Zgodnie
z zapowiedzią z poprzedniego tygodnia, w Encyklopedii Standardów miała się
znaleźć w tej audycji kompozycja Ann Ronnell – „Willow Weep For Me”. To świetny
pomysł, jednak całkiem niedawno, we wrześniu zeszłego roku, w czasach, kiedy
takie monograficzne audycje pojawiały się w Simple Songs jedynie od czasu do
czasu, ten utwór został zaprezentowany w wielu różnych wersjach. O tej audycji
przeczytacie tutaj:
Słynnych
jazzowych standardów, którymi warto się zainteresować wystarczy nam na kilka
lat, więc na razie nie warto się powtarzać. Dlatego dziś zajmiemy się inną
kompozycją. To będzie utwór już dość wiekowy, nawet jak na jazzowy standard.
Kompozycja powstała w 1924 lub 1925 roku, różne wiarygodne źródła pisane podają
zawsze jedną z tych dat. Tak przy okazji… Nie wierzcie źródłom internetowym, w
szczególności Wikipedii, która w tematach jazzowych jest delikatnie rzecz
ujmując często niezbyt zgodna z historyczną rzeczywistością.
„Sweet
Georgia Brown” to kompozycja napisana przez Bena Bernie i Maceo Pinkarda. Słowa
napisał Kenneth Casey. Ta spółka autorów nie należy z pewnością do tych, które
tworzyły masowo dziś uznawane za najdoskonalsze kompozycje, ale „Sweet Georgia
Brown” udała się im znakomicie.
W
długiej jazzowej historii tej kompozycji w zasadzie nie można znaleźć
dominującego instrumentu. „Sweet Georgia Brown” grają saksofoniści, gitarzyści,
trębacze i pianiści. Grają na różne sposoby. W wykonaniach wokalnych często
pojawiają się abstrakcyjne improwizacje wokalne śpiewane scatem, lub gwizdane.
Te pierwsze wzorują się na wykonaniach Elli Fitzgerald, a te drugie na
wczesnych nagraniach Caba Callowaya.
Fani
sportu znają ten temat jako motyw przewodni towarzyszący w zasadzie od zawsze
występom cyrkowej grupy koszykarskiej Harlem Globetrotters.
W
długiej historii tej kompozycji nagrano równie wiele wersji wokalnych, jak i
instrumentalnych. Zacznijmy od wersji wokalnej w wykonaniu doborowego polskiego
składu. Zagrają: Jan Ptaszyn Wróblewski, Henryk Majewski, Henryk Miśkiewicz,
Andrzej Jagodziński, Jacek Niedziela, Marcin Jahr i Paweł Tartanus. Ten ostatni
zaśpiewa również w duecie z Ewą Bem. Nagranie pochodzi z połowy lat
dziewięćdziesiątych z płyty „Bright Ella’s Memorial”.
*
Ewa Bem – Sweet Georgia Brown – Bright Ella’s Memorial
Dziś
znowu prawdopodobnie nie uda się zaprezentować wszystkich płyt, które
przymiosłem do studia, więc trzeba zacząć od tych, bez których przedstawienie “Sweet
Georgia Brown” odbyć się nie może. Jednym z takich muzyków jest z pewnością
Oscar Peterson, który nagrał ten utwór co najmniej kilka razy, a na koncertach
grał go często od początku kariery do samego końca. Takie właśnie nagranie z
jednej z ostatnich płyt króla fortepianowego swingu wybrałem dziś jako
reprezentatywne dl jego pomysłu na tą melodię. Nagranie pochodzi z koncertu z nowojorskiego
klubu Blue Note z 1990 roku. Oscarowi Petersonowi towarzyszy jak zwykle grupa
wyśmienitych muzyków – na gitarze zagra Herb Ellis, na kontrabasie Ray Brown, a
na bębnach Bobby Durham.
*
Oscar Peterson Trio – Sweet Georgia Brown – Live At The Blue Note
Z
pewnością nie może dziś zabraknąć Elli Fitzgerald. Tak jak dla Oscara Petersona,
utwór „Sweet Georgia Brown” był ważnym elementem wielu koncertów Elli Fitgerald
przez wiele lat. Dziś posłuchamy nagrania z 1966 roku pochodzącego z zestawu
Cote D’Azur Concerts. Ella zaśpiewa w towarzystwie orkiestry Duke Ellingtona,
choć akurat w tym utworze samego Duke’a nie usłyszymy. W tym nagraniu wziął
również udział Jimmy Jones ze swoim trio.
*
Ella Fitzgerald with Duke Ellington Orchestra With Jimmy Jones Trio - Sweet Georgia Brown – Cote
D’Azur Concerts (Disc 7)
Ben
Bernie, oprócz tego, że udał mu się przebój nie lada w postaci “Sweet Georgia
Brown” był w latach dwudziestych dość znanym skrzypkiem. To w pewnym stopniu
tłumaczy wczesną popularność tej kompozycji wśród skrzypków. Stephane Grappelly
grał ten utwór jeszcze z Hot Club De France. My posłuchamy dziś wyśmienitego
wykonania w którym w roli głównej wystąpi dwu skrzypków, prawdopodobnie w swoich
kategoriach najlepszych na świecie… Stephane Grappelly i Yehudi Menuhin.
Nagrania dokonano w 1979 roku.
* Stephane
Grappelly & Yehudi Menuhin – Sweet Geogia Brown – Menuhin And Grappelly
Play Jealousy And Other Great Standards
Kolejny
utwór to absolutnie gwiazdorska obsada, kto wie, czy nie najbardziej
gwiazdorska w historii jazzu, a na pewno w historii be-bopu. Na saksofonach
altowych zagrają: Charlie Parker i Willie Smith, na trąbkach Dizzy Gillespie i Al.
Killan, na saksofonie tenorowym Lester Young, na fortepianie Mel Powell, na
kontrabasie Billy Hadnott, a na bębnach Lee Young. To nagranie powstało w 1946
roku w czasie jednego z koncertów cyklu Jazz At The Philharmonic. Jest dostępne
na wielu różnych płytach, między innymi otwiera monumentalny zbiór „Bird: The
Complete Charlie Parker On Verve”.
*
Charlie Parker – Sweet Georgia Brown - Bird: The Complete Charlie Parker On
Verve (Disc 1)
Bez
gwizdanego solo audycja o „Sweet Georgia Brown” nie może się obejść. Wybrałem
współczesne wykonanie zespołu Take 6. Solowe partie wokalne zaśpiewają Alvin
Chea i Mark Kibble, który zajmuje się również gwizdaniem…
*
Take 6 – Sweet Georgia Brown – The Standard
Teraz
chciałbym przypomnieć płytę niespełna 15 letniego (w chwili jej nagrania) francuskiego
gitarzysty – Bireli Lagrene. Płyta koncertowa „15” zawiera polski akcent w
postaci udziału w jej nagraniu saksofonisty Leszka Żądło oraz kompozycji Jana
Jankeje – „Solidarność”. Akurat w nagraniu „Sweet Georgia Brown” rola Leszka
Żądło jest właściwie niezauważalna. Jednak Bireli Lagrene w towarzystwie dwu
gitarzystów rytmicznych tworzy swojego rodzaju wzorzec tej melodii,
przypominając jednocześnie, jak wiele jazowa gitara zawdzięcza Francji, a w
szczególności Django Reinhardowi.
* Bireli Lagrene – Sweet Goergia
Brown – 15
Kolejne
wykonanie i kolejny instrument, który doskonale nadaje się do tej melodii –
trąbka. Był już Dizzy Gillespie. Teraz będzie kolejny wielki trębacz – Roy Eldridge.
Nagranie pochodzi z płyty „Little Jazz” z 1954 roku. W tym nagraniu usłyszycie
również Oscara Petersona, Herba Ellisa, Raya Browna i Buddy Richa. Ten skład,
oprócz Buddy Richa i Roya Eldridge’a zagrał już nam dziś „Sweet Georgia Brown”,
ale to było nagranie z zupełnie innej epoki…
*
Roy Eldridge – Sweet Georgia Brown – Little Jazz
Za
tydzień audycji nie będzie, bowiem w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie
odbywa się w moim czasie antenowym wyśmienity i jedyny w swoim rodzaju koncert –
The Intuition Orchestra z gośćmi specjalnymi – Grażyną Auguścik i Zdzisławem
Piernikiem zagra materiał z płyty „Fromm”, która w tym tygodniu jest naszą
nowością tygodnia na antenie RadioJAZZ.FM. To będzie wyśmienity koncert… A za
dwa tygodnie… Kto to wie…
Na
zakończenie zagra Earl Hines w towarzystwie Colemana Hawkinsa, George’a Tuckera
i Oliviera Jacksona Juniora. Nagranie pochodzi ze słynnego albumu – „Grand
Reunion: The Earl Hines Trio Recorded Live At The Village Vanguard”.
*
Earl Hines Trio With Coleman Hawkins – Sweet Georgia Brown - Grand Reunion: The
Earl Hines Trio Recorded Live At The Village Vanguard
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz