Phineas
Newborn Jr. jest jednym z najważniejszych jazzowych pianistów lat
pięćdziesiątych, choć jego nagrania ciągle pozostają znane bardziej wśród
innych muzyków, niż w gronie słuchaczy, nawet tych posiadających spore kolekcje
dobrych albumów z tego okresu. Debiut niezwykle utalentowanego, 25-letniego w
1956 roku muzyka – album „Here
Is Phineas: The Piano Artistry of Phineas Newborn Jr.” trafił jakiś czas temu
do naszego Kanonu Jazzu. Z pewnością jednak muzyk zasługuje na lepszą
reprezentację na liście najważniejszych albumów wszechczasów.
Album
„Fabulous Phineas” jest z pewnością doskonałym i reprezentatywnym przykładem twórczości
Phineasa Newborna Juniora z najlepszego okresu jego kariery – końcówki lat
pięćdziesiątych. Jego kariera trwała w zasadzie tylko kilka lat – od debiutu
nagraniowego w 1956, do mniej więcej 1961 roku. Później w związku z problemami
zdrowotnymi i mentalnymi, większość jego nagrań powstawała w zasadzie jedynie w
związku z problemami finansowymi i mimo, że ostatnie znane nagranie Phineasa
Newborna Juniora powstało w 1987 roku, kilkanaście miesięcy przed jego
śmiercią, nigdy nie wrócił do muzycznej formy, jaką prezentował w końcówce lat
pięćdziesiątych.
Wielu
uważa, że Phineas Newborn Jr. chciał być wirtuozem i przez całą karierę był
zapatrzony w niedościgniony wzorzec – Arta Tatuma. Inni odnajdywali w nim w
czasach, kiedy był gwiazdą nowojorskiej sceny – w najlepszych dla jazzu latach
1958 i 1959, następcę Oscara Petersona i Buda Powella. On sam był podziwiany
przez Counta Basie i Charlesa Mingusa. Niestety z nagłą sławą muzyk sobie nie
poradził, kłopoty ze zdrowiem spowodowały, że po 1961 roku już nigdy nie wrócił
do dawnej formy.
Album
„Fabulous Phineas” powstał wiosną 1958 roku. Artyście towarzyszył grający na
gitarze brat Calvin Newborn, który towarzyszył mu na scenie i często w studiu
jeszcze w początkach dekady, kiedy razem z ojcem, Phineasem Newbornem Seniorem
tworzyli znany w rodzinnym stanie Tennessee zespół bluesowy. Skład uzupełnili
znany ze współpracy z Georgem Shearingiem perkusista Denzil Best i grający na
basie nieco mniej znany George Joyner.
„Fabulous
Phineas” jest najbardziej rozrywkowym, przebojowym albumem w dyskografii
Phineasa Newborna Juniora. To zasługa zarówno samego lidera, wyboru repertuaru,
jak i sporej i muzycznie znaczącej obecności gitary w brzmieniu zespołu. Czy
takie było założenie? Trudno dziś ustalić. Dla fanów pianisty te album musiał
być sporym zaskoczeniem, ukazał się bowiem niemal równocześnie z jakże
odmiennym albumem „We Three” nagranym jesienią 1958 roku przez trio Roy Haynes,
Paul Chambers i Phineas Newborn Jr., który już od dawna zajmuje zaszczytne
miejsce w radiowym Kanonie Jazzu. Z drugiej strony poprzednie pozycje w
dyskografii pianisty – „Phineas Newborn Jr. Plays Harold Arlen's Music from
Jamaica” nagrany ze sporą orkiestrą i „While My Lady Sleeps” z udziałem sekcji
smyczkowej, z pewnością nie były jego najlepszymi nagraniami.
W tak
znanych kompozycjach, jak „I’ll Remember April”, czy „What’s New” Phineas
Newborn Jr. przypomina Oscara Petersona. Niewymuszona swoboda techniczna,
timing, nienachalny swing i przestrzeń wypełniona dźwiękami tylko w takiej
ilości, jak potrzebuje tego melodia to atuty przypominające Petersona. Phineas
Newborn Jr. był jednak jedyny w swoim rodzaju, nawet jeśli później zupełnie się
pogubił, jego najlepsze płyty są genialne. Do takich należy z z pewnością
„Fabulous Phineas”.
Phineas Newborn Jr. Trio
Fabulous Phineas
Format: CD
Wytwórnia: RCA / Legacy / Sony
Numer:
889853085521
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz