09 czerwca 2013

Sławomir Kulpowicz – Private Ballet Music Solo Piano At The Grand Theatre In Łódź 2003: Sławomir Kulpowicz Complete Edition I Volume 3

Pierwsza edycja cyklu zawiera 4 albumy, wszystkie wybitne, część z nich zawiera nagrania prawdziwie premierowe, pozostałe, to muzyka wydana wcześniej w bardzo niewielkich nakładach. Można więc przyjąć, że w zasadzie to wszystko premiery. In-Formation, The Quartet, nagrania z Shujaatem Khanem to pozycje wyśmienite. Nic jednak innego nie pozwala nam poznać pianisty tak dobrze, jak solowy recital przed wypełnioną salą publicznością.

Repertuar albumu „Private Ballet Music” Sławomira Kulpowicza, to jego własne kompozycje, napisane do krótkich form baletowych. To jednak zaledwie pretekst do naszkicowania form muzycznych pozwalających improwizować na scenie. Ten koncert pozwala nam usłyszeć nie tylko wyśmienitą technikę Sławomira Kulpowicza – pianisty, ale również, a może przede wszystkim poznać jego niezwykłą wyobraźnię, niepowtarzalny dar przekazywania emocji i poopowiadania historii za pomocą fortepianu, jaki posiadali jedynie najwięksi. Ten album można spokojnie postawić obok najlepszych solowych koncertów takich pianistów, jak Chick Corea, Keith Jarrett, Bill Evans, Oscar Peterson, czy z drugiej strony choćby Glen Gould.

To nie są porównania na wyrost. Od wielkiej światowej sławy Sławomira Kulpowicza dzieliło jedynie niewłaściwe miejsce urodzenia. Tylko miejsce urodzenia, bowiem nagrania z Tomaszem Szukalskim też można porównać do najwybitniejszych twórczych związków saksofonisty z pianistą w całej historii jazzu.

Dziś jednak o nagraniach solowych Sławomira Kulpowicza, pianisty, który chyba jak żaden inny posiadał niezwykły dar zupełnie niezależnej gry obu rąk. „Private Ballet Music” to nie jest jednak album bez wad. Najwięksi pianiści zwykle grają na najlepszych możliwych instrumentach, wybitne fortepiany pomagają wznieść się na wyżyny umiejętności, pomagają, a nawet czasem współtworzą historyczne nagrania, jak choćby najbardziej znane instrumenty Glena Goulda. Fortepian, który miał do dyspozycji Sławomir Kulpowicz nagrywając tą płytę nie sprzyjał wzniesieniu się na wykonawcze wyżyny. Nie potrafię pozbyć się wrażenia, że muzyk raczej z nim walczy, niż gra z instrumentem w jednym zespole. Ta techniczna przepychanka, to wrażenie, że niektóre akordy powinny być lżejsze, być może zagrane nieco szybciej. A może tak miało być? Tego niestety już nigdy nie sprawdzimy i się nie dowiemy.

A może Sławomir Kulpowicz potrzebował właśnie takiego „wrogiego” fortepianu. A może to tylko złudzenie, spowodowane zupełnie subiektywnym sposobem odbioru muzyki? Nie mogę jednak słuchając po raz kolejny tego albumu pozbyć się wrażenia, że gdyby fortepian był lepszy, tego wieczora powstałaby nieco inna muzyka. Bardziej miękka, bardziej wirtuozerska i lżejsza. To byłaby jednak inna płyta, choć z pewnością równie wybitna.

„Private Ballet Music” to fortepianowe arcydzieło. Być może tak wyszło przypadkiem, a być może to jeden z owych magicznych momentów, keidy splot zaplanowanych i zupełnie przypadkowych okoliczności spowodował, że odbył się genialny koncert z którego powstał genialny album, który dzięki staraniom Polskiego Radia, każdy może zabrać sobie ze sklepu do domu.

Sławomir Kulpowicz
Private Ballet Music Solo Piano At The Grand Theatre In Łódź 2003: Sławomir Kulpowicz Complete Edition I Volume 3
Format: CD
Wytwórnia: Polskie Radio
Numer: 5907812242497

Brak komentarzy: