Historię
powstania „Invitation” opisałem niedawno przy okazji przygotowywania nowego
odcinka naszego radiowego cyklu Mistrzowie Polskiego Jazzu opowiadającego o
niezwykłej karierze jednego z największych światowych kompozytorów muzyki
filmowej – Bronisława Kapera, który ten utwór skomponował. Jeśli chcecie
dowiedzieć się więcej o życiu tego niezwykłego kompozytora i muzyka, zajrzyjcie
na strony JazzPRESSu i do bazy naszych podcastów.
W 1950 roku w Hollywood powstał film „A Life Of Her
Own” George’a Cukora. W
scenie w barze pianista (w tej roli Jakub Gimbel – wybitny polski pianista,
który często bywał w Hollywood i wziął udział w kilkunastu produkcjach
filmowych) zagrał tam utwór tytułowy skomponowany przez Bronisława Kapera, który
jednak, podobnie jak film nie został jakoś szczególnie entuzjastycznie przyjęty
przez krytykę. W związku z tym, Kaper postanowił temat, który uważał za bardzo
udany użyć jeszcze raz, po dwóch latach jako kompozycję tytułową do filmu
„Invitation” Gottfrieda Reinhardta, który również nie był wielkim kinowym przebojem,
ale utwór stał się wkrótce przebojem, wyposażony w tekst autorstwa Paula
Francisa Webstera.
„Invitation” po
kilku mało istotnych nagraniach na jazzowe salony wprowadził John Coltrane, po
raz pierwszy za sprawą albumu „Standard Coltrane”, wydanego w 1962 roku, a
złożonego z odrzutów z sesji z 1958 roku z mniej znanym trębaczem Wilburem
Hardenem oraz Redem Garlandem, Paulem Chambersem i Jimmy Cobbem. Album wydał
Prestige już po wygaśnięciu kontraktu z Coltrane’m bez jego zgody. W przypadku
„Invitation” powtórzyła się historia podobna do tej z „On Green Dolphin
Street”, bowiem pozycja Coltane’a była podobna do wielkości Milesa Davisa,
jeśli on coś zagrał, od razu stawało się jazzowym standardem, w tym przypadku
grywanym przez saksofonistów. Kolejną fale popularności „Invitation” przyszła w
końcówce lat siedemdziesiątych za sprawą Jaco Pastoriusa i jego płyty
„Invitation”, a także wielu bardziej, lub mniej udanych wykonań tego utworu na
koncertach w latach osiemdziesiątych, które były dla Pastoriusa niełatwe w
związku z postępującymi uzależnieniami i problemami psychicznymi.
Sam Kaper, jak
wspominał w rozmowie z Irene Atkins w książce Andrzeja Krakowskiego „Bronisław
Kaper Od Początku Do Końca”, zrobił z „Invitation” swoją muzyczną wizytówkę.
Ilekroć był proszony na częstych w Hollywood, gdzie spędził większość swojego
życia, aż do śmierci w 1983 roku, przyjęciach o zagranie kilku utworów,
zaczynał od „Invitation”.
W 1975 roku
Kaper nagrał swoją jedyną płytę – „The Film Music Of Bronislaw Kaper Played By
The Composer”, na której zagrał oczywiście również „Invitation”. Tak więc
muzyczną historię tego nagrania możemy zacząć od wersji kompozytorskiej, a
uzupełnić o wspomniane nagrania Johna Coltrane’a i Jaco Pastoriusa.
Utwór: Invitation
Album: The Film Music Of Bronislaw Kaper Played By The
Composer
Wykonawca: Bronisław
Kaper
Wytwórnia: Facet
/ Delos
Rok: 1975
Numer: 013491810126
Skład:
Bronisław Kaper – p.
Utwór: Invitation
Album: Standard Coltrane (John Coltrane - Fearless
Leader: Prestige 1957-1958)
Wykonawca: John
Coltrane
Wytwórnia:
Prestige / Concord
Rok: 1958
Numer: 888072300590
Skład: John Coltrane – ts, Wilbur Harden – tp, flug, Red Garland – p, Paul
Chambers – b, Jimmy Cobb – dr.
Utwór: Invitation
Album: Invitation - Word Of Mouth Big Band Live In
Japan
Wykonawca: Jaco Pastorius & Word Of Mouth Big Band
Wytwórnia: Warner
Bros.
Rok: 1983
Numer: 075992387620
Skład: Jaco Pastorius – bg, Randy Brecker – tp, Elmer Brown – tp, Forrest Buchtel
– tp, Jon Faddis – tp, Ron Tooley – tp, Wayne Andre – tromb, Dave Bargeron –
tromb, tuba, Peter Graves – b tromb, Bill Reichenbach – b tromb, Bob Mintzer –
ts, ss, Mario Cruz – ts, ss, cl, alto fl, Randy Emerick – bs, cl, alto fl, Alex
Foster – ts, as, ss, cl, piccolo, Paul McCandless – ts, oboe, English horn, Peter
Gordon – French horn, Brad Warnaar – French horn, Toots Thielemans – harm, Peter
Erskine – dr, tympani, perc, Don Alias – perc, Othello Molineaux – steel drums.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz