Kenny Garrett w
zasadzie gra na saksofonie altowym, jedynie od czasu do czasu sięga po sopran,
jednak saksofon, to saksofon, więc nagranie albumu poświęconego muzyce Johna
Coltrane’a było dość oczywistym wydarzeniem. Taki album powstał w 1996 roku,
więc może się on już znaleźć w Kanonie Jazzu. Kiedy w 2014 roku umieszczałem w
naszym radiowym zestawieniu najciekawszych płyt wszechczasów album „African
Exchange Student”, album „Pursuance: The Music Of John Coltrane” musiał
poczekać na swój czas.
Otoczony
wybitnymi specjalistami, w towarzystwie Pata Metheny, Rodneya Whitakere'a i
Briana Blade’a, Kenny Garrett zmierzył się z kompozycjami największego
saksofonisty wszechczasów. Repertuar obejmuje zarówno wczesne kompozycje
pochodzące jeszcze z końca lat pięćdziesiątych, znane z takich płyt, jak „Giant
Steps” i „Coltrane Sound”, jak i te o wiele późniejsze, jak „Dear Lord” z
„Transitions” z roku 1965. Program albumu uzupełnia „Latifa”, umieszczona na
końcu płyty kompozycja członków zespołu.
W kontekście
wybranego repertuaru dziwić może nieco znaczący udział w zawartości muzycznej
Pata Metheny, bowiem John Coltrane niewiele nagrywał w gitarzystami i z
pewnością nie planował dla nich przestrzeni w swoich utworach. W zasadzie
jedynym znaczącym nagraniem Johna Coltrane’a z gitarą w znaczącej roli jest
album „Kenny Burrell & John Coltrane”. Na płycie Kenny Garretta nie ma ani
jednego utworu z tego albumu. Warto również zauważyć, że w składzie brakuje
pianisty, a dla wielu nieodłącznym elementem muzyki Johna Coltrane’a jest
brzmienie McCoy Tynera.
W chwili
nagrania „Pursuance: The Music Of John Coltrane” Kenny Garrett był ciągle
muzykiem młodego pokolenia, choć wcale nie najmłodszym, bowiem ten urodzony w
1960 roku stosunkowo późno zabrał się za swoją solową karierę, długo
praktykując, między innymi w orkiestrze Duke Ellingtona. Pierwszy solowy album
Kenny Garretta pochodzi z 1984 roku i nosi adekwatny dla debiutanckiego dzieła
tytuł „Introducing Kenny Garrett”. Jednak początek prawdziwej kariery solowej
wyznaczają dopiero wydane w 1989 i 1990 roku przez Atlantic płyty „Prisoner Of
Love” i „African Exchange Student”. Drugi z tych albumów, wraz z „Pursuance: The
Music Of John Coltrane” i wczesnym albumem koncertowym „Stars & Stripes /
Live” z 1994 roku tworzą moją ulubioną trójkę albumów Kenny Garretta. Jego
późniejsze, często obsypywane wieloma branżowymi nagrodami płyty są oczywiście
przykładem doskonałej jazzowej roboty, jednak brakuje mi w nich nieco
młodzieńczego szaleństwa. Właśnie taka młodzieńcza energia dodaje blasku nowym
interpretacjom muzyki wielkiego Johna Coltrane’a. Z pewnością „Stars &
Stripes / Live” też w Kanonie Jazzu znajdzie kiedyś swoje miejsce.
„Pursuance: The Music
Of John Coltrane” to nie tylko doskonała technika i momentami nawet nadmiar
energii Kenny Garretta, to również chyba najbardziej hard bopowe nagranie Pata
Metheny w jego niezwykle obszernej dyskografii. Album oczywiście musiął zacząć
się od najbardziej przypominającej samego Coltrane’a improwizacji Kenny
Garretta w „Countdown”, jednak w kolejnych utworach do głosu dochodzą inni
muzycy, a dialogi Pata Metheny i Kenny Garretta w „Like Sonny” i „Dear Lord” są
największym atutem tego albumu.
Zaskakująca jest
również dojrzałość lidera, który nie kopiuje solówek Coltrane’a, oferując
własne, często całkiem odległe od oryginałów interpretacje. Dla wielu za
świętokradztwo może uchodzić parafraza zagrywek mistrza w wykonaniu Kenny
Garretta, jaką usłyszycie w „Giant Steps”, ja jednak uważam, że każdemu wolno
mieć własne zdanie, nawet na temat takiej świętości, jak muzyka Johna
Coltrane’a.
Kenny Garrett
Pursuance: The Music Of John Coltrane
Format: CD
Wytwórnia: Warner Bros.
Numer: 093624620921
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz