Porównanie
nagrania „Memory Of Bach” zarejestrowanego przez Jerzego Miliana, Jacka Bednarka
i Grzegorza Gierłowskiego w 1969 roku z tym znanym z archiwalnej rejestracji
koncertowej z pierwszego jazzowego festiwalu w Sopocie doskonale definiuje
artystyczny rozwój talentu lidera. Muzyka zespołu Komedy w 1956 roku była w
Polsce jazzową awangardą. Od tego czasu, do nagrania albumu „Bazaar” minęło
sporo czasu, doświadczenie muzyczne, podróże zagraniczne, szerszy dostęp do
zagranicznych nagrań, współpraca z Bogusławem Schaefferem, orkiestrą Gustawa
Broma, jazzowe i symfoniczne nagrania w Belgii i opracowania muzyki baletowej
zmieniły Jerzego Miliana z początkującego wibrafonisty w wirtuoza uznawanego w
Europie, wielokrotnie nagradzanego kompozytora muzyki awangardowej i klasycznej,
a także lidera własnego zespołu.
Trio Jerzego
Miliana, działające od 1966 roku uzupełnione zostało o muzyków zespołu Novi
Singers – Ewę Wanat i Janusza Mycha, stworzyło z kompozycji lidera tytułowy
muzyczny bazar. W efekcie powstała wielobarwna, zaskakująca i intrygująca
materia muzyczna, będąca jedynym znanym nagraniem tria Miliana. Jego powstanie,
jak sam lider przyznawał, inspirowane było nagraniami zespołu Victora Feldmana
(„The Arrival Of Victor Feldman”), który jako jeden z pierwszych zaproponował
jazzowe trio z wibrafonem bez fortepianu w roli instrumentu harmonicznego.
Większość
kompozycji, które zostały zarejestrowane na płycie „Bazaar” to rodzaj
kompozytorskiego recyclingu, przerobienia, skrócenia, przearanżowania i
wymyślenia na nowo tematów, które wcześniej pojawiały się w kompozytorskim
katalogu Jerzego Miliana. Wspomniany już „Memory Of Bach” Milian napisał
wspólnie z Komeda krótko przed występem w Sopocie w 1956 roku. „My Favourite
Band” został napisany dla belgijskiej orkiestry radiowej. Pierwotna
rozbudowana, choć krótka aranżacja powstała z myślą o wielu instrumentach.
„Tempus Jazz
‘67” jest fragmentem zaczerpniętym z kompozycji napisanej do baletu Conrada
Drzewieckiego, a „Szkice Ludowe”, oparte na motywach opracowanych przez Oskara
Kolberga – badacza polskiej muzyki ludowej – to fragment większej formy,
również stworzonej przez Miliana dla belgijskiego radia.
Na „Bazaar”,
jak na każdym dobrym bazarze, znajdziecie wszystko – błyskotliwie dynamiczne
solówki lidera w „Serial Rag”, fantastyczne popisy dziś nieco zapomnianego,
choć w latach sześćdziesiątych uznanego za jednego z najlepszych polskich
kontrabasistów Jacka Bednarka, fantastyczną wokalną improwizację Ewy Wanat w
„Tempus Jazz ‘67”, nutę orientalną w „Bazarze w Aszchabadzie” i wspomnienie
niedawno zmarłego Komedy w postaci niemal dosłownego cytatu z jego wspólnych
nagrań z liderem w postaci otwarcia „Memory Of Bach”.
Być może
polityka zdecydowała, że Polskie Nagrania w połowie lat siedemdziesiątych
wycofały album z katalogu serii Polish Jazz. Po latach muzycznie ciągle
aktualny album został wznowiony w wersji cyfrowej i dziś jest dostępny bez
większych problemów. Kolekcjonerów zainteresuje fantastycznie wyglądająca
reedycja wydana przez GAD Records na genialnie wyglądającym czerwonym winylu.
Równie dobre są współcześnie remasterowane wersje cyfrowe. Niezależnie od
wydania – od niezwykle cenionego przez kolekcjonerów pierwszego tłoczenia po
wydania współczesne, „Bazaar” to jedna z najciekawszych polskich płyt końcówki
lat sześćdziesiątych.
Jerzy Milian
Trio
Bazaar
Format: CD
Wytwórnia: Polskie
Nagrania / Warner
Numer: 0190295843618
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz