Nagrania
umieszczone na tej płycie powstały pomiędzy 1971 i 1973 rokiem. W zasadzie
zagrali tu wszyscy lub prawie wszyscy, którzy liczyli się wtedy w polskim
jazzie. Lista wykonawców przypomina encyklopedię muzyki improwizowanej. Ze
względów oczywistych część muzyków nie mogła dostać odpowiedniej przestrzeni
dla własnych solowych popisów. „Sprzedawcy glonów” to więc przede wszystkim
pokaz sztuki kompozytorskiej i improwizatorskiej Jana Ptaszyna Wróblewskiego,
Tomasza Stańko, Andrzeja Trzaskowskiego i Zbigniewa Namysłowskiego.
Dziś
zgromadzenie takiego superbandu w jednym miejscu jest w zasadzie niemożliwe z
przyczyn finansowych i organizacyjnych. W początku lat siedemdziesiątych czas
biegł inaczej, a państwowe, jedyne wówczas radio utrzymywało kilka orkiestr z
muzykami na etacie i studia nagraniowe dostępne dla tych zespołów. Nagrywało
się muzykę przeznaczoną do prezentacji na antenie.
Jan Ptaszyn
Wróblewski – postać dominująca – kompozytor i autor aranżacji połowy utworów
był szefem jazzowej orkiestry Polskiego Radia w Warszawie, która dawała stałą
pracę sporej części warszawskiego jazzowego świata. W tak sprzyjającym
otoczeniu powstał album będący jednym z nielicznych przykładów jazzowego,
orkiestrowego nowoczesnego, nieco nawet eksperymentalnego grania w Polsce. Już
wtedy większość muzyków wymienionych na okładce to były wielkie gwiazdy.
W pierwszej
połowie lat siedemdziesiątych Jan Ptaszyn Wróblewski, muzyk z olbrzymim już
wtedy dorobkiem nagraniowym i doświadczeniach koncertowych ze scen na całym
świecie był muzykiem niezwykle zajętym. Prowadził Studio Jazzowe Polskiego
Radia, tworzył zespół Mainstream z Wojciechem Karolakiem, Markiem Blizińskim i
Czesławem Dąbrowskim. Prowadził również Stowarzyszenie Popierania Prawdziwej
Twórczości „Chałturnik”, zespół z początku zajmujący się parodiowaniem
popularnych przebojów dla śmiechu, a później nieco bardziej na poważnie. W tym
zespole również pracę znajdowały największe jazzowe gwiazdy. Był więc Jan
Ptaszyn Wróblewski dostarczycielem pracy dla sporej części polskiego jazzowego
środowiska, przy okazji komponując, pisząc aranżacje i grając na saksofonie. To
sporo pracy i wszystko udawało się znakomicie. Do tego trzeba nie tylko wiele
sił, ale jeszcze więcej talentu.
Dorobek Studia
Jazzowego Polskiego Radia jest znacznie większy niż dwa albumy – „Sprzedawcy
glonów” i wcześniejszy „Jazz Studio Orchestra Of The Polish Radio” z 1969 roku.
To ponad 20 programów telewizyjnych i spora ilość muzyki nagranej dla Polskiego
Radia, która być może spoczywa jeszcze gdzieś w archiwach. Większość z tych
rejestracji z pewnością warta jest wznowienia, bowiem zespół prowadzony przez
Jana Ptaszyna Wróblewskiego był miejscem, gdzie polscy muzycy jazzowi mogli
wypróbować każdy, nawet najbardziej szalony pomysł. Dokonania Studia Jazzowego
Polskiego Radia można porównać do innych światowych orkiestr tego okresu
prowadzonych przez Dona Ellisa (z genialnym Milcho Levievem), ciekawszą częścią
nagrań Maynarda Fergusona i orkiestrą Thada Jonesa i Mela Lewisa.
Niestety wydana
w 2006 roku cyfrowa reedycja „Sprzedawców glonów” sprzedała się szybko i dziś przydałaby
się kolejna reedycja dla tych, którzy nie zdążyli, lub zwyczajnie do tej płyty
dojrzeli, lub kiedy była dostępna, nie wiedzieli o jej istnieniu.
Jan Ptaszyn
Wróblewski
Sprzedawcy
glonów
Format: CD
Wytwórnia:
Polskie Nagrania
Numer: PNCD
1090 (SXL 1141)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz