28 maja 2021

All My Trials – CoverToCover Vol. 144

Utwór można dziś uznać za folkową piosenkę o nieznanym pochodzeniu. Piosenka zdobyła popularność po raz pierwszy w połowie lat sześćdziesiątych. Prawdopodobnie pierwszym znaczącym wykonawcą, który nagrał „All My Trials” był Bob Gibson w 1955 roku i umieścił na swoim debiutanckim albumie „Offbeat Folksongs”. W okresie swojej największej popularności utwór funkcjonował w kilku nieco różniących się od siebie tekstem wersjach również jako „All My Sorrows” i „Bahamian Lullaby”. To właśnie pod tym ostatnim tytułem na „Offbeat Folksongs” piosenkę umieścił Bob Gibson.

Wkrótce po nagraniu Gibsona utwór znalazł się w śpiewnikach nieco bardziej popularnych folkowych artystów i trafił na ich płyty. W latach sześćdziesiątych piosenkę, najczęściej pod tytułem „All My Trials” włączyli do swojego repertuaru między innymi Dave Van Ronk, Pete Seeger, Harry Belafonte oraz zespoły Peter, Paul And Mary i Kingston Trio, którzy odnieśli całkiem spory sukces śpiewając utwór pod tytułem „All My Sorrows”. Wśród wykonawców była również Joan Baez, która umieściła utwór na swojej pierwszej oficjalnej płycie nazwanej „Joan Baez”.

Mimo popularności utworu, nikt nie zastanawiał się, gdzie można odnaleźć jego źródło. Bob Gibson nie umieścił na swojej płycie żadnej informacji o autorach kompozycji, choć również nie usiłował przypisać sobie autorstwa. W kolejnych nagraniach pojawia się jako autor zapomniany dziś folkowy spiewak z lat pięćdziesiątych – Erik Darling, autor kilku innych folkowych pieśni, w tym śpiewanej przez Joan Baez „Babe I’m Gonna Leave You”. W opracowaniach naukowych opisujących muzykę folk odnajdziecie też sugestie, że pieśń, która w swojej pierwotnej wersji jest kołysanką przypłynęła w jakiejś dziś nieznanej postaci do Ameryki razem z pierwszymi brytyjskimi osadnikami, a później nabrała dzisiejszego kształtu na którejś z wysp Karaibów, zwanych jeszcze pół wieku temu często Indiami Zachodnimi na wspomnienie pomyłki Kolumba. Ja osobiście żadnej egzotyki z Bahamów w tej piosence nie słyszę, ale z autorami naukowych opracowań nie mam zamiaru polemizować.

Do przedstawienia tej właśnie piosenki w cyklu CoverToCover skłoniła mnie niezwykła muzyczna różnorodność trzech wykonań, jakie udało mi się zgromadzić. Jest ich oczywiście więcej, ale te folkowe są muzycznie bardzo do siebie podobne. Za to zestawienie młodej Joan Baez z awangardowym gitarzystą Sonny Sharrockiem i stylową kreacją Charlesa Lloyda z Billem Frisellem i Gregiem Leiszem na gitarach idealnie pasuje do koncepcji CoverToCover. Na pomysł tej audycji wpadłem zestawiają „Take Five” Dave’a Brubecka z tym samym utworem wykonywanym przez zespół Ceramic Dog Marca Ribota. Zestawienie 3 nagrań „All My Trials” spełnia założenia prezentacji tego samego utworu w możliwie różnych od siebie stylach idealnie. Pierwszy odcinek cyklu i większość kolejnych znajdziecie w naszym radiowym archiwum podcastów, a odcinek o „All My Trials” znajdzie się tam już niebawem.

Utwór: All My Trials
Album: Joan Baez
Wykonawca: Joan Baez
Wytwórnia: Pickwick
Rok: 1960
Numer: 5050457120122
Skład: Joan Baez – g, voc, Fred Hellerman – g.

Utwór: All My Trials
Album: Highlife
Wykonawca: Sonny Sharrock Band
Wytwórnia: Enemy / INDI
Rok: 1990
Numer: EMY 119-2
Skład: Sonny Sharrock – g, Dave Snider – kbd, Charles Baldwin – b, Abe Speller – dr, Lance Carter – dr.

Utwór: All My Trials
Album: I Long To See You
Wykonawca: Charles Lloyd & The Marvels
Wytwórnia: Blue Note / Universal
Rok: 2016
Numer: 602547652577
Skład: Charles Lloyd – ts, alto fl, Bill Frisell – g, Greg Leisz – pedal steel g, Reuben Rogers – b, Eric Harland – dr.

Brak komentarzy: