Sonny Rollins –
kompozytor „St. Thomas” jest równie doskonałym saksofonistą, jak i autorem fantastycznych
jazzowych standardów. Jak mało kto potrafi połączyć chwytliwe melodie z otwartą
strukturą kompozycji umożliwiającą przygotowywanie przeróżnych aranżacji na
różne składy instrumentalne.
„St. Thomas”,
jak wiele bluesowych, folkowych i jazzowych kompozycji jest adaptacją wcześniej
znanej melodii o ciekawej geograficznej historii. Ślady kompozycji Rollinsa, co
zresztą sam kiedyś przyznał, odnaleźć można w staroangielskiej piosence „The
Lincolnshire Poacher”, która po raz pierwszy ukazała się w druku pod koniec
XVIII wieku, ale z pewnością śpiewana była w Anglii dużo wcześniej. Jednak
gdyby melodia, w zamyśle nieznanych twórców tekstu i muzyki trafiła z Anglii
bezpośrednio do Stanów Zjednoczonych, nie byłoby to jakoś szczególnie ciekawe.
Zanim wojskowa pieśń armii angielskiej stała się jazzowym standardem, najpierw
była popularną dziecięcą kołysanką na Wyspach Dziewiczych. Melodię, która miała
stać się później jazzowym przebojem, małemu Sonny Rollinsowi śpiewała matka.
Sam Sonny Rollins jest rodowitym nowojorczykiem, jednak jego rodzice urodzili
się właśnie na jednej z wysp archipelagu Virgin Island na Karaibach. Można więc
powiedzieć, że Sonny Rollins melodię „St. Thomas” wyssał z mlekiem matki.
Nagranie
pochodzące ze słynnej płyty „Saxophone Colossus” – jednej z najważniejszych
wczesnych płyt Sonny Rollinsa nie było pierwszą rejestracją „St. Thomas”.
Niemal rok wcześniej melodię, wtedy jeszcze podpisaną jako tradycyjną, czyli
nieznanego autorstwa nagrał Randy Weston na płycie „Get Happy With The Randy
Weston Trio”. Całkiem niewykluczone, że Randy Weston poznał melodię niezależnie
od Sonny Rollinsa, bowiem jego ojciec pochodził z Jamajki, czyli miejsca
całkiem bliskiego Wyspom Dziewiczym. Na jego płycie utwór nosi tytuł „Fire Down
There”.
Nigdy nie
słyszałem o żadnej kłótni pomiędzy Westonem i Rollinsem o autorstwo „St.
Thomas”. Randy Weston poddał się chyba trochę bez walki, bo o jego płycie „Get
Happy” mało kto dziś pamięta, za to „Saxophone Colossus” jest na każdej liście
najważniejszych płyt jazzowych wszechczasów.
Saint Thomas to
jedna z Wysp Dziewiczych, które w całości zostały w 1917 roku kupione przez
rząd USA od króla Danii, co miało służyć zachowaniu kontroli nad strategicznie
ważnym obszarem Karaibów i Kanału Panamskiego w niespokojnym okresie pierwszej
wojny światowej. Dziesięć lat później wszystkim mieszkańcom przyznano
amerykańskie obywatelstwo, co ułatwiło rodzicom Rollinsa przeprowadzkę do
Nowego Jorku, gdzie w 1930 roku przyszedł na świat kompozytor „St. Thomas”.
Nikt nie kwestionuje autorstwa Rollinsa, mimo tego, że melodia jest adaptacją.
Sam Rollins udowodnił zresztą, że potrafi pisać jazzowe standardy nie tylko
adaptując stare melodie, ale też tworząc zupełnie nowe. Stworzył przecież tak
doskonałe kompozycje, jak „Doxy” i „Airegin” napisane dla zespołu Milesa Davisa
z udziałem Rollinsa. Napisał też, tym razem opierając się na akordach „I Got
Rhythm” George’a Gershwina, znowu dla zespołu Milesa Davisa, w którym grał
„Oleo” – jedną z najbardziej znanych i najczęściej nagrywanych jazzowych
melodii.
Z wielu
ciekawych wykonań oprócz oryginału wybieram oryginalne składy instrumentalne –
duet gitary i kontrabasu (Jim Hall i Ron Carter) z fantastycznej płyty „Alone
Together” i fragment pochodzącego z tego samego, co nagranie Halla i Cartera
1973 roku, ale wydanego dopiero w latach dziewięćdziesiątych koncertu Cedara
Waltona, w którym mimo obecności całkiem sprawnego saksofonisty – Clifforda
Jordana, dominuje fortepian. Jim Hall i Ron Carter wrócili do „St. Thomas”
jeszcze raz dekadę później w nagraniu koncertowym „Live At Village West”. Ten
album też bardzo Wam polecam, choć po długich poszukiwaniach idealnego
wykonania „St. Thomas” doszedłem do wniosku, że najlepiej zagrał sam Sonny
Rollins przedstawiając światu swoją kompozycję po raz pierwszy na płycie
„Saxophone Colossus”.
Utwór: St. Thomas
Album: Saxophone Colossus
Wykonawca:
Sonny Rollins
Wytwórnia: Prestige
/ Fantasy / OJC
Rok: 1956
Numer: 090204652228
Skład: Sonny Rollins – ts, Tommy Flanagan – p, Doug Watkins – b, Max Roach –
dr.
Utwór: St. Thomas
Album: Alone Together
Wykonawca: Jim Hall & Ron Carter
Wytwórnia: Milestone / Fantasy / OJC
Rok: 1973
Numer: 025218646727
Skład: Jim Hall – g, Ron Carter – b.
Utwór: St. Thomas
Album: Naima
Wykonawca: Cedar
Walton
Wytwórnia: 32
Jazz
Rok: 1997 (recorded 1973)
Numer: 604123204620
Skład: Cedar Walton –
p, Clifford Jordan – ts, Sam Jones – b, Louis Hayes – dr.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz