Trudno
sobie wyobrazić bardziej spektakularny początek kariery, niż ten w wykonaniu
Herbie Hancocka. Kiedy po raz pierwszy pojawił się w studiach nagraniowych,
miał 22 lata. W pierwszej połowie lat sześćdziesiątych stał się w ciągu
kilkunastu miesięcy nie tylko gwiazdą nowego zespołu Milesa Davisa. Został
również jednym z najbardziej znanych jazzowych pianistów, autorem kilku
genialnych albumów wydanych pod własnym nazwiskiem, uczestnikiem wielu ważnych
sesji ówczesnych gwiazd, jak choćby Donalda Byrda, Freddie Hubbarda, Granta
Greena, Kenny Dorhama, Jackie McLeana i wielu innych. Skomponował muzykę do
filmu „Powiększenie” Michelangelo Antonioniego. Napisał też kilka z
największych jazzowych przebojów wszechczasów, potrafiąc pogodzić chwytliwe
melodie ze złożonymi harmoniami. „Watermelon Man”, „Blind Man, Blind Man”,
„Cantaloupe Island” to tylko te najbardziej znane przykłady melodii, które są
grane i samplowane przez zupełnie nie jazzowych muzyków do dziś. Gdzieś między
tym wszystkim znalazł też czas na nadążanie za zmianami technologicznymi i
całym złożonym procesem powstawania elektrycznych instrumentów, by nieco
później zostać jednym z ich pierwszych użytkowników w jazzowym świecie.
Debiut
nagraniowy Herbie Hancocka w roli lidera własnego składu – „Takin’ Off” z 1962
roku i nagrana niemal trzy lata później płyta „Maiden Voyage” mają już swoje
miejsce w Kanonie Jazzu. Album „My Point Of View” w żaden sposób nie jest od
nich mniej ciekawy, musiał zwyczajnie poczekać na swoją kolej.
Za
sprawą swoich pierwszych kilku albumów i wpływu własnych twórczych pomysłów na
muzykę Milesa Davisa, Herbie Hancock stał się jedną z głównych i bardziej
innowacyjnych postaci jazzowego świata lat sześćdziesiątych, dekady
największych zmian i czasu powstania wielu nowych, obecnych do dziś na scenach
pomysłów na jazzowe improwizacje. Największym wkładem Herbiego Hancocka –
pianisty w rozwój jazzu wydaje się być wynalezienie na nowo harmonicznej
nieokreśloności, specyficznej sztuki konstruowania kompozycji tak, żeby
sugerować określone harmonie bez jednoznacznego ich zdefiniowania. To
spowodowało, że z zachowaniem łatwej do rozpoznania melodii, muzycy grający z
Hancockiem mieli więcej opcji do wyboru, kiedy chcieli improwizować. Muzyka
nadal była dostępna dla większej liczby fanów, nie stawała się tak radykalna,
jak powstające wówczas free jazzowe arcydzieła, zaspokajała zarówno potrzebę
kreowania nowych rozwiązań, jak i pozwalała na nagrywanie przebojowych singli.
Doskonałym przykładem takiej twórczej, kontrolowanej swobody jest kompozycja
„King Cobra” z albumu „My Point Of View”. Pierwszych kilka autorskich płyt
Herbie Hancocka trzeba traktować jako całość. Ta koncepcja przyjmuje
najdoskonalszą formę w postaci genialnego „Speak Like A Child” z albumu o tej
samej nazwie, nagranego w 1968 roku, zamykającego debiutancji, akustyczny okres
w karierze Herbie Hancocka. Jego kolejny album – „The Prisoner” to już granie
elektryczne, a na następnym – „Fat Albert Rotunda” po raz pierwszy w składzie
pojawia się prawdziwie rockowy gitarzysta w jazzowym świecie – Eric Gale.
Według
samego lidera – niezwykle istotnym składnikiem sukcesu „My Point Of View” jest
fakt, że niemal wszyscy muzycy, za wyjątkiem Tony Williamsa, których zaprosił
do nagrania tej płyty sami byli całkiem sprawnymi kompozytorami, co pomogło
zinterpretować niezwykle różnorodne kompozycje przygotowane na ten album i
strworzyć z nich spójny muzycznie produkt.
Album
powstał 19 marca 1963 roku. Mniej więcej w tym czasie Herbie Hancock zarabiał
na życie akompaniując pewnej zupełnie dziś zapomnianej wokalistce w Village
Gate w Nowym Jorku. Zespół Milesa Davisa rozsypał się po odejściu Johna
Coltrane’a, a także z powodu problemów z prawem Paula Chambersa i rozpoczęciu
solowych karier przez Hanka Mobleya i Wyntona Kelly. Odchodzący Mobley i Kelly
zabrali ze sobą Paula Chambersa i Jimmy Cobba. Z rekomendacji Philly Joe
Jonesa, do nowego zespołu Milesa Davisa trafił Tony Williams, który z kolei
polecił zaledwie kilka lat starszego Herbie Hancocka. W ten sposób powstał nowy
Kwintet z George Colemanem i Ronem Carterem, który w czasie dwu sesji, w
kwietniu i maju 1963 roku nagrał album „Seven Steps To Heaven”. W drugiej z
tych sesji, zaledwie dwa miesiące po nagraniu „My Point Of View” udział wzięli
Tony Williams i Herbie Hancock, zastępując Franka Butlera i Victora Feldmana.
Ale to już zupełnie inna historia. W ten sposób Herbie Hancock w niemal dwa
lata od pierwszej wizyty w studiu w roli pianisty w zespole Donalda Byrda,
dotarł na szczyt jazzowej kariery, z którego nie schodzi do dziś.
Herbie Hancock
My Point Of View
Format: CD
Wytwórnia:
Blue Note
Numer: 724349556928 (część zestawu „The
Complete Blue Note Sixties Sessions”)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz