14 stycznia 2017

Joachim Kuhn New Trio – Beauty & Truth

Joachim Kuhn ma nowy zespół. Po latach współpracy z Danielem Humairem i Jean-Francois Jenny-Clarkiem postanowił postawić na świeżą krew i nieco młodsze pokolenie muzyków. Jego nowe trio tworzą Chris Jennings i Eric Schaefer. Tych muzyków trudno nazwać nowicjuszami, jednak w porównaniu z muzycznym doświadczeniem lidera ich dorobek jest jeszcze niewielki. Z pewnością współpraca z Joachimem Kuhnem, jedną z największych żyjących legend europejskiego jazzu będzie dla nich niezwykłym doświadczeniem.

Eric Schaefer to muzyk aktywnie działający w przeróżnych składach nagrywających dla wytwórni ACT Music od kilku lat, między innymi obsługując bębny w zespole innego wyśmienitego pianisty – Michaela Wollnego. Chris Jennings pochodzi z Kanady i choć od lat mieszka w Europie, wspólne nagrania z Joachimem Kuhnem są jego debiutem w wytwórni ACT Music. Od niedawna współpracuje z Nguyenem Le, więc prawdopodobnie już niedługo będzie się częściej pojawiał w wydawnictwach tej niemieckiej oficyny.

Joachim Kuhn zafundował swojemu nowemu zespołowi niezłą wycieczkę w muzyczną przeszłość. Zestawienie kompozycji wybranej na debiutancki album nowego zespołu jest jednym z najbardziej intrygujących, jakie usłyszałem w ostatnich latach. Oprócz garści kompozycji własnych, lider sięga bowiem zarówno do katalogu jazzowych klasyków, rockowych standardów, jak i stosunkowo nową w tym zestawieniu kompozycję mało znanego francuskiego zespołu reggae – Stand High Patrol.

Większość owych jazzowych i rockowych klasyków powstawała w czasie, kiedy pozostałych muzyków zespołu nie było jeszcze na świecie. To właśnie pokoleniowa różnica. Na liście utworów znalazły się dwie kompozycje Krzysztofa Komedy – „Kattorna” i „Sleep Safe And Warm”. Pierwszą z nich Joachim Kuhn pamięta z najlepszego możliwego źródła – obserwował bowiem jej nagranie w 1965 roku osobiście, przysłuchując się pracy zespołu Komedy. Rok wcześniej grał na Jazz Jamboree. Te nagrania wydane zostały niedawno w archiwalnym cyklu Polskiego Radia.

Joachim Kuhn sięga również po dwa klasyczne utwory z repertuaru The Doors – „The End” i „Riders On The Storm”. Ich dekonstrukcja może wydawać się wielu zbyt daleka od oryginału, to jednak właśnie te utwory sprawią, że będę o ten płycie pamiętał. Nieco sztampowa interpretacja „Summertime” wydaje się być zbyt oczywista, jednak na temat tej kompozycji powiedziano już w zasadzie wszystko. Trudno znaleźć jakąś nieznaną wcześniej drogę do „Summertime”.

Album otwiera solowy cytat z Ornette Colemana, z którym wiele muzyki zagrał i nagrał Joachim Kuhn – tytułowa kompozycja „Beauty And Truth”, a zamyka zdecydowanie najdłuższy w całym zestawie przepięknie zagrany „Blues For Pablo” Gila Evansa, kompozycja napisana dla Milesa Davisa, która po raz pierwszy pojawiała się na płycie „Miles Ahead” w 1957 roku.

Jak można zagrać The Doors, Ornette Colemana, Gila Evansa i George’a Gershwina i Krzysztofa Komedę wraz z garścią swoich kompozycji i piosenką reggae na jednym krążku korzystając z kameralnej formuły fortepianowego tria? To wie chyba tylko Joachim Kuhn. Koniecznie musicie sprawdzić jak mu to wyszło, według mnie to jeden z jego najlepszych albumów. Młodzieńcza energia i wynikający z doświadczenia dystans i twórcze spojrzenie na ograne tematy utworzyło wyśmienitą twórczą mieszankę. Utworzenie tego zespołu jest strzałem w dziesiątkę. Mam nadzieję, że uda mi się usłyszeć ten skład na żywo, czego i Wam życzę, polecając jednocześnie „Beauty & Truth”, ich pierwsze wspólne nagranie.

Joachim Kuhn New Trio
Beauty & Truth
Format: CD
Wytwórnia: ACT Music
Numer: ACT 9816-2

Brak komentarzy: