Siggi Loch
świętuje 75 urodziny. Świętuje w sposób właściwy jednemu z najwybitniejszych
jazzowych producentów wszechczasów. Wydając pięciopłytowy album dokumentujący
swoje własne dokonania. „A Life In The Spirit Of Jazz: Siggi Loch” to
starrannie wydany zestaw doskonale udokumentowanych nagrań wyprodukowanych
przez Siggi Locha obejmujący utwory zarejestrowane w ciągu ponad 50 lat jego
muzycznej kariery. W większości to oczywiście stosukowo nowe produkcje
pochodzące z obszernego katalogu wytwórni ACT Music. Są również muzyczne
rarytasy z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku, z czasów,
kiedy Siggi Loch zajmował się produkcją w Warner Music.
Nieco naciągając
historię, można uznać, że Siggi Loch to największy polski producent jazzowy,
urodził się bowiem w Słupsku, choć było to w czasach, kiedy Słupsk nie leżał
jeszcze na ziemiach odzyskanych, tylko na terenie Niemiec. To oczywiście nie ma
żadnego znaczenia, bowiem Siggi Loch to niezależnie od biegu historii
najnowszej, jedna z najważniejszych postaci europejskiej sceny jazzowej.
„A Life In The
Spirit Of Jazz: Siggi Loch” to wydawnictwo doskonale opisane i uporządkowane. Pięć
krążków wypełnionych po brzegi muzyką ułożono tematycznie.
Pierwszą płytę
otwiera jedno z nagrań Sidneya Becheta, muzyka, który sprawił, że Siggi Loch
zainteresował się jako kilkunastoletni młodzieniec muzyką jazzową. To jedyne
nagranie tego zestawu, którego nie wyprodukował. Kiedy powstawało, w 1940 roku
Siggi Loch dopiero przychodził na świat. Większość pierwszego krążka „The
Beginning” to nagrania zrealizowane w początkach realizatorskiej kariery Siggi
Locha, w większości dla Warner Music na terenie Niemiec. Ta płyta przypomniała
mi kilka nazwisk, o których ostatnio zapomniałem, w tym niemal w Polsce
nieznanego Klausa Doldingera, który był w owym czasie gwiazdą niemieckiej sceny
jazzowej. Jego dyskografię z pewnością będę musiał nieco uzupełnić. Na tym
krążku również znajdziecie przypomnienie świetnego albumu Jeana-Luca Ponty
„More Then Meets The Ear” i równie wybornego duetu „Twin House” Larry Coryella
i Philipa Catherine oraz historycznego spotkania Dave Brubecka z Gerry
Mulliganem.
Drugi krążek to
bluesowe i rockowe nagrania z bogatego katalogu realizacji Siggi Locha.
Zawartość oparta jest w części na płytach „Lost Blues Tapes” i „American Folk
Blues Festival”. Tu również znajdziecie koncertowego Jerry Lee Lewisa i
wcześniej niepublikowane nagranie Spencer Davis Group z udziałem Stevie
Winwooda. Klasycy gatunku w postaci Johna Lee Hookera, Memphis Slima, Willie
Dixona, czy Buddy Guya w zasadzie nigdy nie grają źle, a ich koncertowe
rejestracje z dawnych lat wcale nie są łatwo dostępne, a w związku z
ograniczneniami budżetowymi – paradoksalnie brzmią lepiej – pozbawienie tego
rodzaju muzyków asysty dużej orkiestry, z którą często występowali w
późniejszym okresie z pewnością im służyło. To najmniej jazzowy album z całego
zestawu, jednak zawiera niezwykle unikalne i w części dziś niedostępne już
nagrania, przypominające jednczoeśnie pierwsze, bluesowe płyty wytwórni ACT
Music.
Kolejny krążek
otrzymał tytuł „Crossing Borders”, w tym przypadku oznaczający dokumentację
muzycznych spotkań jazzu z innymi gatunkami. Najwięcej atencji Siggi Loch
poświęcił projektom z serii „Jazzpana”, pojawiają się również rytmy flamenco,
jazzowa interpretacja rockowego przeboju Stinga „Shadows In The Rain” z
wybornego albumu Jensa Thomasa i Christofa Lauera z gościnnym wokalnym udziałem
Sidsel Endresen i wiele innych atrakcji.
Kolejna, czwarta
płyta nosi tytuł „Visions Of Jazz”. Tu pojawia się polski akcent w postaci
nagrania „K8” z albumu „Imaginary Room”.
Ten krążek to kolejna wyśmienita reklama dla wielu albumów wytwórni ACT
Music, zdominowany przez pianistów – Bugge Wesseltofta, Esbjorna Svenssona i
Iiro Rantalę, Jacoba Karlzona i Michaela Wollny’ego. Jest też świetny duet
Jacka DeJohnette i Bernarda Purdie – z albumu, który muszę koniecznie odnaleźć
w jakimś sklepie – „Soul To Jazz II”.
Kolekcję zamyka
krążek wypełniony nagraniami z cyklu koncertów „Jazz At Berlin Philharmonic”
organizowanych przez ACT Music. Albumy z tych koncertów z konieczności zawsze
zawierają skrót wydarzenia, co zawsze powoduje u mnie poczucie niedosytu. Długa
lista artystów powoduje, że każdy gra jeden, góra dwa utwory i zanim się
rozkręci, już ustępuje miejsca kolejnemu składowi muzyków. Wiem z relacji
uczestników tych koncertów, że trwają zdecydowanie dłużej niż godzina z małym
dodatkiem i od zawsze uważam, że powinny być wydawane w całości. O to też apeluję.
Ten krążek zawiera przepiękne, zjawiskowe nagranie duetu fortepianowego Iiro
Rantali I Michaela Wolny’ego „Tears For Esbjorn”. To jeden z wyróżniających się
muzycznie momentó1) całego zestawu i nagranie, którego
wcześniej nie słyszałem...
Various Artists
A Life In The Spirit Of Jazz: Siggi Loch
Format: 5CD
Wytwórnia: ACT!
Numer: ACT 7004-2
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz