04 września 2019

Take Five - CoverToCover Vol. 1


Historia muzyki zna wiele przykładów na doskonałe nagrania dawno zapomnianych kompozycji. Często nie pamiętamy wersji pierwotnych, nagranych przez tych, co utwór napisali, lub wykonanych przez mało znanych artystów. Jazzowe interpretacje kompozycji stworzonych dla wykonawców muzyki popularnej zyskują zwykle zupełnie nowe życie. Proste melodie stają się platformami do wybitnych improwizacji, pretekstem do zagrania zupełnie czegoś innego, jednocześnie będąc chytrym sposobem na zainteresowanie klientów, którzy znają oryginał. Zmiany stylu, lub instrumentów pozwalają znaleźć nowy obraz kompozycji. Niektóre tematy przypisane są wręcz do konkretnego instrument, a jednak można je zagrać inaczej. Znane rockowe gitarowe przeboje brzmią często ciekawie zagrane przez fortepiano solo. Bywa też odwrotnie. Każda znana kompozycja ma swoją historię, a wiele było wykonywanych i nagrywanych tysiące razy. Warto te historie opowiedzieć. O wielu piosenkach napisano całe książki, czasem dotyczące jedynie jednej studyjnej rejestracji. CoverToCover to moje subiektywne spojrzenie na piękne melodie, z reguły pojawi się oryginał i jakaś zupełnie nieoczekiwana i zaskakująca wersja. Z pewnością będzie wiele jazzowych standardów, melodii znanych z pierwszych miejsc list popowych przebojów, które upiększyli kreatywni improwizatorzy. Nie zabraknie najbardziej znanych jazzowych przebojów i instrumentalnych wersji piosenek, których teksty wielu zna na pamięć. W kolejce czeka w tej chwili 178 pomysłów na kolejne odcinki. To nie będzie lista przebojów, więc kolejność jest przypadkowa.


Paul Desmond to człowiek, którego cały świat zna jako kompozytora jednego z największych jazzowych przebojów – „Take Five”, utworu, który po raz pierwszy pojawił się w 1959 roku na płycie kwartetu Dave Brubecka pod tym samym tytułem (to był oczywiście singiel). Album „Time Out” ukazał się w grudniu najdoskonalszego dla jazzu roku 1959. Na stronie B singla z „Take Five” umieszczono nagraną częściowo w równie nietypowym metrum 9/8 kompozycję „Blue Rondo a la Turk” autorstwa Dave Brubecka. Literatura pełna jest różnych wersji historii o tym, jak to Paul Desmond chciał zrobić dowcip fantastycznemu perkusiście zespołu Brubecka – Joe Morello, który ponoć miał mieć trudności z nietypowym metrum – „Take Five” napisał więc w 5/4. Joe Morello był perkusitą wybitnym i z takimi sprawami radził sobie fenomenalnie. Z Brubeckiem nagrał kilkadziesiąt albumów. Kiedy nie jeździł z nim po świecie, uczył młodszych perkusistów również tych nietypowych podziałów. Jego uczniami są między innymi jeden z najlepszych perkusistów rockowych wszechczasów – Max Weinberg (E-Street Band) i Danny Gotlieb. Wedle wielu statystyk singiel „Take Five / Blue Rondo a la Turk” jest największym jazzowych przebojem wszechczasów. Sporo w tym prawdy, nie tylko liczbowo.

„Take Five” było wielokrotnie nagrywane przez samego Brubecka. Ciekawą interpretację przygotował wiele lat temu George Bensona („Bad Benson”). Utwór wydawać się może związany na zawsze z fortepianem i saksofonem, już w 1974 roku Benson zagrał na gitarze. Ciekawą polska interpretację kilka lat temu przygotował Piotr Baron w towarzystwie między innymi Jorgosa Skoliasa i Wojciecha Mazolewskiego. Najciekawsze jednak moim zdaniem będzie zestawienie oryginału z rockową wersją tria Ceramic Dog (Marc Ribot / Shahzad Ismaily / Ches Smith) z albumu „Your Turn” z 2013 roku. Ten sam utwór, a jednak zupełnie inny. Tym razem z klasycznej jazzowej melodii powstaje rockowa awangarda.

Utwór: Take Five
Album: Time Out
Wykonawca: Dave Brubeck Quartet
Wytwórnia: Columbia / Sony
Rok: 1959
Numer: 5099706512226
Skład: Dave Brubeck – p, Paul Desmond – as, Eugene Wright – b, Joe Morello – dr.

O tej płycie więcej dowiecie się tutaj: Dave Brubeck - Time Out

Utwór: Take Five
Album: Your Turn
Wykonawca: Ceramic Dog
Wytwórnia: Yellowbird
Numer: 767522773521
Skład: Marc Ribot – g, Shahzad Ismaily – b, Ches Smith – dr.

O tej płycie więcej dowiecie się tutaj: Ceramic Dog - Your Turn

Brak komentarzy: