27 maja 2013

Jim Hall – Concierto

Jim Hall to poeta jazzowej gitary. Ktoś kiedyś napisał, że nikt inny nie potrafi powiedzieć tak wiele przy pomocy tak małej ilości nut. W pełni się z tym zgadzam, choć pewnie tak ostateczna opinia może być zbyt ekstremalna i spowodować otwarcie dyskusji na temat, czy to aby na pewno właśnie Jim Hall jest mistrzem gitarowego minimalizmu. Pewnie kilku innych depcze mu po piętach, za to niewątpliwie jest jednym z najbardziej eleganckich, wybitnych technicznie i bardzo muzykalnych gitarzystów. Jim Hall jest też od kilku dekad inspiracją i wzorem dla całych pokoleń gitarzystów. Echa jego stylu doskonale słychać w nagraniach Billa Frisella i Pata Metheny.

Jim Hall ma też na swoim koncie wiele wybitnych płyt, a „Concierto” wyróżnia się na tle innych nie tylko jakością samej muzyki, ale też zupełnie nieoczekiwanym składem i ciekawym  wyborem kompozycji. Album powstał w 1975 roku. W nagraniu wzięli udział Chet Baker – trąbka, Paul Desmond – saksofon altowy, Roland Hanna – fortepian, Ron Carter – kontrabas i Steve Gadd – perkusja.

Jim Hall nagrał słynne solo w nagraniu Elli Fitzgerald „Mack The Knife”, grał na „The Bridge” Sonny Rollinsa, nagrał dwie wybitne płyty w duecie z Billem Evansem.

Paul Desmond i Chet Baker to wielkie nazwiska, Ron Carter i Steve Gadd to autorzy wielu doskonałych nagrań, choć razem nie nagrywali zbyt często. Roland Hanna to najmniej znany muzyk w tym składzie, być może dlatego, że w ciągu swojej długiej kariery nagrywał głównie płyty pod swoim nazwiskiem, pozostając nieco w cieniu wszystkich wielkich postaci jazzowej pianistyki. Nie nagrywał też nigdy z największymi gwiazdami. Jego najważniejszej nagrania poza płytami, które firmował swoim nazwiskiem, to udział w orkiestrze Thada Jonesa / Mela Lewisa i jeden album nagrany z Charlesem Mingusem („Mingus Dynasty”).

Album „Concierto” zawiera jedną z najciekawszych jazzowych wersji „Concierto De Aranjuez” Joaquina Rodrigo. To trwające ponad 19 minut nagranie jest najważniejszym fragmentem nagranej w słynnym studiu Rudy Van Geldera płyty. Cały materiał, w tym wspomniana kompozycja Joaquina Rodrigo, został zaaranżowany przez Dona Sebeskiego, którego nazwisko związane jest nieodłącznie z wytwórnią CTI Creeda Taylora.

W jednym z wywiadów Jim Hall powiedział kiedyś, że właściwie nie chciał nagrywać „Concierto De Aranjuez”, uważał bowiem wersję Milesa Davisa w aranżacji Gila Evansa z płyty „Sketches Of Spain” za ostateczną i idealną. To jednak wersja na duży skład orkiestrowy i doskonałość aranżacji na mniejszy skład Dona Sebesky zdecydowała o zarejestrowaniu nagrania umieszczonego później na płycie „Concierto”.

Ten album to jednak nie tylko tytułowa kompozycja. To także „Rock Skippin'” Duke Ellingtona i Billy Strayhorna, „You'd Be So Nice To Come Home To” Cole Portera, dwie kompozycje firmowane przez lidera, lub jak niektóre wydania albumu podają – jego żonę Jane. We współczesnych wersjach często dodawane są wartościowe materiały bonusowe z tej samej sesji.

„Concierto” to wyśmienity, elegancki album w gwiazdorskiej obsadzie. To album na którym równie ważni są muzycy, co wyśmienite aranżacje Dona Sebesky.

Jim Hall
Concierto
Format: CD
Wytwórnia: CTI / Epic / Sony

Numer: 5099750602522

Brak komentarzy: