„All Blues” –
tej audycji nie wypada nie rozpocząć od wersji premierowej, nagranej przez
kompozytora, na jednej z jego najważniejszych płyt. Niektórzy twierdzą, że to
najważniejsza płyta jazzowa. Nawet te osoby, które słuchają zupełnie innego
jazzu zawsze zgodnie twierdzą, że „Kind Of Blue” Milesa Davisa to album
magiczny. Nigdy nie spotkałem nikogo, kto tej płyty nie uwielbia. Nie da się
tej muzyki nie kochać. A „All Blues” to ważna część tego albumu, zresztą tu nie
znajdziecie ani jednej niepotrzebnej nuty, a cała płyta to tylko 5 kompozycji.
Oto zatem Miles Davis, Julian Cannonball Adderley, John Coltrane, Bill Evans,
Paul Chambers i Jimmy Cobb w prostym, wymyślonym w studiu w czasie nagrania
bluesie…
* Miles Davis – All Blues – Kind Of Blue
„All Blues” to
utwór napisany przez trębacza, choć niektórzy twierdzą, że duży udział w jego
stworzeniu, tak jak i całości materiału na „Kind Of Blue” miał Bill Evans.
Trochę prawdy pewnie w tym jest, co potwierdza wiele poszlak w postaci
wypowiedzi muzyków i producentów, a także okazjonalnym dodawaniu nazwiska Billa
Evansa jako współautora do niektórych utworów w późniejszych nagraniach Milesa
Davisa, a wszystkie kompozycje z „Kind Of Blue” Miles nagrywał później
wielokrotnie w studiu i grał na koncertach. „All Blues” często grają pianiści.
Prezentację różnych autorskich interpretacji zaczniemy jednak od gitarzysty –
jednego z największych, a na pewno mojego ulubionego – Pata Martino, który tą
kompozycję nagrał co najmniej dwukrotnie – dziś zagra w towarzystwie
wyśmienitym – na Hammondzie Joey DeFrancesco, na bębnach Billy Hart.
* Pat Martino – All Blues – Live At Yoshi’s
Kolejna wyborna
interpretacja „All Blues” pochodzi z poświęconego kompozycjom Milesa Davisa
albumu hiszpańskiego pianisty Chano Domingueza. Wydana przez Blue Note płyta
jest bardzo hiszpańska… „All Blues” to jednak rasowy jazzowy standard – daje
okazję do interpretacji, pozwala na improwizację i twórcze spojrzenie na
oryginał.
* Chano Dominguez – All Blues – Flamenco Sketches
„All Blues” ma
również tekst, proste słowa napisane przez Oscara Browna Jr.’a. Wersja z
tekstem nie jest tak często nagrywana, jednak trafiają się nagrania ciekawe. W
kąciku polskim takie właśnie, w wykonaniu duetu wokalisty Wojciecha Myrczka i
pianisty – Pawła Tomaszewskiego.
* Myrczek & Tomaszewski – All Blues – Love
Revisited
Dobrze napisany
jazzowy standard można zagrać na wszystkim, sprawdza się nawet w bardzo
egzotycznych i nietypowych konfiguracjach. Przykładem może być ciekawy duet dwu
kontrabasistów – Michaela Moore’a i Rufusa Reida, pochodzący z albumu
„Doublebass Delight”.
* Michael Moore & Rufus Reid – All Blues –
Doublebass Delight
Za kolejne
wcielenie „All Blues” odpowiedzialny jest aranżer – Vince Mendoza. Spory skład
instrumentalny, brzmienie przypominające nieco Gila Evansa sprzed wielu lat,
Soliści to Nguyen Le – gitarzysta i Markus Stockhausen – trąbka. W sekcji Lars
Danielsson i Peter Erskine. Płytę „Bluesounds” wypełnia w większości autorski
materiał Vince Mendozy, jednak otwiera ją „All Blues”.
* Vince Mendoza – All Blues – Bluesounds
Na koniec
jeszcze fragment duetu gitarowego – Bireli Lagrene i Larry Coryel z pomocą
Miroslava Vitousa. Nagranie pochodzi z albumu Bireli Lagrene’a – „Special
Guests”.
* Bireli Lagrene – All Blues – Special Guests
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz