Kompozycja
Herbie Hancocka z 1964 roku to jeden z najpopularniejszych jazzowych przebojów,
któremu udało się wyjść z jazzowego świata i dotrzeć do słuchaczy na całym
świecie. Niestety nie stało się to za sprawą genialnego wykonania premierowego
z płyty „Empyrean Isles”, ani innych wyśmienicie improwizowanych nagrań
studyjnych i koncertowych. Utwór spopularyzował swoją przeróbką zespół Us3 w
1993 roku umieszczając kompozycję zatytułowaną „Cantaloop (Flip Fantasia)” na
swoim albumie „Hand On The Torch”. To wykonanie znalazło swoje miejsce na ścieżkach
dźwiękowych wielu filmów. W swoim nagraniu zespół Us3 nie tylko uprościł
kompozycję Hancocka, ale też pożyczył sobie fragment zapowiedzi słynnego
mistrza ceremonii z Birdland – Pee Wee Marquette’a. Co prawda zapowiedź dotyczy
koncertu zespołu Arta Blakey’a, co nie ma nic wspólnego ani z Hancockiem, ani z
Us3, ale taka już natura tego rodzaju twórczości. Kolejnym samplem jest
fragment utworu Lou Donaldsona „Everything I Do Gonna Be Funky (From Now On)”.
Zostawmy jednak zbyt prostą i mocno już dziś zakurzoną wersję Us3 i sięgnijmy
po prawdziwie jazzowe, choć tyle mniej popularne, co muzycznie ciekawsze wersje
nagrane przez mistrzów jazzu.
Nie może
oczywiście zabraknąć fantastycznego oryginału, który zdaje się na zawsze wiązać
przebojową melodię „Cantaloupe Island” z fortepianem i brzmieniem kornetu
Freddie Hubbarda. W premierowym nagraniu wzięli też udział Ron Carter i Tony
Williams. Kiedy po ponad 20 latach od wydania albumu „Empyrean Isles” wytwórnia
Blue Note postanowiła zorganizować galowy koncert gwiazd, który znamy dziś jako
„One Night With Blue Note”, do oryginalnego składu dołączył jeszcze Joe
Henderson na saksofonie. Warto sięgnąć również po to nagranie, które nie
zmieści się w krótkiej formule audycji CoverToCover, ale cały album jest nie
tylko wspomnieniem wielkich gwiazd sprzed lat, ale niezwykle ciekawym
koncertem, którego szczęśliwcy obecni na widowni z pewnością nie zapomną do
końca życia.
Jak każdy dobry
jazzowy standard, „Cantaloupe Island” daje się ciekawie przekształcić i
zaadaptować na dowolny instrument, jeśli tylko muzyk na nim grający ma dość
inwencji i muzycznej wyobraźni, żeby zaproponować inne, swoje własne spojrzenie
na cudzą kompozycję. Tym właśnie różni się jazz od każdej innej muzyki. Dlatego
też zamiast ciekawego spojrzenia twórców oryginału na kompozycję Hancocka po
dwudziesty latach, wybieram wersję na skrzypce i fortepian Jeana-Luca Ponty i
genialnego George’a Duke’a z 1969 roku. Jean-Luc Ponty nagrał „Cantaloupe
Island” co najmniej 2 razy. Nagranie ze studia znajdziecie na płycie „The
Jean-Luc Ponty Experience”, a koncertowe z inną sekcją rytmiczną (ale również z
George’m Duke’iem na fortepianie) na „Live At Donte’s”. Ja wybieram wersję
koncertową.
Do krótkiego
przypomnienia historii powstania kompozycji „Cantaloupe Island” Herbie Hancocka
skłoniła mnie jej nowa interpretacja umieszczona na płycie „Inspirations &
Dedications” Ala Fostera. To album perkusisty, więc nagranie skupia się na
rytmie. Warto pamiętać, że w krótkim czasie od 1962 do 1964 roku Hancock nagrał
4 albumy – debiut „Takin’ Off” z przebojowym „Watermelon Man”, „My Point Of
View” z kopiującym przebojowy pomysł z poprzedniej płyty „Blind Man, Blind Man”
i zapowiadającym styl kolejnych płyt utworem „King Cobra”. W tym czasie
nagrywał z Milesem Davisem „Seven Steps To Heaven”, „Hub-Tones” z Freddie
Hubbardem i kilka innych znaczących płyt. Kolejny rok to „Inventions &
Dimensions” wypełniony latynoskimi rytmami perkusisty Willie’ego Bobo i „Empyrean
Isles” z „Cantaloupe Island”, a także genialny „Maiden Voyage”. To wszystko i
dużo więcej zanim Hancock skończył 25 lat. W sporej części tej muzycznej
podróży pianiście towarzyszył młodszy od niego o 5 lat Tony Williams. Pracowity
czas obfitujący w wielkie nagrania i jazzowe przeboje, wśród których jednym z
największych jest „Cantaloupe Island”
Utwór: Cantaloupe Island
Album: Empyrean Isles (The Complete Blue Note Sixties
Sessions)
Wykonawca: Herbie
Hancock
Wytwórnia: Blue
Note / Capitol / EMI
Rok: 1964
Numer: 724349556928
Skład: Herbie Hancock – p, Freddie Hubbard – cornet, Ron Carter – b, Tony
Williams – dr.
Utwór: Cantaloupe Island
Album: Live At Donte’s
Wykonawca:
Jean-Luc Ponty
Wytwórnia:
Pacific Jazz / Capitol
Rok: 1969
Numer: 724383563524
Skład: Jean-Luc Ponty – viol, George Duke – p, John Heard – b, Al Cecchi – dr.
Utwór: Cantaloupe Island
Album: Inspirations & Dedications
Wykonawca: Al Foster Quintet
Wytwórnia: Smoke Sessions
Rok: 2019
Numer: 888295875912
Skład: Al Foster – dr, Jeremy Pelt – tp, Dayna
Stephens – ts, bs, Adam Birnbaum – p, Doug Weiss – b.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz