Milt
Jackson jest dla wielu przede wszystkim, a nawet czasem wyłącznie muzykiem Modern
Jazz Quartet. Istotnie, jeden z najbardziej znanych jazzowych wibrafonistów był
członkiem tego zespołu od połowy lat czterdziestych – kiedy muzycy tworzący
zespół, grający w orkiestrze Duke Ellingtona postanowili zagrać coś niezależnie
od swojego mistrza. Grupa zakończyła działalność w 1994 roku, kiedy zmarł
Connie Kay, który dołączył do zespołu w 1954 roku. Sam Milt Jackson zrobił
sobie jedynie krótką przerwę w połowie lat siedemdziesiątych. Dziś już 3 letnia
współpraca grupy muzyków uważana jest za wyjątkowo długą i owocną, a niektórzy
upatrują w zmianach personalnych świadectwa rozwoju i ciągłych poszukiwań
nowych brzmień i czegoś tam jeszcze. Muzycy The Modern Jazz Quartet potrafili
być innowacyjni i cieszyć się swoim towarzystwem przez ponad pół wieku.
Przez
pierwsze dwadzieścia mniej więcej lat zespół uważany był za nowatorski, a jego
członkowie – w szczególności John Lewis i Milt Jackson uznawani byli za tych,
którzy skutecznie poszukują i poszerzają jazzowe horyzonty korzystając
obszernie z dorobku muzyki europejskiej. Później byli już dinozaurami, choć
skutecznie przyciągali publiczność na całym świecie i nagrywali wyśmienite
albumy.
Kiedy
byli na fali, nagrywali dużo, a koncertowali jeszcze więcej. Dyskografia
zespołu obejmuje około 50 płyt, co daje średnio jeden album rocznie, choć w
latach sześćdziesiątych normą były dwa albumy rocznie. Album „Live At The
Village Gate” został zarejestrowany w grudniu 1963 roku. To był dla Milta
Jacksona pracowity okres – The Modern Jazz Quartet wydał w tym samym roku dwa
albumy – „In A Crowd” i „1963: Monterey Jazz Festival”.
Mimo
dużego powodzenia zespołu, Milt Jackson, podobnie jak pozostali jego
członkowie, zawsze znajdował czas zarówno na swoje własne nagrania, jak i od
czasu do czasu na udział w innych sesjach.
„Live
At The Village Gate” to jeden z kilku koncertowych albumów nagranych w bardzo
znanym od otwarcia w 1958 roku nowojorskim klubie. Grali tam wszyscy, a wielu
te występy zarejestrowało. Najbardziej znane koncertowe rejestracje z
nieczynnego już dziś Village Gate to te firmowane przez Ninę Simone, Herbie
Manna, Toshiko Akiyoshi i Charlie Byrda. Herbie Mann dwukrotnie nagrywał tam
płyty koncertowe, a pojedyncze rejestracje znajdziecie też w dyskografii Sonny
Rollinsa i Cecila Taylora. Nie zachowały się chyba żadne rejestracje z występów
Johna Coltrane’a i Dextera Gordona, a jeden z koncertów Milesa Davisa podobno
znajduje się w wyśmienitym stanie technicznym w prywatnych rękach i kiedyś
zostanie wydany.
Z
taką renomą klub zapewniał doskonałą publiczność, co zawsze pomaga muzykom. Tak
było i tym razem – Milt Jackson w towarzystwie grającego na tenorze Jimmy
Heatha i doskonałej sekcji w osobach Hank Jonesa, Boba Cranshawa i Albert
Tootie Heath zapewnili publiczności doskonałą mieszankę ballad z hard-bopowym
zacięciem. W takich przypadkach okazjonalnej współpracy raczej trudno o
napisany specjalnie na taką okazję repertuar. Muzycy zagrali standardy i
niedawno napisane w innych okolicznościach kompozycje własne – „Gemini” Jimmy
Heatha nagrane na jego rodzinnym albumie „Triple Thread” kilka miesięcy
wcześniej, „Bags Of Blues” napisany przez Milta Jacksona wspólnie z Ray’em
Charlesem i nagrany na doskonałej płycie „Soul Brothers”, ograny wielokrotnie
wcześniej „Ignunt Oil” i napisany chyba specjalnie w tym czasie „Gerri’s
Blues”.
Współczesne
wznowienia Original Jazz Classics zawierają dwa dodatki – „Willow Weep For Me”
i „All Members”. W tym wypadku chyba warto poszukać krążka z dodatkowymi
bonusami, bowiem szczególnie pierwsza z tych ścieżek – kompozycja Ann Ronnell
to piękna melodia, do której ja osobiście ma słabość.
„Live
At The Village Gate” to doskonały dokument swoich czasów – koncertowa
rejestracja jakich wiele powstawało w tamtych latach i jakich niewiele powstaje
dziś. Zwyczajna płyta z wyśmienitą muzyką, niczego nie odkrywająca, nie
eksperymentująca, nie ogłaszająca światu nowych pomysłów. To kartka z
kalendarza wybitnych muzyków z dnia, kiedy grali koncert, który postanowili
zarejestrować.
Milt Jackson Quintet
Live At The Village Gate
Format: CD
Wytwórnia: Riverside / OJC
Numer:
025218030922
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz