22 stycznia 2020

Carsten Dahl Trinity - Painting Music

Zespół prowadzony przez Carstena Dahla można spokojnie nazwać duńską supergrupą średniego pokolenia tamtejszych jazzmanów. Sam lider (rocznik 1967) rozpoczął budowanie swojej obszernej dyskografii w początkach ostatniej dekady XX wieku od występów w duńskich składach wybitnego perkusisty Eda Thigpena, który wiele lat mieszkał w Kopenhadze, jeśli nie występował akurat z Oscarem Petersonem. Trudno wyobrazić sobie wiele równie dobrych początków kariery. Szybko jednak okazało się, że rolą zdolnego duńskiego perkusisty, ucznia samego Thigpena będzie nie tylko wspieranie jazzowych weteranów, ale także komponowanie i tworzenie własnych składów. Dahl porzucił perkusję i rozpoczął własną karierę jako pianista. W końcówce XX wieku pojawił się na krótko w zespole swojego nauczyciela – Eda Thigpena, w którym grał również wtedy Joe Lovano.


Carsten Dahl jest muzykiem niezwykle aktywnym, jego fortepian usłyszycie na niemal dwustu albumach, niekoniecznie jazzowych, w większości nagranych w Danii, choć wczesnych nagrań własnych zespołów Dahla zafascynowanego amerykańskim hardbopem musicie szukać w Japonii w katalogu Marshmallow Records, wytwórni znanej z wydawania rzadkich nagrań amerykańskich klasyków i kilku skandynawskich muzyków.

Pozostali członkowie zespołu – Nils Bo Davidsen i Stefan Pasborg są równie znani i mogą pochwalić się fantastycznymi muzycznymi osiągnięciami, w tym związkami z naszą rodzimą sceną muzyczną. Stefan Pasborg jak sam kiedyś powiedział, grywał z Tomaszem Stańko, choć ja nie przypominam sobie takiego zespołu. Z całą pewnością jednak wspiera muzycznie polską wokalistkę – Anię Rybacką, wspólnie wydali album „Voice ‘N’ Drums” w słowackiej wytwórni Hevhetia. Również Nils Bo Davidsen – basista zespołu związany bywa z polską sceną jazzową. Uczestniczył w nagraniu albumu Artura Tuźnika „Artur Tuźnik Trio”, nagrał też co najmniej dwa albumy wspólnie z mieszkającym chyba na stałe w Danii polskim trębaczem Tomaszem Dąbrowskim.

Razem muzycy tworzą zespół firmowany przez Dahla, klasyczne jazzowe trio z fortepianem w roli głównej, łączący repertuar dla tego formatu wręcz klasyczny z kompozycjami własnymi. Lider nie kryje swoich fascynacji. Do jego idoli należą najwięksi artyści fortepianu – Bill Evans, Keith Jarrett i Glen Gould. Warto sięgnąć po solowe albumy Dahla, zawierające całkowicie improwizowaną muzykę na wzór najsłynniejszych nagrań solowych Jarretta i jego własne interpretacje Wariacji Goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha. Dahl zawsze szuka własnego, oryginalnego stylu. Grając Bacha trudno uciec od inspiracji najlepszymi wykonaniami Goulda. Być może dlatego Dahl nagrał swoją wersję preparując brzmienie fortepianu, uciekając w oryginalny sposób od kanonu grania tych kompozycji.

W trio Dahl szuka energii w znanych jazzowych standardach, ucieka od banału zagrania pięknych melodii. Niełatwo jest zmierzyć się z takimi melodiami, jak „All The Things You Are”, „Blue In Green”, czy „Autumn Leaves” i zaproponować nowe spojrzenie na te kompozycje bez użycia jakiś oryginalnych instrumentów, pozostając jednocześnie blisko oryginalnych aranżacji. Ta sztuka udaje się muzykom tria działającego pod oczywistą (dlaczego nikt wcześniej na to nie wpadł) nazwą Trinity. W jego wykonaniu znane melodie pozostają rozpoznawalne, choć są nieco trudniejsze od znanych wszystkim fanom jazzu oryginałów. Słyszałem wielu muzyków, którzy opierają swój repertuar na znanych kompozycjach, niewielu jednak jest takich, którzy mają na ich temat coś nowego i ciekawego do powiedzenia. Do nich należy bez wątpienia jeden z najciekawszych europejskich pianistów, który na fortepianie zaczął grać nieco przypadkiem i to dopiero w wieku 18 lat - Carsten Dahl.

Carsten Dahl Trinity
Painting Music
Format: CD
Wytwórnia: ACT Music
Numer: ACT 9891-2

Brak komentarzy: