„The
Complete Pablo Solo Masterpieces” to zestaw monumentalny, wypełniający po
brzegi 7 płyt kompaktowych. Nagrania powstały w latach 1953-1955 w czasie wielu
sesji nagraniowych, w większości zorganizowanych przez Normana Granza. Po raz
pierwszy w całości wydany w 1991 roku przez Pablo Records. Czy to przypadkiem
nie za duża jednorazowa dawka solowych nagrań fortepianowych? Z pewnością nie,
choć wysłuchanie wszystkich płyt w jednej sesji odsłuchowej wydaje się
niemożliwe. Jednak Art. Tatum to był geniusz fortepianu, niektórzy uważają, że
największy w historii gatunku. Czy zatem mamy do czynienia z najważniejszym
albumem dla jazzowego fortepianu?
Z pewnością „The Complete Pablo Solo Masterpieces” Arta Tatuma, to jedne z najważniejszych nagrań, rodzaj wzorca dla wielu późniejszych interpretacji niezliczonej ilości jazzowych i do jazzu zaimportowanych z wielu różnych muzycznych źródeł melodii.
Do dziś trudno znaleźć jazzowego pianistę, który nie wymienia Arta Tatuma jako przynajmniej jednego ze swoich idoli. Trudno uwierzyć, że był w zasadzie samoukiem, bowiem dysponował absolutnie fenomenalną techniką, nikt inny nie potrafił i ciągle nie potrafi połączyć tak niebywałej szybkości z nienaganną dokładnością. W czasach jego młodości, a w zasadzie również pod koniec jego życia (zmarł w 1956 roku w wyniku zdrowotnych komplikacji związanych z chorobą, której nabawił się jeszcze w dzieciństwie) formalna edukacja muzyczna nie była dostępna dla czarnych muzyków, niezależnie od tego jak bardzo byli utalentowani. Może to nawet lepiej, że żaden nauczyciel nie próbował wpływać na jego styl gry. Kiedy trafił pod skrzydła klasycznego nauczyciela w 1925 roku, nie wytrzymał długo, bowiem chciał bez przerwy improwizować.
Art. Tatum nie był jednak jedynie superszybkim wirtuozem fortepianu. Już w latach trzydziestych ubiegłego wieku proponował rozwiązania harmoniczne, które wyprzedzały czas o jakieś dwadzieścia lat. Jego wczesne pomysły przypominały późnijsze odkrycia ery be-bopu i zostały docenione przez największych przedstawicieli gatunku.
Do dziś Art. Tatum pozostaje samotnym przedstawicielem gatunku, który sam stworzył, bowiem w zasadzie nikt nie potrafi zbliżyć się do jego możliwości technicznych i skutecznie naśladować jego stylu gry.
Pierwsze nagrania Arta Tatuma pochodzą z 1932 roku, kiedy to akompaniował zapomnianej dziś Adelaidzie Hall. Jego wczesne nagrania, to głównie rola akompaniatora dla różnych wokalistek i wokalistów, a pierwszy przebój nagrał z Big Joe Turnerem w 1942 roku. W latach czterdziestych miał swoje własne trio ze Slamem Stewartem i Tiny Grimesem, jednak to właśnie nagrania solowe są w jego karierze najważniejsze. Mało bowiem było muzyków, którzy potrafili za nim nadążyć.
Jak głosi legenda, wśród nagrań zawartych w zestawie „The Complete Pablo Solo Masterpieces” jest 68 standardów nagranych w czasie niespełna trzydniowej sesji, z czego tylko 3 nie są pierwszymi i jedynymi zarejestrowanymi wersjami. W zestawie znajdziecie 125 utworów, nie sposób wybrać tych najważniejszych. To obszerny katalog największych jazzowych, musicalowych i teatralnych przebojów. Każdy znajdzie tu melodie, które zna i lubi.
Art Tatum
The Complete Pablo Solo Masterpieces
Format: 7CD
Wytwórnia: Pablo
Numer: 090204037247
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz