02 lutego 2022

Teach Me Tonight – CoverToCover Vol. 156

 W CoverToCover zasady pozostają niezmienne. W jednym odcinku jedna kompozycja. Jeśli to ma sens, na początek w wykonaniu uznawanym za historycznie pierwsze, albo autorskie i innych, możliwie różniących się stylem, instrumentami, które pojawiają się jako dominujące i stylem wokalnym. Najczęściej również staram się przekraczać granice pomiędzy rockiem i jazzem, prezentując zarówno jazzowe interpretacje rockowych przebojów, jak i jazzowe standardy śpiewane przez muzyków rockowych.

Podobnie jest w przypadku „Teach Me Tonight”, piosenki, którą skomponował Gene DePaul do tekstu Sammy Cahna w 1953 roku. Pierwszym nagraniem tego utworu, napisanego przypuszczalnie, jak to wtedy było w zwyczaju – do szuflady jest singiel mało znanej dziś wokalistki Janet Brace (czasem używała też swojego prawdziwego imienia Margaret). Kiedy słucham dziś tego nagrania, wiem dlaczego mało kto dziś wraca do jej muzyki. Jakim cudem jej wersja dotarła do 23 miejsca amerykańskich list przebojów – nie mam pojęcia – moim zdaniem cała zasługa należy się autorom kompozycji, a nie jej wykonawczyni. Jednak nagranie Janet Brace spełniło swoje zadanie, kompozycję zauważyły inne wokalistki – kilka miesięcy później nieco bardziej znana Jo Stafford wprowadziła swoją wersję na 15 (według innych źródeł 14) miejsce na liście Billboardu. Po niej utwór DePaula I Cahna nagrała Dinah Washington i osiągnęła jeszcze większy sukces – wprowadzając utwór na 4 miejsce listy, co prawda nie w kategorii ogólnej (ta była jeszcze wtedy, w 1954 roku raczej zarezerwowana niemal w całości dla białych muzyków), ale w kategorii dziś nazywanej Hot R&B / Hip-Hop Songs, a wtedy, w 1954 roku Rhythm And Blues. Nagranie Dinah Washington nie znalazło się w latach pięćdziesiątych na żadnej z jej płyt i dopiero od połowy lat siedemdziesiątych zaczęło być dodawane do różnego rodzaju składanek przebojów wokalistki.

Od momentu nagrania „Teach Me Tonight” przez Dinah Washington utwór stał się jazzowym standardem, dość szybko muzycy zauważyli również potencjał melodii stworzonej przez twórcę innych jazzowych hitów – „You Don’t Know What Love Is”, „I’ll Remember April” i „Star Eyes” to chyba najczęściej do dziś nagrywane kompozycje Gene’a DePaula. Nagranie Dinah Washington znajdziecie z łatwością na wielu jej albumach składankowych. Dla mnie kariera kompozycji zaczyna się od jednej z najważniejszych płyt jazzowych połowy lat pięćdziesiątych – „Concert By The Sea” Errolla Garnera. Nie wiem, czemu wybrał tą kompozycję, ale można dość logicznie spekulować, że był to w 1955 roku utwór z list przebojów, znany dobrze zarówno publiczności białej, jak i czarnej. I miał świetną melodię. Dlatego właśnie koncertowe nagranie Garnera z 1955 roku uważam za najstarszą muzycznie istotną wersję „Teach Me Tonight” To Garner zauważył i pokazał innym, szczególnie pianistom tą kompozycję.

Piosenka Gene’a DePaula i Sammy Cahna z pewnością nie należy do najważniejszych jazzowych standardów. Nie przeczytacie o tej piosence w biblii jazzowych klasyków – książce Teda Gioii „The Jazz Standards: A Guide to the Repertoire”. Pojawia się jednak na płytach przeróżnych wykonawców, wykazując doskonałe zdolności przystosowania się do różnych stylów muzycznych. Już odległe od siebie wersje Jo Stafford i Dinah Washington pokazywały potencjał adaptacyjny. Po wzorcowym nagraniu Errolla Garnera warto uzupełnić katalog najciekawszych nagrań „Teach Me Tonight” o duet fortepianowy z najwyższej możliwej jazzowej półki – Oscara Petersona i Counta Basie’ego z 1978 roku z albumu „Yessir, That’s My Baby”. Utwór nie musi być grany na fortepianie, co najlepiej udowadnia Bireli Lagrene na płycie „Standards”, a granice konserwatywnej wokalistyki zgrabnie przekracza Al Jarreau na płycie „Breakin’ Away” korzystając z pomocy mocno jazzowej ekipy z Deanem Parksem i Steve’m Gadd’em na czele. Nowoczesne i współczesne, choć mocno osadzone w stylu zdefiniowanym przez Franka Sinatrę nagranie proponuje James Taylor, znowu w towarzystwie jazzowym (Larry Goldings, John Pizzarelli i znowy Steve Gadd) na swoim najnowszym albumie klasyków „American Standard”.

Utwór: Teach Me Tonight
Album: The Complete Concert By The Sea
Wykonawca: Erroll Garner
Wytwórnia: Columbia / Sony
Rok: 1955
Numer: 888751208421
Skład: Erroll Garner – p, Eddie Calhoun – b, Denzil Best – dr.

Utwór: Teach Me Tonight
Album: Yessir, That’s My Baby
Wykonawca: Count Basie & Oscar Peterson
Wytwórnia: Pablo / Fantasy
Rok: 1978
Numer: 025218092326
Skład: Count Basie – p, Oscar Peterson – p, John Heard – b, Louie Bellson – dr.

Utwór: Teach Me Tonight
Album: Standards
Wykonawca: Bireli Lagrene
Wytwórnia: Blue Note / EMI
Rok: 1992
Numer: 077778025122
Skład: Bireli Lagrene – g, Niels-Henning Orsted Pedersen – b, Andre Ceccarelli – dr.

Utwór: Teach Me Tonight
Album: Breakin’ Away
Wykonawca: Al Jarreau
Wytwórnia: Warner Bros. / Rhino
Rok: 1981
Numer: 081227976972
Skład: Al Jarreau – voc, Lon Price – as, Dean Parks – g, Jay Graydon – g, Tom Canning – Rhodes, Abraham Laboriel Sr. – bg, Steve Gadd – dr.

Utwór: Teach Me Tonight
Album: American Standard
Wykonawca: James Taylor
Wytwórnia: Fantasy / Universal
Rok: 2020
Numer: 888072145719
Skład: James Taylor – voc, g, John Pizzarelli – g, Jerry Douglas – dobro, Larry Goldings – org, Walt Fowler – tp, Lou Marini – cl, sax, Stuart Duncan – viol, Jimmy Johnson – b, Viktor Krauss – b, Steve Gadd – dr, Luis Conte – perc, Andrea Zonn – b voc, Arnold McCuller – b voc, Dorian Holley – b voc, Kate Markowitz – b voc.

Brak komentarzy: