Cały
monumentalny cykl nagrań Charlie Hadena znany jako „Montreal Tapes” liczy 6, a
właściwie 7 albumów, które zostały nagrane w 1989 roku w czasie festiwalu
jazzowego w Montrealu, którego gwiazdą był Charlie Haden, występujący niemal
bez przerwy w ciągu kilku zaledwie dni w towarzystwie różnych zespołów.
Sześć z tych
koncertów wydało w okresie od 1994 do 2004 Verve, a jeden, nazwany „In
Montreal” z Egberto Gismontim wydał w 2001 roku ECM. Ten ostatni nie ma dopisku
„Montreal Tapes”, stąd też zamieszanie i częste pomijanie tego nagrania w
kontekście cyklu. Taki sposób wydania wynikał pewnie z warunków kontraktów poszczególnych muzyków.
Wśród tych
niezwykłych płyt dominują kameralne składy – tria fortepianowe, jest też trio z
Joe Hendersonem i kolejne z Donem Cherry. Jest duet z Egberto Gismontim i
chronologicznie ostatni – finałowy wieczór z dużym orkiestrowym składem
Liberation Music Orchestra, zespołem, z którym Charlie Haden nagrał również kilka
płyt studyjnych.
Wśród tych
albumów trudno wybrać ten najdoskonalszy, wszystkie warte są najwyższej uwagi,
a ja od lat zastanawiam się, dlaczego wydawcy z Verve długo czekali z pomysłem
wydania reedycji wszystkich tych albumów w postaci jednego wydawnictwa. Ostatecznie
takie wydawnictwo ujrzało światło dzienne chyba w 2009 roku, nie zawierało
jednak żadnych dodatkowych nagrań. No i oczywiście zabrakło nagrań z Egberto
Gismontim - nie udało się dogadać z ECM…
W związku z
tym przeglądając swoje notatki dokonałem wyboru tego albumu, który jako
pierwszy pojawi się w radiowym Kanonie Jazzu używając prostej reguły – nagranie
z Paulem Bleyem i Paulem Motianem jest tym, do którego najczęściej wracam. Choć
wcale nie było łatwo odstawić na chwilę na bok Gonzalo Rubalcabę, dla którego
nagranie z Charlie Hadenem jest do dziś jednym z najlepszych, czy zapomnieć o
niezwykłej Geri Allen.
Przygotowanie
takiej serii koncertów nie pozwalało oczywiście na zagranie w całości
autorskiego materiału. Repertuar koncertu objął kompozycje Ornette Colemana,
Paula Bleya, najbardziej chyba znaną w tym zestawieniu kompozycję Carli Bley –
„Ida Lupino” z połowy lat sześćdziesiątych i jeden premierowy utwór lidera.
Charlie Haden with Paul Bley & Paul Motian
Montreal Tapes
Format: CD
Wytwórnia: Verve / Polygram
Numer: 731452325921
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz