17 września 2015

New Simple Songs Vol. 3

„All Blues” – tej audycji nie wypada nie rozpocząć od wersji premierowej, nagranej przez kompozytora, na jednej z jego najważniejszych płyt. Niektórzy twierdzą, że to najważniejsza płyta jazzowa. Nawet te osoby, które słuchają zupełnie innego jazzu zawsze zgodnie twierdzą, że „Kind Of Blue” Milesa Davisa to album magiczny. Nigdy nie spotkałem nikogo, kto tej płyty nie uwielbia. Nie da się tej muzyki nie kochać. A „All Blues” to ważna część tego albumu, zresztą tu nie znajdziecie ani jednej niepotrzebnej nuty, a cała płyta to tylko 5 kompozycji. Oto zatem Miles Davis, Julian Cannonball Adderley, John Coltrane, Bill Evans, Paul Chambers i Jimmy Cobb w prostym, wymyślonym w studiu w czasie nagrania bluesie…

* Miles Davis – All Blues – Kind Of Blue

„All Blues” to utwór napisany przez trębacza, choć niektórzy twierdzą, że duży udział w jego stworzeniu, tak jak i całości materiału na „Kind Of Blue” miał Bill Evans. Trochę prawdy pewnie w tym jest, co potwierdza wiele poszlak w postaci wypowiedzi muzyków i producentów, a także okazjonalnym dodawaniu nazwiska Billa Evansa jako współautora do niektórych utworów w późniejszych nagraniach Milesa Davisa, a wszystkie kompozycje z „Kind Of Blue” Miles nagrywał później wielokrotnie w studiu i grał na koncertach. „All Blues” często grają pianiści. Prezentację różnych autorskich interpretacji zaczniemy jednak od gitarzysty – jednego z największych, a na pewno mojego ulubionego – Pata Martino, który tą kompozycję nagrał co najmniej dwukrotnie – dziś zagra w towarzystwie wyśmienitym – na Hammondzie Joey DeFrancesco, na bębnach Billy Hart.

* Pat Martino – All Blues – Live At Yoshi’s

Kolejna wyborna interpretacja „All Blues” pochodzi z poświęconego kompozycjom Milesa Davisa albumu hiszpańskiego pianisty Chano Domingueza. Wydana przez Blue Note płyta jest bardzo hiszpańska… „All Blues” to jednak rasowy jazzowy standard – daje okazję do interpretacji, pozwala na improwizację i twórcze spojrzenie na oryginał.

* Chano Dominguez – All Blues – Flamenco Sketches

„All Blues” ma również tekst, proste słowa napisane przez Oscara Browna Jr.’a. Wersja z tekstem nie jest tak często nagrywana, jednak trafiają się nagrania ciekawe. W kąciku polskim takie właśnie, w wykonaniu duetu wokalisty Wojciecha Myrczka i pianisty – Pawła Tomaszewskiego.

* Myrczek & Tomaszewski – All Blues – Love Revisited

Dobrze napisany jazzowy standard można zagrać na wszystkim, sprawdza się nawet w bardzo egzotycznych i nietypowych konfiguracjach. Przykładem może być ciekawy duet dwu kontrabasistów – Michaela Moore’a i Rufusa Reida, pochodzący z albumu „Doublebass Delight”.

* Michael Moore & Rufus Reid – All Blues – Doublebass Delight

Za kolejne wcielenie „All Blues” odpowiedzialny jest aranżer – Vince Mendoza. Spory skład instrumentalny, brzmienie przypominające nieco Gila Evansa sprzed wielu lat, Soliści to Nguyen Le – gitarzysta i Markus Stockhausen – trąbka. W sekcji Lars Danielsson i Peter Erskine. Płytę „Bluesounds” wypełnia w większości autorski materiał Vince Mendozy, jednak otwiera ją „All Blues”.

* Vince Mendoza – All Blues – Bluesounds

Na koniec jeszcze fragment duetu gitarowego – Bireli Lagrene i Larry Coryel z pomocą Miroslava Vitousa. Nagranie pochodzi z albumu Bireli Lagrene’a – „Special Guests”.


* Bireli Lagrene – All Blues – Special Guests

Brak komentarzy: