Z
rekordowym opóźnieniem podsumowuję audycję z 20 marca. Kolejny odcinek
nieformalnej encyklopedii jazzowych standardów – „All Of You”. To dość
nietypowa melodia, stosunkowo młoda, jak na jazzowy standard. Muzykę napisał w 1954
roku Cole Porter, jak zwykle była to na początku melodia do popularnej sztuki
teatralnej – „Silk Stockings”. Nieco większą popularność zdobył nakręcony w
1957 roku film, w którym główne role grał Fred Astair. Sam film miał problemy z
amerykańską cenzurą w związku z tekstem kompozycji, której słuchamy. Z
dzisiejszej perspektywy wydaje się to niewiarygodne, ale wtedy, w 1957 roku
fragmenty tekstu odnoszące się do południowych fragmentów osoby, którą
obdarzało się uczuciem uznane zostały za bardzo obsceniczne…
Wróćmy
jednak do muzyki. Jednym z pierwszych wykonawców „All Of You”, spośród wielkich
gwiazd jazzu był zespół The Modern Jazz Quartet. Do tego nagrania przejdziemy
za chwilę. Posłuchajmy najpierw wykonania, które do dziś uchodzi za jedno z
najważniejszych. To będzie nagranie Milesa Davisa z albumu „’Round About
Midnight”. To jeden z najdoskonalszych składów zespołu Milesa Davisa, z Johnem
Coltrane’m, Redem Garlandem, Paulem Chambersem i Philly Joe Jonesem. Nagranie
pochodzi z 1955 roku. Sam Miles Davis zainteresował się melodią „All Of You” w
związku z jej nagraniem kilka miesięcy wcześniej przez Ahmada Jamala, którego
przez całe życie uważał za jednego z największych pianistów.
*
Miles Davis – All Of You – ‘Round About Midnight
Jak
już wspomniałem wcześniej jedno z pierwszych wykonań, do dziś uważane za ważne
historycznie, a niezależnie od tego pozostające do dziś jednym z artystycznie
najlepszych jest niezwykle elegancka (jak zwykle zresztą) wersja w wykonaniu
zespołu The Modern Jazz Quartet z płyty „Concorde” z 1955 roku.
*
The Modern Jazz Quartet – All Of You – Concorde
„All
Of You” ma również wspomniany już wcześniej przeze mnie tekst, który swego
czasu uchodził za niezwykle kontrowersyjny. Owa kontrowersyjność nie
przeszkadzała wszystkim największym wokalistkom nagrywać i śpiewać na
koncertach tą piosenkę. Dostępnych jest wiele tego rodzaju nagrań w wykonaniu
właściwie wszystkich największych wokalistek i wokalistów jazzowych, bowiem
tekst jest dość uniwersalny i nadaje się do zaśpiewania w wersji kobiecej równie
dobrze jak w wersji męskiej. Posłuchajmy dwu z tych wykonań – Elli Fitzgerald z
albumu poświęconego w całości twórczości Cole Portera – jednego ze słynnych
songbooków Elli – „Ella Fitzgerald Sings The Cole Porter Songbook” z 1956 roku
i niezapomnianej wersji Billie Holiday z jednej z jej ostatnich sesji
nagraniowych z 1959 roku z orkiestrą Raya Ellisa.
*
Ella Fitzgerald – All Of You - Ella Fitzgerald Sings The Cole Porter Songbook
*
Billie Holiday with Ray Ellis Orchestra – All Of You – Last Recording
Jak
każdy dobry jazzowy standard, również „All Of You” to uniwersalna melodia grywana przez solistów
na wszelakich możliwych instrumentach. To prawda, że częściej na trąbce i
saksofonie, niż na gitarze, czy fortepianie, ale wersje gitarowe też trafiają
się wybitne. Za chwilę jedna z nich – nagranie z 1957 roku Kenny Burrella w
wyśmienitym towarzystwie Tommy Flanagana (fortepian), Douga Watkinsa
(kontrabas) i Elvina Jonesa (perkusja). Cały album „Kenny Burrell” (Prestige
7088) zasługuje na najwyższe uznanie i jest jednym z najważniejszych w
dyskografii Kenny Burrella.
*
Kenny Burrell – All Of You – Kenny Burrell
Kontynuując
przegląd wykonań na różnych instrumentach nie możemy przegapić nagrania
fortepianowego w wykonaniu Sonny Clark’a z 1958 roku z albumu „Standards”. To
klasyczne fortepianowe trio z Paulem Chambersem (kontrabas) i Wesem Landersem
na perkusji.
*
Sonny Clark – All Of You - Standards
Jest
też wyśmienita wersja z kontrabasistą w roli głównej i to nie byle jakim
kontrabasistą, bowiem mam na myśli wyśmienite nagranie Raya Browna z albumu „Bass
Hit!” z 1956 roku. W obszernym składzie same sławy – między innymi Harry Sweets
Edison na trąbce, Jimmy Giuffre na klarnecie i Herb Ellis na gitarze.
*
Ray Brown – All Of You – Bass Hit!
Na
koniec posłuchajmy jeszcze jednego wykonania Milesa Davisa, który „All Of You”
zagrał z wszystkimi swoimi najważniejszymi saksofonistami. Za chwilę posłuchamy
fragmentu z albumu „In Person: Friday And Saturday Nights At The Blackhawk” –
nagranie z piątku, 21 kwietnia 1961 roku. Na saksofonie zagra Hank Mobley, na
fortepianie Wynton Kelly, na kontrabasie Paul Chambers, a na perkusji
oczywiście Jimmy Cobb.
*
Miles Davis – All Of You - In Person: Friday And Saturday Nights At The
Blackhawk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz