Historia muzyki zna wiele przykładów na doskonałe
nagrania dawno zapomnianych kompozycji. Często nie pamiętamy wersji
pierwotnych, nagranych przez tych, co utwór napisali, lub wykonanych przez mało
znanych artystów. Jazzowe interpretacje kompozycji stworzonych dla wykonawców
muzyki popularnej zyskują zwykle zupełnie nowe życie. Proste melodie stają się
platformami do wybitnych improwizacji, pretekstem do zagrania zupełnie czegoś
innego, jednocześnie będąc chytrym sposobem na zainteresowanie klientów, którzy
znają oryginał. Zmiany stylu, lub instrumentów pozwalają znaleźć nowy obraz
kompozycji. Niektóre tematy przypisane są wręcz do konkretnego instrument, a
jednak można je zagrać inaczej. Znane rockowe gitarowe przeboje brzmią często
ciekawie zagrane przez fortepiano solo. Bywa też odwrotnie. Każda znana
kompozycja ma swoją historię, a wiele było wykonywanych i nagrywanych tysiące
razy. Warto te historie opowiedzieć. O wielu piosenkach napisano całe książki,
czasem dotyczące jedynie jednej studyjnej rejestracji. CoverToCover to moje
subiektywne spojrzenie na piękne melodie, z reguły pojawi się oryginał i jakaś
zupełnie nieoczekiwana i zaskakująca wersja. Z pewnością będzie wiele jazzowych
standardów, melodii znanych z pierwszych miejsc list popowych przebojów, które
upiększyli kreatywni improwizatorzy. Nie zabraknie najbardziej znanych
jazzowych przebojów i instrumentalnych wersji piosenek, których teksty wielu
zna na pamięć. W kolejce czeka w tej chwili 178 pomysłów na kolejne odcinki. To
nie będzie lista przebojów, więc kolejność jest przypadkowa.
Paul Desmond to
człowiek, którego cały świat zna jako kompozytora jednego z największych
jazzowych przebojów – „Take Five”, utworu, który po raz pierwszy pojawił się w
1959 roku na płycie kwartetu Dave Brubecka pod tym samym tytułem (to był
oczywiście singiel). Album „Time Out” ukazał się w grudniu najdoskonalszego dla
jazzu roku 1959. Na stronie B singla z „Take Five” umieszczono nagraną
częściowo w równie nietypowym metrum 9/8 kompozycję „Blue Rondo a la Turk” autorstwa
Dave Brubecka. Literatura pełna jest różnych wersji historii o tym, jak to Paul
Desmond chciał zrobić dowcip fantastycznemu perkusiście zespołu Brubecka – Joe
Morello, który ponoć miał mieć trudności z nietypowym metrum – „Take Five” napisał
więc w 5/4. Joe Morello był perkusitą wybitnym i z takimi sprawami radził sobie
fenomenalnie. Z Brubeckiem nagrał kilkadziesiąt albumów. Kiedy nie jeździł z
nim po świecie, uczył młodszych perkusistów również tych nietypowych podziałów.
Jego uczniami są między innymi jeden z najlepszych perkusistów rockowych
wszechczasów – Max Weinberg (E-Street Band) i Danny Gotlieb. Wedle wielu
statystyk singiel „Take Five / Blue Rondo a la Turk” jest największym jazzowych
przebojem wszechczasów. Sporo w tym prawdy, nie tylko liczbowo.
„Take Five”
było wielokrotnie nagrywane przez samego Brubecka. Ciekawą interpretację
przygotował wiele lat temu George Bensona („Bad Benson”). Utwór wydawać się
może związany na zawsze z fortepianem i saksofonem, już w 1974 roku Benson
zagrał na gitarze. Ciekawą polska interpretację kilka lat temu przygotował
Piotr Baron w towarzystwie między innymi Jorgosa Skoliasa i Wojciecha
Mazolewskiego. Najciekawsze jednak moim zdaniem będzie zestawienie oryginału z
rockową wersją tria Ceramic Dog (Marc Ribot / Shahzad Ismaily / Ches Smith) z
albumu „Your Turn” z 2013 roku. Ten sam utwór, a jednak zupełnie inny. Tym
razem z klasycznej jazzowej melodii powstaje rockowa awangarda.
Utwór: Take
Five
Album: Time Out
Wykonawca: Dave
Brubeck Quartet
Wytwórnia:
Columbia / Sony
Rok: 1959
Numer: 5099706512226
Skład: Dave
Brubeck – p, Paul Desmond – as, Eugene Wright – b, Joe Morello – dr.
O tej płycie więcej dowiecie się tutaj: Dave Brubeck - Time Out
O tej płycie więcej dowiecie się tutaj: Dave Brubeck - Time Out
Utwór: Take
Five
Album: Your
Turn
Wykonawca:
Ceramic Dog
Wytwórnia: Yellowbird
Numer: 767522773521
Skład: Marc
Ribot – g, Shahzad Ismaily – b, Ches Smith – dr.
O tej płycie więcej dowiecie się tutaj: Ceramic Dog - Your Turn
O tej płycie więcej dowiecie się tutaj: Ceramic Dog - Your Turn
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz