To płyta przede wszystkim japońskiego pianisty Masabumi Kikuchi. I to jest jej największa wada – niewykorzystane możliwości jednej z najlepszych, a na pewno najdelikatniejszej sekcji rytmicznej współczesnego jazzu – Gary Peacocka i Paul Motiana.
Kikuchi jest klasycznym dekonstruktorem. Jego specjalność to coś w rodzaju muzycznej gry w bierki. Na swój warsztat bierze znane tematy i usuwa z nich kolejne dźwięki. W efekcie procesu twórczego dźwięków pozostaje niewiele, ale cała pierwotna konstrukcja trzyma się ciągle w całości nie tracąc wiele ze swojego pierwotnego charakteru. To coś w rodzaju nieustających zawodów ze słuchaczami – jak mało trzeba zagrać, żeby ciągle pozostawić istotę kompozycji i dać wszystkim możliwość rozpoznania źródła inspiracji.
Pieśni Kurta Weilla i Bertholta Brechta stanowią doskonałe tworzywo do tego rodzaju twórczej akcji. Są przez wielu rozpoznawalne, posiadając jednocześnie znane i proste melodie oraz niebanalne harmonie.
Płyta nagrana w 1994 roku w Power Station w Nowym Jorku i pierwotnie wydana przez japoński Polydor jedynie lokalnie. Kilka lat temu za sprawą zremasterowanej reedycji Winter & Winter, w odświeżonej szacie graficznej i owym niekoniecznie praktycznym, ale na pewno konstrukcyjnie ciekawym pudełku trafiła na rynek europejski.
Tej muzyki nie da się słuchać gdzieś w tle, przy okazji. Odarte z melodii kompozycje wymagają uwagi. Jeśli wyciągnie się do nich rękę, wciągną na długo. To rodzaj wycieczki do labiryntu. Zawsze chce się zobaczyć co jest za kolejnym zakrętem. I tak od początku do końca każdego utworu. Właśnie ta swoista nieprzewidywalność ścieżki, którą podąża Kikuchi, jednocześnie nie gubiąc porządku i stylu, czyni cały projekt interesującym i nowatorskim spojrzeniem na przedstawione kompozycje.
Dyskografię tego interesującego i ciągle poszukującego czegoś nowego pianisty znam dość wybiórczo. Wciąż moją ulubioną płytą Masabumi Kikuchi pozostanie solowy i niezwykle osobisty After Hours. Gdybym mógł coś u niego zamówić – chciałbym posłuchać jego wizji kompozycji Theloniousa Monka.
Tethered Moon (Kikuchi/Peacock/Motian)
Tethered Moon Play Kurt Weill
Format: CD
Wytwórnia: Winter & Winter / Polydor
Numer: 919076-2
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz