Wczorajsza audycja była poświęcona pewnej niezwykłej artystce pochodzącej z Azerbejdżanu. Aziza Mustafa Zadeh jest postacią nieszablonową i trudną do opisania. Jej muzyka jest syntezą jazzu, muzyki klasycznej i folkloru Gruzji i Azerbejdżanu. Z równą łatwością i techniczną biegłością gra kompozycje Fryderyka Chopina i Theloniousa Monka. Na jej płytach grywają Al Di Meola, Stanley Clarke, Bill Evans (saksofonista), Omar Hakim, Toots Thielemans, Philip Catherine i wielu innych. Aziza Mustafa Zadeh jest wirtuozem fortepianu, śpiewa jazzowe standardy i nieznane w Europie pieśni swojego narodu. Występuje w filharmoniach i klubach jazzowych. Zachwyca urodą i estradową charyzmą, a także sprawnością warsztatową i znajomością materii muzycznej niemal całego świata.
Wyobraźcie sobie połączenie muzycznej erudycji i technicznej wirtuozerii Leszka Możdżera ze skalą głosu Urszuli Dudziak oraz urodą Norah Jones z nutą dalekowschodniej egzotyki w każdym z tych trzech wzorców. To właśnie Aziza Mustafa Zadeh. O jednej z jej płyt pisałem tutaj:
Rozpocznijmy zatem podróż po różnych wcieleniach owej niezwykłej artystki od jazzowej interpretacji jednej ludowych pieśni z Azerbejdżanu. Aziza Mustafa Zadeh gra tu na fortepianie i kongach, a także śpiewa. Towarzyszy jej perkusjonista Ramesh Shotam.
* Aziza Mustafa Zadeh – Ay Dilber – Seventh Truth
Tak mniej więcej wygląda folklor Azerbejdżanu na jazzowo w wykonaniu naszej dzisiejszej bohaterki. Kontynuując przedstawienie jej muzycznych kompetencji posłuchajmy jak interpretuje fortepianową klasykę – w tym wypadku Fryderyka Chopina, wykonując swoją własną kompozycję inspirowaną jego twórczością.
* Aziza Mustafa Zadeh – Portrait Of Chopin – Shamans
Zobaczmy teraz najbardziej jazzową stronę Azizy Mustafy Zadeh sięgającej do standardów. Posłuchajmy My Funny Valentine z płyty Jazziza. Artystkę wspomagają Toots Thielemans na harmonijce, Philip Catherine na gitarze i Eduardo Contrera na instrumentach perkusyjnych. Nawet w takim repertuarze artystka poszukuje własnej drogi nie uciekając od swoich muzycznych korzeni.
* Aziza Mustafa Zadeh feat. Toots Thielemans – My Funny Valentine - Jazziza
Z tej samej płyty, w podobnym składzie posłuchajmy Take Five Paula Desmonda z niezwykłą wokalizą będącą pokazem niecodziennej wrażliwości muzycznej i możliwości głosu Azizy Mustafy Zadeh.
* Aziza Mustafa Zadeh – Take Five - Jazziza
Najbardziej rozbudowany i utytułowany skład instrumentalistów pojawił się na płycie Dance Of Fire z 1995 roku. Ta płyta została w całości skomponowana i zaaranżowana przez Azizę Mustaf Zadeh. Zawiera muzykę, którą można nazwać multikulturową. Znajdziemy tu klimaty wschodnie, afrykańskie, hiszpańskie, trochę funku, tradycyjnie już solowy fortepian i improwizowane partie wokalne. W nagraniu materiału wzięli udział wybitni muzycy jazzowi, w owych czasach rozchwytywani przez największe gwiazdy. Na gitarach akustycznych zagrał Al Di Meola, na saksofonach Bill Evans, na akustycznych i elektrycznych basach Stanley Clarke, na perkusji Omar Hakim. Bill Evans dla wielu pozostanie członkiem studyjnego i koncertowego zespołu Milesa Davisa. Al Di Meola to członek słynnego gitarowego tria wraz z Johnem McLaughlinem i Paco De Lucia. W tym samym roku, co Dance Of Fire, nagrał między innymi Rite OF Strings z Stanleyem Clarke i Jean Luc Pontym. Stanley Clarke to legenda jazzowej gitary basowej, gdyby nie Jaco Pastorius, pewnie byłby największym tego instrumentu. Omar Hakim to legendarny perkusista jazzu i rocka, członek zespołów Milesa Davisa, Marcusa Millera, Lee Ritenoura, nagrywający z Weather Report, ale także ważne płyty ze Stingiem i Davidem Bowie. Tych wszystkich mocno zajętych muzyków przyciągnęła do studia Aziza Mustafa Zadeh.
* Aziza Mustafa Zadeh – Passion – Dance Of Fire
Dla równowagi posłuchajmy kameralnej kompozycji Azizy Mustafy Zadeh – tytułowego nagrania z płyty Shamas, gdzie znajdziemy tylko fortepian i głos artystki uzupełniony o parę efektów wygenerowanych w studio.
* Aziza Mustafa Zadeh – Shamans - Shamans
A teraz z płyty Seventh Truth kolejna porcja dalekowschodnich klimatów w towarzystwie instrumentów perkusyjnych. To kompozycja Azizy Mustafy Zadeh - Fly With Me.
* Aziza Mustafa Zadeh – Fly With Me – Seventh Truth
Suplement, czyli to, czego nie udało się zmieścić w godzinnej audycji:
Wróćmy jeszcze na chwilę do płyty Dance Of Fire. Tym razem w rolach głównych oprócz liderki wystąpią Stanley Clarke i Omar Hakim. To otwierający płytę utwór Boomerang.
* Aziza Mustafa Zadeh – Boomerang – Dance Of Fire
Na koniec kolejny jazzowy standard – kompozycja Jimmy Davisa, Rogera Ram Ramireza i Jamesa Shermana napisana dla Billie Holiday.
* Aziza Mustafa Zadeh – Lover Man - Jazziza
A już za tydzień zajmiemy się rewelacyjną płytą Jeffa Becka – Rock ‘N’ Roll Party: Honouring Les Paul. Będzie dużo dobrej zabawy, stylowy rock and roll i parę niespodzianek dla fanów, tego moim zdaniem obecnie najbardziej kreatywnego gitarzysty z pogranicza jazzu i rocka. To będzie muzyczna zapowiedź pierwszej wizyty w Polsce Jeffa Becka, który przyjeżdża na koncert do Warszawy już 21 czerwca. To będzie jedno z najważniejszych muzycznych wydarzeń 2011 roku. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości. Ja będę tam na pewno.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz