Album „Jazz Workshop Revisited” jest rejestracją koncertów grupy Juliana Cannonballa Adderleya z 22 i 23 września 1962 roku ze znanego również z innych nagrań koncertowych klubu Jazz Workshop w San Francisco. To album jakich wiele, w zasadzie nie wyróżnia się niczym szczególnym w dyskografii Cannonballa. Miejsce w historii jazzu należy mu się w równym stopniu, jak większości albumów Cannonballa z udziałem Zawinula i brata – Nata Adderleya grającego na kornecie. Ten skład był rewelacyjny, a koncertowe rejestracje zwykle są ciekawsze i przenoszą tych, którzy urodzili się za późno, żeby móc cieszyć się takim graniem na żywo, choć na chwilę do czasów, kiedy słynne amerykańskie kluby nie były atrakcją turystyczną, ale miejscem gdzie grało się wybitną muzykę.
Jeśli spojrzeć na jazzową linię czasu, to w 1962 roku styl prezentowany przez zespół Cannonballa można nazwać jazzem środka, a nawet może nieco konserwatywnym i przystępnym graniem skierowanym raczej do szerszej publiczności. Przebojowe melodie, soczyste i pełne instrumentalnej wirtuozerii solówki są przystępne i czerpią obficie z tradycji grania jazzu do tańca, choć w Jazz Workshop raczej nie było miejsca do tańca. Swoje płyty koncertowe nagrali tam między innymi Thelonious Monk, Ahmad Jamal, Kenny Dorham, Charles Mingus i Jack McDuff. To było miejsce z dobra energią i znającą się na dobrej muzyce publicznością.
Dla Juliana Cannonballa Adderleya to był powrót do miejsca, gdzie grał wielokrotnie i gdzie niemal trzy lata wcześniej nagrał doskonale przyjęty album „The Cannonball Adderley Quintet In San Francisco”. Stąd tytuł albumu odnoszący się do poprzedniego nagrania. W zespole od czasu nagrania pierwszego albumu koncertowego w Jazz Workshop zmienił się pianista – Bobby Timmonsa zastąpił Joe Zawinul. Kwintet zmienił się w sekstet, a barwne solówki na flecie Yusefa Lateefa poszerzyły paletę brzmieniową i pozwoliły w momentach, kiedy ten sięgał po tenor stworzyć doskonałą kompaktową sekcję dętą.
Lateef grał w składzie Cannonballa jedynie przez kilka miesięcy. Album „Jazz Workshop Revisited” jest najlepszym nagraniem kwintetu Adderleya, który na te kilka miesięcy stał się sekstetem. Dlatego ten album jest ciekawszy i wyróżnia się na tle innych koncertowych nagrań zespołu i dlatego również umieszczam go w Kanonie Jazzu przed poprzednim nagraniem Cannnonballa z Jazz Workshop, któremu bez wątpienia również należy się miejsce w historii muzyki improwizowanej. Lateef skłonił członków zespołu do eksperymentów brzmieniowych. Sam korzystał z różnych fletów i oboju, w jego towarzystwie Louis Hayes sięgał po nieco bardziej egzotyczne rytmy, a Sam Jones zabierał w trasę oprócz kontrabasu również wiolonczelę.
W 1963 roku Cannonball zmienił wytwórnię, po zakończeniu współpracy z Riverside podpisał bardziej atrakcyjny finansowo kontrakt z Capitolem. To oznaczało jednak zwrot w stronę trafiającego lepiej do szerszej publiczności i modnego brzmienia R&B. „Jazz Workshop Revisited” to jedna z ostatnich płyt wydanych pierwotnie przez Riverside (wznowienia należały już do Capitolu). Późniejsze produkcje dla nowej wytwórni przesunęły styl Cannonballa w stronę bardziej komercyjną, czego przykładem choćby nagranie muzyki ze spektaklu „Fiddler On The Roof”, czy płyty realizowane z orkiestrami takie jak „Domination”, czy „Great Love Themes”. Warto jednak pamiętać, że producenci Capitolu, którzy mieli niekoniecznie udane pomysły na komercyjne studyjne nagrania Cannonballa w tym samym czasie wydawali jego arcydzieła koncertowe w rodzaju „Mercy, Mercy, Mercy! Live At The Club”, czy „Cannonball in Japan”.
Julian Cannonball Adderley Sextet
Jazz Workshop Revisited
Format: CD
Wytwórnia: Blue Note / Capitol / EMI
Data pierwszego wydania: 1962
Numer: 724352944125
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz