
większość tych nagrań brzmi archaicznie, ale największe przeboje Rufusa Thomasa
z lat pięćdziesiątych, w tym niezapomniana odpowiedź na „Hound Dog” w wykonaniu
Big Mamy Thornton – „Bear Cat” ciągle są przebojowe…
Warto
pamiętać o Rufusie Thomasie, jako muzyku i człowieku, który całe życie
poświęcił muzyce i radiu, często na przekór aktualnym trendom i rasowym
urzedzeniom. Był duszą towarszystwa i jednym z największych radiowców w
historii…
Rufus
Thomas
Crazy About You Baby: The Complete
1950-1957 Recordings
Format: CD
Wytwórnia: Hoo Doo
Numer: 8436028696338
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz