06 września 2012

Simple Songs Vol. 62


Powracamy do przedwakacyjnej formuły. Kiedyś to był zwyczajny powrót po wakacjach, a teraz, jak z wieloma innymi rzeczami musi być jakoś tak bardziej wyszukanie. W związku z tym od dziś w Simple Songs Encyklopedii Standardów Jazzowych sezon drugi…

Na dobry początek nieco dziś zapomniana kompozycja Raya Noble – „Cherokee”. Pierwotny tytuł tej napisanej w 1938 roku kompozycji, to „Cherokee (Indian Love Song”. W świecie jazzu to jednak zwyczajnie „Cherokee”. Wśród setek wartościowych nagrań zdecydowanie widoczna jest tendencja spadkowa, niewiele jest tych najnowszych. Niewiele jest też wykonań z tekstem, choć tekst „Cherokee” ma od samego początku.

Drugie życie tej kompozycji dał w latach czterdziestych Charlie Parker, grywając na bazie „Cherokee” swoje solówki w utworze, który jest przeróbką kompozycji Raya Noble – „Koko”.

Zacznijmy od czegoś współczesnego, choć bez wątpienia stylizowanego na nieco starsze. To będzie fragment ścieżki filmowej. Nagranie pochodzi z dodatkowej płyty, wydanej jako druga część ścieżki dźwiękowej. Nie mam więc pewności, czy w całości ten utwór można usłyszeć w filmie, bowiem widziałem go bardzo dawno. Skład jest wybitny, choć biorąc pod uwagę służebną rolę muzyki w filmie, nie wszyscy muzycy mają szansę wykazać się w każdym utworze. Tak więc w mniej lub bardziej znaczących rolach usłyszymy za chwilę między innymi Nicholasa Paytona – trąbka, Jamesa Cartera – saksofon tenorowy, Marka Whitfielda – gitara, Geri Allen – fortepian i Victora Lewisa – perkusja.

* Kansas City Band – Cherokee - KC After Dark, More Music From Robert Altman's Kansas City

Jak już wspominałem, „Cherokee” ma również tekst. Takich nagrań jest jednak zdecydowanie mniej. Jednej z pierwszych rejestracji wokalnych dokonała Peggy Lee. Tego nagrania niestety nie udało mi się odnaleźć w mojej płytotece. Tak więc dziś posłuchamy czegoś zdecydowanie nowszego – nagrania Dianne Reeves z płyty „The Great Encounter”. Wokalistce towarzyszy zespół w składzie: Bobby Watson (saksofon altowy), Kenny Barron (fortepian), Rodney Whitaker (kontrabas) i Herlin Riley (perkusja). Nagrania dokonano w 1996 roku.

* Dianne Reeves – Cherokee – The Great Encounter

Teraz jedna z moich najbardziej ulubionych wersji „Cherokee”. Choć w dużej części to standard saksofonowy, głównie za sprawą Charlie Parkera i „Koko” (o tym za chwilę), ale moim ulubionym „Cherokee” jest wersja z trąbką w roli głównej. To trąbka nie byle jaka. To sam mistrz Clifford Brown. Mam do niego słabość. Stali słuchacze o tym wiedzą. A jego nagrania z Maxem Roachem należą do najlepszych. „Cherokee” zagrali na płycie „A Study In Brown” wspólnie z Haroldem Landem (saksofon tenorowy), Richie Powellem (fortepian), George’m Morrow’em (kontrabas).

* Clifford Brown And Max Roach – Cherokee – A Study In Brown

Standard, jak to standard, powinien być uniwersalny, czyli dawać solidną podstawę do improwizacji w różnych muzycznych konwencjach i na różnych instrumentach. „Cherokee” niewątpliwie taką uniwersalność posiada. Wyszukałem na dziś dwie dość oryginalne wersje. Jedną dość starą, z 1954 roku i drugą nieco nowszą. Tą starszą jest solowe nagranie fortepianowe. Mistrzem grania solo na fortepianie standardowych melodii był w owym czasie Art Tatum. Nagranie pochodzi ze zbioru wydanego przez Pablo w postaci 7 płyt CD – „The Complete Pablo Solo Masterpieces”. Właściwie z tego boxu mógłbym zrobić program kolejnych 20, może 30 audycji, dobierając jedynie jakieś inne wykonania do kolejnych kompozycji granych przez Arta Tatuma. Art Tatum to wielki mistrz…

* Art Tatum – Cherokee – The Complete Pablo Solo Masterpieces (Disc 5)

A teraz bardzo nietypowe wykonanie „Cherokee”. Na gitarze basowej zagra Victor Wooten. Jak zwykle w towarzystwie rodziny oraz paru przyjaciół. W tym Jamesa Genusa na basie akustycznym, Jeffa Coffina z zespołu The Flecktones na saksofonie tenorowym. Pomysł na solówkę i zatrudnienie dodatkowego basisty, który będzie trzymał w ryzach rytm, kiedy lider improwizuje jest całkiem ciekawy…

* Victor Wooten – Cherokee – What Did He Say?

Kącik polski… Nie było łatwo. „Cherokee” to standard, który nagrywany był setki razy, jednak w ostatnich latach pojawia się jakby nieco rzadziej. Może jest trochę zapomniany, albo nieco staromodny. Na chwilę usłyszycie jednak wyśmienite i całkiem współczesne wykonanie. W rolach głównych na fortepianie Kuba Stankiewicz, a na saksofonach Henryk Miśkiewicz. Przy okazji tego drugiego, warto przypomnieć, że już za kilka dni ukaże się wyśmienity, trzeci już album projektu Full Drive, również koncertowy i jak zwykle nagrany w Łomiankach. Płyty jeszcze w rękach nie miałem, ale jestem pewien, że album będzie wyśmienity, bo byłem na jednym z dwu koncertów, na których nagrywano „Full Drive 3”. Dziś jednak słuchamy „Cherokee”. Oprócz wspomnianych muzyków, zagrają również Adam Cegielski (kontrabas) i Cezary Konrad (perkusja).

* Kuba Stankiewicz Quartet – Cherokee – Northern Song

Za Wyntonem Marsalisem w ogólności nie przepadam. Ale sporo wtórnego i niezbyt ciekawego muzycznie materiału można mu wybaczyć, jeśli posłucha się koncertów z Village Vanguard. To nagrania wyśmienite, wydane w formie 7 płytowego boxu, który często do studia przynosiłem, jednak zawsze jakoś się Wynton w audycji nie mieścił. Dziś się zmieści z wyśmienitym nagraniem „Cherokee”.

* Wynton Marsalis Septet – Cherokee – Live At The Village Vanguard: Monday Night (Disc 1)

Na koniec wspomniana już „wariacja” Charlie Parkera na temat „Cherokee”, czyli „Koko”, w wykonaniu samego Charlie Parkera w wersji uwspółcześnionej do filmu „Bird”. Owo ówspółcześnienie polegało na wyodrębnieniu przy pomocy współczesnych technik studyjnych saksofonu z oryginalnych nagrań z lat czterdziestych, dostępnych często jedynie w postaci monofonicznych płyt audio i dograniu do nich, dla potrzeb ścieżki dźwiękowej filmu wszystkich pozostałych instrumentów. Później wystarczyło jedynie nauczyć Foresta Whitakera udawać grę na saksofonie. Film wyśmienity, muzyka również… A Charlie Parkerowi wirtualnie towarzyszą muzycy, którzy urodzili się już po jego śmierci (przynajmniej niektórzy). Zagrają: Charles McPherson – saksofon altowy, Jon Faddis – trąbka, Walter Davis Jr. – fortepian, Ron Carter – kontrabas, John Guerin – perkusja no i oczywiście Charlie Parker – saksofon altowy…

* Charlie Parker – Koko – Bird: Original Motion Picture Soundtrack

Brak komentarzy: