Legendarny
album Andrzeja Trzaskowskiego w swoim czasie był mocno eksperymentalny. Dziś, z
perspektywy ponad pół wieku nie brzmi już tak awangardowo. Muzyka jednak nie
straciła nic ze swojej pierwotnej mocy, a skład zespołu, wówczas złożonego ze
znanych już w środowisku muzyków, wraz z rozwojem ich karier nabrał
gwiazdorskiego znaczenia.
Andrzej
Trzaskowski, Włodzimierz Nahorny, Janusz Muniak – to postaci dziś już
legendarne. Jacek Ostaszewski i Adam Jędrzejowski to muzycy nieco mniej dziś
znani w jazzowym środowisku, choć obaj mają spory dorobek twórczy, a Jacek
Ostaszewski ma na swoim koncie niezliczone wręcz oprawy muzyczne spektakli
teatralnych.
Muzycy, którzy
wraz z liderem – Andrzejem Trzaskowskim nagrali „Seant” byli z pewnością
artystami poszukującymi i spełniającymi się twórczo już wtedy i przez długie
kolejne lata w wielu różnych muzycznych konwencjach. Włodzimierz Nahorny
zamienił saksofon na fortepian i został autorem jednego z największych polskich
jazzowych przebojów – kompozycji „Jej portret” – utworu pierwotnie
instrumentalnego, do którego tekst napisał później Jonasz Kofta, a pierwszym
wykonawcą był Bogusław Mec. Dziś Włodzimierz Nahorny jest uznanym pedagogiem, a
jego najnowsze nagrania skupiają się na jazzowym wykorzystaniu kompozycji
polskich kompozytorów muzyki klasycznej – Szymanowskiego i Chopina.
Sam Andrzej
Trzaskowski, jeden z pionierów polskiego jazzu, był jednym z pianistów
legendarnych Melomanów, prowadzony przez niego The Wreckers jako jeden z
pierwszych polskich składów wystąpił w USA, pisał muzykę filmową w tym oprawę
muzyczną filmu „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza, w którym wykorzystał jeden z
utworów Artie Shawa, na którego motywie powstał temat improwizowany przez Wandę
Warską. Komponował muzykę poważną. Okazyjnie grywał w filmach postaci
drugoplanowe. Kierował Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji Studio S-1 w
Warszawie.
Zmarły niedawno
Janusz Muniak współpracował z Tomaszem Stańko, ale przede wszystkim przez ponad
20 lat prowadził w Krakowie klub „U Muniaka”, gdzie nieprzerwanie występował,
nagrywając jednocześnie regularnie autorskie albumy. Jeden z nich – „Placebo”,
nagrany zanim powstała piwnica „U Muniaka” znajdzie się już niedługo w naszym
Kanonie Polskiego Jazzu i wtedy z pewnością będzie okazja do dłuższego
przedstawienia sylwetki jednego z najwybitniejszych polskich saksofonistów.
Dla Jacka
Ostaszewskiego współpraca z Andrzejem Trzaskowskim była pierwszym
profesjonalnym muzycznym zadaniem. Kilka lat później razem z Markiem
Jackowskim, Ostaszewski założył legendarny Osjan, zespół przez wielu uznawany
za jeden z pierwszych zespołów na świecie grających World Music. Czy byli
pierwsi – nie ma żadnego znaczenia, z pewnością jednak robili to doskonale.
Według autora
oryginalnego wstępniaka do albumu, przynajmniej tego w wersji angielskiej, Adam
Jędrzejowski uznawany był w końcówce lat sześćdziesiątych za jednego z
najlepszych polskich perkusistów, choć jego dyskografia jest do dziś dość
skromna i obejmuje zaledwie kilka albumów nagranych z zespołami Krzysztofa
Komedy i Andrzeja Trzaskowskiego oraz zaledwie kilka innych, nieco
przypadkowych nagrań z początku lat sześćdziesiątych. Jest autorem podręcznika
gry na perkusji. W końcówce lat sześćdziesiątych wyjechał z Polski i jego
działalność muzyczna nieco zwolniła, choć do dziś okazyjnie pojawia się na
klasycznych jazzowych imprezach wspominkowych pozostając w doskonałej muzycznej
dyspozycji.
„Seant” to
album eksperymentalny, skomponowana w skali 12-tonowej „Cosinusoida” jest
wybitną trzecionurtową próbą pogodzenia improwizacji i muzyki klasycznej, którą
można śmiało porównywać z dorobkiem Cecila Taylora i wszystkich pianistów,
wzorujących się na twórczości Horace’a Silvera. „Wariacja na temat: oj tam u
boru” to pionierska próba wprowadzenia wątku polskiej muzyki ludowej do
jazzowej stylistyki. Udział Teda Cursona – amerykańskiego trębacza znanego
przede wszystkim z nagrań Charlesem Mingusem, Archie Sheppem i Cecilem
Taylorem, a w Polsce raczej bardziej z albumu „Seant” i kilku innych nagrań z
Andrzejem Trzaskowskim dodaje muzyce światowego kolorytu i z pewnością w
momencie wydania albumu był doskonałym atutem marketingowym. Warto przypomnieć,
że kilka lat wcześniej Trzaskowski i jego zespół występowali i nagrywali
wspólnie ze Stanem Getzem, jednak wtedy pełnili rolę lokalnego zespołu
akompaniującego. „Seant” jest albumem twórczym, poszukującym. Czasem może
trafiającym w ślepe uliczki, taka jednak natura poszukiwań, które oznaczają
doskonalenie twórczego warsztatu i odnajdowanie dalszej drogi do własnego stylu.
Poszukiwania Andrzej Trzaskowskiego skierowały go w stronę dość odległą od
jazzowego maisntreamu, jednak „Seant” to z pewnością ważny dla polskiego i
światowego jazu album genialnego muzyka, kompozytora i lidera zespołu, jakim
był Andrzej Trzaskowski.
The Andrzej Trzaskowski Sextet featuring Ted Curson
Seant
Format: CD
Wytwórnia:
Polskie Nagrania / Warner
Numer: 0190295680794
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz