Z pewnością
duża część, a być może nawet całość zawartej na tym krążku muzyki w takiej, czy
innej postaci była już dostępna. Do mnie dotarła dotąd mniej więcej połowa tego
materiału. Pozostała część jest dla mnie nowa, a album wydany mniej więcej rok
temu dotarł do mnie dopiero teraz. Fani, wyznawcy i czciciele talentu Jaco
Pastoriusa otrzymali zatem rodzaj świętego Graala. Sesja próbna nagrana w
Criteria na Florydzie w 1974 roku zawiera wczesne wersje kompozycji, które
kilkanaście miesięcy później zmieniły świat gitary basowej, kiedy wszyscy mogli
pójść do sklepu i kupić sobie debiutancki album nazwany zwyczajnie „Jaco”. O
tej płycie przeczytacie tutaj:
Skromna
produkcja i remastering z użyciem ponoć jedynego zachowanego acetatu z sesji
nie zapewniają oczywiście jakości dźwięku zbliżonego nawet trochę do
dzisiejszych możliwości technicznych. Płyty jednak da się słuchać, a niezwykły
i niepowtarzalny puls gitary basowej Jaco Pastoriusa jak zwykle w przypadku
jakichkolwiek nagrań z jego udziałem, góruje nad wszystkim.
Nagrania z 1974
roku nie stanowią najwcześniejszej zachowanej pamiątki niezwykłego talentu Jaco
Pastoriusa, niepowtarzalnego połączenia ducha Charlie Parkera, muzycznego
talentu i harmonicznej wyobraźni z nienaturalnie dużymi dłońmi sprawiającymi,
że dla większości niemożliwe pozycje na gryfie były dla Jaco dziecinną
igraszką. Te najwcześniejsze, pochodzące jeszcze z 1968 roku, to rodzinne
ciekawostki i przypadkowe rejestracje dokumentujące współpracę z niekoniecznie
najlepszymi zespołami z Florydy najlepiej udokumentowane są na krążku dostępnym
z książką Billa Minkowskiego – „Jaco: The Extraordinary and Tragic Life of Jaco
Pastorius”.
To właśnie w
1974 roku Jaco Pastorius zarejestrował swoje dwa debiuty – wydany po raz
pierwszy oficjalnie w 2014 roku „The Criteria Sessions” i ten koncertowy –
wydany przez wytwórnię Paula Bleya wkrótce po nagraniu, nie posiadający tytułu,
zawierający zapis koncertu w wykonaniu Jaco Pastoriusa, Paula Bleya, Pata
Metheny i Bruce’a Ditmasa, dziś często nazywany „Jaco”, co prowadzi do pomyłek
ze studyjnym albumem z 1976 roku. Ten album jest również oficjalnym debiutem
nagraniowym Pata Metheny.
O tej płycie
pisałem kilka lat temu tutaj:
Album „The
Criteria Sessions” jeśli przymknąć oko na odbiegającą nieco od standardów z
połowy lat siedemdziesiątych jakość realizacji nagrań, można uznać za
profesjonalną płytę. Krążek zawiera utwory później wielokrotnie grane przez
Jaco Pastoriusa – „Kuru” i „Havona / Continuum” oraz kolejną, w zasadzie jedną
z pierwszych, zagraną solo improwizację na temat kompozycji „Donna Lee” Charlie
Parkera. Liderowi towarzyszą muzycy, którzy później pojawiają się na płycie „Jaco”
– Don Alias, Bobby Economou, Alex Darqui i Othello Molineaux. Album, oraz
równolegle emitowany przez muzyczne telewizje film biograficzny pomógł
wyprodukować basista zespołu Metallica – Robert Trujillo.
Muzyka Jaco
Pastoriusa jest nierecenzowalna, nawet w tak wczesnej fazie rozwoju swojego
talentu był absolutnym fenomenem, geniuszem, którego rozpoznaje się od
pierwszej zagranej nuty. Jaco był też talentem, który nie miał wiele szczęścia
w muzycznym biznesie i sporo kłopotów w życiu osobistym. Każdy dźwięk przez
niego zagrany wart jest obecności w Waszych głowach, a płyta „The Criteria Sessions”
nie jest tylko muzyczną ciekawostką archiwalną. To ważna płyta w jego dorobku…
Jaco Pastorius
The Criteria Sessions:
Modern American Music . . . Period!
Format: CD
Wytwórnia: Jaco
Pastorius INC / Omnivore
Numer: 816651016068
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz