Oby każdy artysta w ten sposób debiutował. Dziś Taj Mahal raczej uświetnia swoim udziałem płyty innych artystów. Od debiutanckiej, dziś opiswanej płyty z 1968 roku nagrał niezliczone ilości płyt, uczestniczył w setkach sesji innych artystów i koncertował z tak wieloma sławami, że trudno byłoby wyliczyć choćby tych najważniejszych. Jednak na początku kariery, w latach siedemdziesiątych nagrywał głównie autorskie projekty.
Debiutancki album oferuje bardzo dojrzałą i przemyślaną muzykę. To rodzaj złotego środka pomiędzy prostymi bluesami prekursorów gatunku, a dojrzałym miejskim brzmieniem, jakie dziś określamy mianem chicagowskiego. Ta płyta to mieszanka utworów własnych i bluesowych standardów. To świetna gitara i harmonijka lidera i stylowa gra pozostałych muzyków. Wśród nich jest lider zespołu, w którym debiutował Taj Mahal, wtedy jeszcze również mało znany Ry Cooder.
Jedynie interpetacja kompozycji Dust My Broom Roberta Johnsona nieco rozczarowuje. Może za bardzo odbiega od ducha oryginału, a może to poczucie, że kompozycje Johnsoan mając szczególny status w historii gatunku nie powinny być nagrywane przez zbyt młodych artystów. Być może zmierzenie się z Robertem Johnsonem wymaga nieco więcej życiowego doświadczenia. Tak, czy inaczej, ten doskonały utwór nieco ginie wśród innych kompozycji na płycie, przyjmując ich charakter, nie pokazując potencjału właściwego wszystkim kompozycjom Johnsona.
To nie jest płyta wybitna, to solidny, przyjemny i prawdziwy kawałek bluesowego grania. Jeśli dołożyć do tego walor historyczny debiutu wielkiej gwiazdy, na pewno to pozycja wartościowa, warta poznania. Przy okazji to jedno z wcześniejszych nagrań płytowych Ry Coodera, który dziś przemierzył już w swojej muzycznej podróży wszystkie kontynenty pokazując, że blues, to nie muzyka amerykańska, a muzyka ludowa, która sprawdza się wszędzie, gdzie ludzie ciężko pracują. Późniejsze płyty solowe Taj Mahala nie są ani gorsze, ani lepsze. Utrzymać tak wysoki poziom przez wiele lat poruszając się w dość ograniczonej stylistycznie formule muzycznej nie jest łatwo. Dla mnie najważniejszą płytą z udziałem Taj Mahala pozostanie w niezrozumiały sposób zapomniana i niedoceniona ścieżka dźwiękowa do filmu The Hot Spot – wspólnie nagrana przez Johna Lee Hookera, Milesa Davisa i Taj Mahala.
Taj Mahal
Taj Mahal
Format: CD
Wytwórnia: Columbia
Numer: 5099749817326
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz