13 maja 2021

Bester Quartet – Bajgelman. Get To Tango

Wydanie albumu „Bajgelman. Get To Tango” można już uznać za początek mody na muzykę Dawida Bajgelmana. Całkiem niedawno swój album poświęcony Bajgelmanowi wydał Maciej Tubis („Signed Bajgelman: Impressions”). Jarosław Bester ze swoim zespołem (kiedyś Cracow Klezmer Band) specjalizuje się w poszukiwaniu dobrych melodii pochodzących z kultury żydowskiej. Nagranie całego albumu poświęconego muzyce tego pochodzącego z Ostrowca Świętokrzyskiego kompozytora jest więc doskonałym uzupełnieniem całkiem pokaźnej dyskografii zespołu.

W nagraniu albumu wzięli udział goście specjalni – trębacz Michał Bylica i grający na wiolonczeli Krzysztof Lenczowski, oraz śpiewający teksty napisane do muzyki bohatera albumu – Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz i Jorgos Skolias. Dawid Bajgelman, który w okresie przed drugą wojną światową (zginął w nieznanych okolicznościach w obozie koncentracyjnym lub w transporcie do któregoś z obozów) był znanym twórcą operetek i sztuk teatralnych. Gdyby urodził się w Stanach Zjednoczonych, pewnie byłby światową sławą. Wielu kompozytorów najbardziej znanych przedwojennych przedstawień na Broadwayu miało żydowskie korzenie. Na tej amerykańskiej liście sław można umieścić Irvinga Berlina, Jerome Kerna, George i Irę Gershwinów, Lorenza Harta, Richarda Rodgersa, Oscara Hammersteina II, Kurta Weilla, Leonarda Bernsteina, Jule Styne i paru innych znanych twórców. Wśród tych nazwisk byłoby z pewnością nazwisko Bajgelmana, pisał bowiem równie dobre melodie, jednak pozostanie mu tytuł najbardziej znanego twórcy przedstawień muzycznych przedwojennej Łodzi.

Bajgelman był skrzypkiem i dyrygentem, ale przede wszystkim kompozytorem. Mimo niesprzyjających okoliczności pisał w ciągu pierwszej wojny światowej i nie przerwał pracy nawet kiedy w czasie kolejnej wojny znalazł się w zamknięciu, kiedy w Łodzi powstało getto. Stworzył tam Orkiestrę Symfoniczną działającą w Domu Kultury łódzkiego getta. Jego olbrzymi dorobek w większości pozostaje dziś nieznany, a część kompozycji bezpowrotnie zaginęła. Gdyby jego kariery nie przerwała druga wojna światowa, z pewnością znalazłby się w Stanach Zjednoczonych i realizował spektakle na najbardziej znanych światowych scenach.

Najbardziej spektakularne dzieło Bajgelmana – ilustracja muzyczna do spektaklu „Dybuk” Szymona An-Ski przed wojną wystawiano na wielu scenach w Europie i Stanach Zjednoczonych. Realizował również nagrania muzyki sakralnej i wiele takich nagrań można dziś odnaleźć na zachowanych płytach przedwojennej wytwórni Syrena.

Trudno wyobrazić sobie lepszą grupę muzyków do odtworzenia dorobku Bajgelmana. Bester Quartet od lat specjalizują się w jazzowym graniu muzyki klezmerskiej i folkloru żydowskiego. Na tej płycie potrzebowali wokalistów i wokalistek. Z Grażyną Auguścik i Jorgosem Skoliasem Jarosław Bester współpracował już nie raz. Dorota Miśkiewicz również doskonale odnalazła się w klimatach przedwojennej Łodzi. Nie patrzcie jednak na ten album jak na wirtualną wycieczkę po teatrach muzycznych sprzed prawie stu lat. Gdyby uznać, że muzyka się starzeje, na scenach całego świata nie byłoby dziś nie tylko Bajgelmana, ale też Gershwina i Jerome Kerna. Ich muzyka wpisała się w jazzowe księgi standardów na stałe. Teraz czas na Bajgelmana. Za sprawą najnowszego albumu grupy Jarosława Bestera każdy może poznać piękne melodie napisane przez Bajgelmana w nowoczesnym wydaniu pełnym muzycznej inwencji. „Bajgelman. Get To Tango” to zaproszenie wielkiego kompozytora – bohatera tego albumu do najwyższej światowej ligi przygotowane przez światowej klasy muzyków.

Bester Quartet
Bajgelman. Get To Tango
Format: CD
Wytwórnia: PWM
Data pierwszego wydania: 2020
Numer: 5907795209739

Brak komentarzy: