W
życiu nie przypuszczałem, że na parę dni zaangażuję się w słuchanie najbardziej
znanych kompozycji Jacquesa Offenbacha. Ale tak się stało za sprawą nagrań
dwojga zupełnie mi wcześniej nieznanych muzyków - Gianluigi Trovesi i Gianni
Coscia. To nie jest dowcip. Serio…
Jeśli
nie znacie tych muzyków, koniecznie musicie ich poznać, przynajmniej album „Frere
Jacques: Round About Offenbach”. Ja innych nie znam, ale jak tylko czas mi
pozwoli, zamierzam cofnąć się nieco w czasie i sięgnąć do starszych nagrań.
Dzisiejszy album to bowiem nowość ECM z tego roku.
W
połowie XIX wieku twórczość Jacquesa Offenbacha była czymś w rodzaju
dzisiejszego disco-polo. On sam przez większość dojrzałego artystycznego życia
dyrygentem jednej z paryskich orkiestr symfonicznych. Trudno jednak uwierzyć,
że wypełniał tę funkcję należycie, zdążył bowiem w ciągu niemal 30 lat napisać
ponad 100 operetek, operę i wiele kompozycji na wiolonczelę, która była jego
podstawowym szkolnym instrumentem. To daje średnią okolicach 3 operetek na rok. Tempo ich tworzenia
było odwrotnie proporcjonalne do ich jakości. Zresztą operetka była właśnie
wtedy we Francji rodzajem zubożonej wersji opery, takiej opery dla tych, co na
muzyce niezbyt się znają, sztuki schlebiającej gustom niezbyt wyrobionych
słuchaczy. Czyli takie dzisiejsze disco-polo właśnie.
Jednak
nawet wśród operetek znajdują się być może banalnie zaaranżowane, ale oferujące
albo intrygującą historię, albo niezwykle popularne i do dziś rozpoznawalne
melodie. Część z nich pojawia się na płycie „Frere Jacques: Round About
Offenbach”. W wykonaniu Gianluigi Trovesi i Gianni Coscia to nie są jednak
tradycyjne aranżacje. Tu znajdziecie sporo spontanicznej interpretacji i
zdecydowanie nietypowe, choć nie pozbawione szacunku do klasycznych wykonań
podejście do znanych dla wielu, w tym także dla mnie melodii.
Między
oboma artystami zdecydowanie jest wiele spontanicznej muzycznej interakcji,
której nie da zapisać się we wcześniej zaaranżowanych arkuszach z nutami, a ich
własne kompozycje są utrzymane w stylu melodii Offenbacha i są doskonałym
uzupełnieniem albumu.
Dla
wielu (nie dla mnie, przyznaję), dodatkowym atutem tego albumu będzie krótki
esej o Offenbachu napisany przez Umberto Ecco, literata niezwykle w Polsce
popularnego.
Nie
potrafię jedynie dojść do ładu ze sposobem realizacji dźwięku tej płyty,
próbowałem w kilku dostępnych mi systemach, takich z bardzo wysokiej półki i
zupełnie zwyczajnych. Podoba mi się przestrzeń i to, że nieodłącznym elementem
nagrania są na przykład odgłosy pracy mechanizmów klarnetu, co dodaje nagraniu
intymności. Jednak momentami wysokie rejestry są niezwykle świdrujące i wręcz
niepokojąco bolesne, co sprawia, że nie potrafię słuchać tego albumu z poziomem
głośności jakiego zwykle używam, niezależnie od tego, czy odsłuch odbywa się za
pomocą głośników, słuchawek, czy mojego unowocześnionego niedawno systemu w
samochodzie. Jeśli zrobi się z kolei ciszej, to ucieka wiele wspomnianych
mikroszczegółów.
Gianluigi
Trovesi, Gianni Coscia
Frere Jacques: Round About Offenbach
Format: CD
Wytwórnia: ECM
Numer: 602527811352
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz