Projekty
„Jazzpana” zajmują szczególną rolę w historii wytwórni ACT Music. Według
wstępniaka do najnowszego wcielenia tego projektu, pierwsza „Jazzpana”
firmowana nazwiskami mało wówczas znanego Vince Mendozy i Arifa Mardina była
pierwszym albumem zarejestrowanym przez wytwórnię. Być może tak było, w końcu u
źródła wiedzą lepiej. Jeśli jednak zakładać, że płytom nadawano numery
katalogowe zgodnie z chronologią, to wcześniej ukazało całkiem sporo płyt, a
pierwszą pozycją z numerem rozpoczynającym się od 92 był koncertowy album Joe
Passa z filharmonikami z Hamburga. Ciekawostką historyczną już dziś pozostaje
fakt, że pierwszą płytą wydaną przez ACT Music, a dziś poszukiwaną przez
kolekcjonerów, jest album „Lost Blues Tapes” z unikalnymi nagraniami Johna Lee
Hookera, Buddy Guy’a, Sonny Boy Williamsona i innych sław amerykańskiego
bluesa, zarejestrowanymi w Niemczech w połowie lat sześćdziesiątych.
Pierwsza
„Jazzpana” z pewnością byłaby dziś trudna do powtórzenia, bowiem zgromadzenie w
jednym miejscu tylu gwiazd dziś przekracza budżet nawet najprężniej działającej
wytwórni. Zwykle również oznacza niekoniecznie najlepsze wykorzystanie
potencjału wszystkich uczestników nagrania. Za sesjami typu All Stars nie
przepadam, choć z pewnością gwiazdorska obsada pomaga sprzedać płytę. Pierwszy
album z serii, nagrany w 1992 roku zgromadził całą plejadę gwiazd, w tym między
innymi Michaela Breckera, Ala Di Meolę, Petera Erskine’a. Zagrała do dziś
nagrywająca dla ACT Music orkiestra WDR Big Band dowodzona przez Vince’a
Mendozę, który wtedy dopiero startował do wielkiej muzycznej kariery. To
właśnie jego aranżacje są dla tego albumu najważniejsze.
Kolejna edycja
projektu to rok 2000 – postaciami z okładki są Gerardo Nunez i Chano Dominguez
– muzycy obecni również na najnowszej, koncertowej wersji projektu. Wtedy
gościnnie zagrał Michael Brecker, a dla mnie najważniejszymi postaciami na
„Jazzpana II” jest dwójka genialnym basistów – Carles Benavent i Renaud
Garcia-Fons.
Najnowsza
„Jazzpana” to nagranie koncertowe, a właściwie zbiór koncertowych nagrań z
udziałem Gerardo Nuneza i Chano Domingueza. To również projekt zdecydowanie
bardziej kameralny. Jak zawsze zaskakujący, choć z pewnością zachowujący zasadę
zderzenia muzyki hiszpańskiej i jazzowych improwizacji.
Ulf Wakenius to
muzyk niezwykle uniwersalny, kiedy usłyszałem, że razem z Gerardo Nunezem
nagrali nową „Jazzpanę” nieco się zaniepokoiłem, pomyślałem bowiem przez
moment, że powstanie gitarowa superprodukcja z masą zupełnie niepotrzebnych i
zdecydowanie za szybkich dźwięków. Powstało, na szczęście coś zupełnie innego.
W zasadzie
każdy utwór na płycie to osobna muzyczna kreacja. Mnie chyba najbardziej podoba
się nagrana solo przez Chana Domingueza kompozycja „Para Chick” – zgaduję, że
dedykowana Chickowi Corea, stanowiąca fantastyczną muzyczną łamigłówkę z całą
masą cytatów, których odnajdowanie i identyfikowanie zajmie Wam długie godziny.
Podobnie skonstruowany jest utwór „Alma De Mujer” również autorstwa Chano
Domingueza.
Równie pięknie
brzmi „Blues For Pablo” Gila Evansa dzięki zupełnie zaskakującemu brzmieniu
saksofonu Christofa Lauera, którego dotąd kojarzyłem raczej ze zdecydowanie
bardziej awangardowego podejścia do improwizacji, czego najlepszym przykładem
jest dekonstrukcja muzyki grupy Police, jaką wykonał wraz z Jensem Thomasem na
płycie „Shadows In The Rain”, również wytwórni ACT Music.
Każdy z utworów
ma swoje mocne strony, byłoby nietaktem pominąć wyśmienicie dysponowanego
basistę Omara Rodrigueza Calvo. Kulminacją albumu jest zapis bisów jednego z
koncerów, zamykającego album utworu „Calima” Gerardo Nuneza. To właśnie w tym
utworze gra większość muzyków i dochodzi w największym stopniu do znanej z
poprzednich edycji projektu fuzji hiszpańsko-amerykańskiej.
Albumowi
brakuje nieco muzycznej spójności, ale to kwestia nastawienia – każdy z utworów
osobno brzmi fantastycznie, a z pewnością ci z Was, którzy nie znają
poprzednich dwu albumów „Jazzpana” po wysłuchaniu najnowszej edycji zechcą
sięgnąć po poprzednie.
Gerardo Nunez & Ulf Wakenius
Jazzpana Live
Format: CD
Wytwórnia: ACT Music!
Numer: ACT 9585-2
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz