„Piano.pl” to
bardzo wystawna, jak na krajowe warunki produkcja. To wydarzenie z gatunku w
zasadzie nieprawdopodobnych. Dorocie Miśkiewicz udało się w jednym miejscu
zebrać jednego dnia na unikalnym koncercie w Teatrze Roma w Warszawie niemal
wszystkich najwybitniejszych polskich pianistów. Każdy z nich przygotował
specjalnie na tą okazję aranżacje znanych, niekoniecznie jazzowych melodii, a
na płytę audio wybrano, tak, żeby było sprawiedliwie jeden utwór w wykonaniu
każdego z nich. Na scenie śpiewającej z pianistami Dorocie Miśkiewicz
towarzyszyli również muzycy Atom String Quartet. Gościnnie pojawił się również
Henryk Miśkiewicz.
Profesjonalnej
rejestracji telewizyjnej dokonała ekipa Telewizji Polskiej, a zapis ich pracy
dostępny jest na płycie DVD, która zawiera nieco więcej materiału, niż płyta
audio.
W ten sposób
powstała niezła muzyczna łamigłówka i test ze znajomości polskiej pianistyki
jazzowej. Wystarczy oprzeć się pokusie przeczytania tego, co na okładce i
włożyć płytę audio do odtwarzacza. Andrzej Jagodziński, Bogdan Hołownia, Leszek
Możdżer, Marcin Wasilewski i Włodzimierz Nahorny to były moje trafne typy.
Grzegorza Turnaua rozpoznałem po głosie, a nie po sposobie gry na fortepianie.
Tu akurat nie mam do siebie żadnych pretensji, bowiem nie słucham go jakoś
szczególnie często. Trudno było też nie rozpoznać Henryka Miśkiewicza.
Nieskromnie pozwalam sobie pomyśleć, że to całkiem niezły wynik, bowiem
pianiści wystąpili najczęściej w repertuarze niezbyt związanym ze swoimi
codziennymi muzycznymi zainteresowaniami. Oczywiście za wyjątkiem Włodzimierza
Nahornego, który zagrał „Jej Portret” – doskonały bis koncertu, czego można
dowiedzieć się obejrzawszy materiał umieszczony na płycie DVD.
Doskonale
wybrany, niezwykle różnorodny repertuar, od Krzysztofa Komedy, Zbigniewa
Namysłowskiego i Jerzego Dudusia Matuszkiewicza, po Stanisława Sojkę i Edytę
Bartosiewicz, pozwolił nie tylko pokazać różnorodność aranżacji i pomysłów na
zagranie w większości znanych wszystkim obecnym na sali tematów.
„Piano.pl” to
jednak nie jest historyczny przegląd polskiej jazzowej pianistyki, obejmujący w
zasadzie wszystkie pokolenia naszych doskonałych przecież muzyków. Istotą jest
pokazanie nie tylko ich możliwości, ale także wszechstronności będącej
prawdopodobnie w swojej życiowej formie Doroty Miśkiewicz, która doskonale
odnajduje się w tak skrajnie różnych aranżacjach, jak te proponowane przez
Włodzimierza Nahornego i Leszka Możdżera. Trzeba pamiętać, że to wszystko
działo się w ciągu jednego koncertowego wieczoru, a nie wielotygodniowych sesji
w studiu, dających szansę na adaptację do nowego muzycznego otoczenia.
Z reguły nie
przepadam za takimi składankowymi projektami. „Piano.pl” zaciekawił mnie jako
łamigłówka, a okazał się niezwykle różnorodnym, wspaniale spojonym w jedność
wyśmienitym głosem Doroty Miśkiewicz folderem reklamującym polskich pianistów,
którzy zaraz po skrzypkach są naszym od lat najlepszym eksportowym towarem
jazzowym. Nie można też zapomnieć o ważnej roli muzyków Atom String Quartet,
którzy mieli równie trudne zadanie, grając co chwilę zupełnie odmiennie
zaaranżowany materiał. Wybór utworów uważałem początkowo za dość przypadkowy.
Musi być w tym jednak jakiś sens, nie związany jedynie z faktem, że to
piosenki, które lubi sama Dorota Miśkiewicz, sam przypadek, nawet w połączeniu
z geniuszem twórców nie umożliwiłby stworzenia przez tak skrajnie różnych
artystów tak niezwykle spójnego muzycznie materiału.
Oczywiście sam
koncert w takim składzie pewnie nigdy już się nie wydarzy, jednak w nieco
okrojonym składzie projekt „Piano.pl” pojawia się w wypełnionym całkiem sporą
ilością wydarzeń kalendarium koncertowym Doroty Miśkiewicz.
Z pewnością
wybiorę się na któryś z tych koncertów, żałując, że przegapiłem ten, którego
teraz mogę słuchać tylko z płyty.
Dorota Miśkiewicz
Piano.Pl
Format: CD + DVD
Wytwórnia: Universal
Numer: 602557206852
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz