„Escalator Over
The Hill” to jeden z najdziwniejszych albumów w historii muzyki, jeśli
oczywiście odrzucić te, które stworzono jedynie po to, żeby szokować bez
żadnego artystycznego sensu. Na powierzchni 3 płyt analogowych (a dziś 2
kompaktowych) znajdziecie całą historię muzyki, wszystkie możliwe style i przedstawicieli
przeróżnych gatunków muzycznych. To wszystko zostało połączone przez twórców –
Carlę Bley i Paula Hainesa w zadziwiająco spójną formę jazzowo-rockowej
awangardowej opery, która z pewnością lepiej sprawdziłaby się na scenie, jednak
w oryginalnej obsadzie nigdy nie udało się jej wystawić. Samo nagranie zajęło
ponad 3 lata.
Historia tego
niezwykłego albumu zaczęła się od tekstu napisanego przez Paula Hainesa,
znanego dziś głównie właśnie za sprawą poematu, który stał się podstawą do
nagrania albumu, ale również wcześniej jako autora wielu tekstów umieszczonych
na okładkach jazzowych płyt. Tekst spodobał się Carlii Bley i oboje postanowili
przygotować razem projekt, który dziś znamy jako „Escalator Over The Hill”, a
którego realizacja w związku z ambitną obsadą i kolejnymi pomysłami dodawanymi
już w trakcie nagrań miała zająć wiele miesięcy i pochłonąć spore pieniądze. W
rezultacie powstało dzieło wyprzedzające czas w 1971 roku i mam wrażenie, że
równie nowoczesne i awangardowe nawet dzisiaj, kiedy wydaje się, że w muzyce
wszystko już było.
Pierwszym
wyborem Carli Bley byli muzycy należący do kolektywu Jazz Composer’s Orchestra
– Charlie Haden, Don Cherry, Roswell Rudd i Gato Barbieri. Istotnym elementem
układanki okazał się Jack Bruce, który mógł zaoferować nie tylko pomoc w
aranżacjach i komponowaniu oraz grę na basie, ale również zaśpiewać wiele
partii solowych. Pierwsza współpraca Carlii Bley i Jacka Bruce’a miała okazać
się początkiem ich wspólnego grania, które z przerwami realizowali, głównie w
zespołach Bruce’a przez całą dekadę lat siedemdziesiątych.
Nawet ze
wsparciem Jacka Bruce’a, którego potencjał komercyjny po zakończeniu
działalności Cream był trudny do przecenienia, dla projektu nie udało się
znaleźć żadnej dużej wytwórni płytowej zainteresowanej wsparciem jego
realizacji i wydaniem albumu. W końcu dzięki pomocy prywatnych inwestorów udało
się dokończyć nagrania i wydać „Escalator Over The Hill” w postaci 3 płyt
analogowych. Album, drogi (3 płyty LP) i dość trudny w odbiorze, został wybrany
w wielu ankietach słuchaczy jazzowym nagraniem roku 1972.
Niektórzy
nazywają „Escalator Over The Hill” jazzową operą. To duże uproszczenie.
Formalnie, mimo, że pierwszy raz na scenie dzieło Carlii Bley pojawiło się
dopiero ponad 25 lat po premierzy płytowej, jest zbliżone do opery, jednak
nazywanie tego nagrania tylko jazzowym jest zbyt dużym uproszczeniem. To muzyka
totalna, mieszanka indyjskiej ragi, jazzu, rocka, muzyki etnicznej i wielu
innych inspiracji, połączonych po mistrzowsku w jeden spójny muzyczny obraz
przez Carlę Bley, której udało się stworzyć całość z muzycznych szkiców, mimo
rozciągniętej w czasie realizacji o faktu, że muzycy nigdy nie spotkali się
razem w studiu nagraniowym.
W analogowym
wydaniu ostatni utwór „…And It’s Again” został zapętlony poprzez zamknięcie
ostatniej ścieżki w pętlę. Ten ciekawy manewr nie jest możliwy do wykonania na
płycie CD, więc we współczesnych wydaniach cyfrowych ten ostatni, krótki w
oryginale utwór został wydłużony i zapętlony tak, żeby wypełnić całą dostępną
zawartość drugiej płyty.
W związku z
brakiem zainteresowania komercyjnych wydawców, album wydała należąca do Jazz
Composer’s Orchestra wytwórnia JCOA, a kiedy album odniósł sukces, europejską
dystrybucją zainteresował się ECM, który po latach przygotował również wydaną w
ograniczonej ilości wersję cyfrową. Do dziś ten album pozostaje jednym z
nielicznych nagrań przygotowanych bez artystycznego nadzoru Manfreda Eichera
elementem katalogu ECM.
Celowym
zabiegiem stylistycznym, ale też pomysłem na ograniczenie budżetu na nagrania
było zatrudnienie do zagrania niektórych partii muzyków bez profesjonalnego
doświadczenia, którzy mieli odtworzyć rolę amatorskiego zespołu nazywanego na
potrzeby projektu Hotel Band. Stąd pośród bardzo znanych nazwisk, pojawiają się
zupełnie nieznane.
Carla Bley & Paul Haines
Escalator Over The Hill (A Chronotransduction By Carla
Bley And Paul Haines
Format: 2CD
Wytwórnia: JCOA
/ ECM
Data pierwszego
wydania: 1971
Numer: 042283931022
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz